Styrmann
Som styrmann jobbar du på eit passasjerskip eller eit handelsskip, innanlands eller utanlands. Du har eit stort ansvar, blant anna for navigasjon og lasteoperasjoner.
Arbeidsoppgaver
Som styrmann er du, i likskap med skipsføraren, ein dekksoffiser som arbeider på båt. Båtane kan vere passasjerbåtar så vel som offshore- og handelsskip. Du kan jobbe på båtar som segler over heile verda, alt frå fjerne verdshav til Nordsjøen og norske fjordar.
Vanlege arbeidsoppgåver for styrmannen:
- navigere og styre båten
- kommunisere med andre båtar og myndigheiter, blant anna via radio
- ha ansvar for skipet sine kart og navigasjonsinstrument
- ha ansvar for tryggleiken om bord, til dømes for vedlikehald av brann- og redningsutstyr
- samarbeide med kapteinen og andre styrmenn om navigeringa
- hjelpe overstyrmann ved lasting og lossing i hamnene
I jobben som styrmann må du meistre radar, elektroniske kart og andre høgteknologiske verktøy for å navigere og gjennomføre ei sikker reise. Jobben inneheld mange ulike arbeidsoppgåver.
Styrmenn blir delte inn i fyrstestyrmann og andrestyrmann, der andrestyrmann som regel har mindre erfaring enn fyrstestyrmann. Det er som regel fyrstestyrmann som planlegg skipet si rute og får denne godkjend av kapteinen.
Jobben er organisert i skiftordningar, og du må rekne med å vere om bord i lengre periodar. Særleg på handelsskip arbeider du lenge på havet i slengen, med lange friperiodar etterpå. Maritimt Forum har laga ein film som fortel meir om styrmannsyrket.
Arbeidsstyrken på båten er ofte frå fleire land. På skipet er det som regel éin kaptein, éin overstyrmann og to-tre styrmenn. Talet på personar om bord varierer mellom skipstypar og fartsområde.
Både styrmann, overstyrmann, los og kaptein går under nemninga dekksoffiser. Arbeidet som dekksoffiser varierer ut frå kva type skip du arbeider på. Det er stor forskjell på å arbeide som styrmann på ei ferje i ein trong norsk fjordarm, og på ein tankbåt som fartar over heile verda. Du samarbeider med fleire yrkesgrupper, til dømes matros, los, motormann og maskinist.
Den naturlege karrierevegen på eit skip er at du etter utdanninga startar som kadett, så styrmann, overstyrmann og eventuelt kaptein.
Nemninga styrmann brukast også om pilotar.
Alle som skal jobbe på skip, og andre flyttbare innretningar til havs, må ha ein helseerklæring som viser at du kan jobbe om bord på et skip. Da skal ein sjømannslege sjekke blant anna syn, høyrsel, din fysiske funksjonsevne. Dette gjeld også lærlingar som skal jobbe om bord.
Kor jobbar styrmenn?
Ein styrmann arbeider på handels- og passasjerskip i norske og internasjonale farvatn. Det kan vera tankskip, offshorefartøy, hurtigbåt og i havbruksnæringa (t.d. brønnbåtar og servicefartøy).
Bli med ein styrmann på jobb
Korleis er det å jobbe som styrmann?
Styrmann
Reidar Fredrik Frydenlund
Styrmann
Odd Arne Holm
Viktige egenskaper for en styrmann
Som styrmann er det viktig å vere handlekraftig og nøyaktig. Dersom du ikkje er merksam eller tek ei feil avgjersle, kan det føre til farlege situasjonar.
Du må vere serviceinnstilt og like å arbeide tett med mange menneske. Du vil ha mange døgn på havet, og mange meiner at det å arbeide som styrmann er meir ein livsstil enn ein jobb. For å trivast i jobben er det derfor viktig at du likar å vere på havet, og at du kan vere borte frå heimen i lengre periodar.
Du bør ha plettfri vandel, ettersom dette er eit krav for å få visum til mange av landa skipa kjem innom.
Kva tener styrmenn?
Korleis utdannar du deg til styrmann?
For å bli styrmann kan du to år på vidaregåande skole og to år i lære i matrosfaget. Etter dette kan du ta ein toårig grad i nautikk ved ein teknisk fagskule. Så treng du seglingstid på båt med systematisk opplæring, vanlegvis som kadett, og ta dei naudsynte sertifikata for å bli styrmann.
Fartstid som krev for å få sertifikat:
- 6 månaders effektiv fartstid (total tid på båt) med opplæring for dei som har fagbrev som matros/fiskar
- 12 månaders effektiv fartstid (total tid på båt) med opplæring for dei som ikkje har fagbrev som matros/fiskar
- 1 månads effektiv fartstid (total tid på båt) for dei som har 36 månaders fartstid som matros/fiskar frå før dei tok til på utdanninga
Fartstida for kadettar omregnes slik at det passar med eit årsverk på land. Timane omregnes til fartstid dagar etter formelen D = (x/1867) * 365, der «D» står for fartstid dagar, «x» står for timar og 1867 er tal timar i basis årsverk basert på 8-timars dag.
Det vil seia at ein 12 timars arbeidsdag tilsvarer 2,35 fartstid dagar. Du må òg ha bestått helseattest, og ha godt *fargesyn og god høyrsle. Viss du har diabetes, allergi og/eller astma vil bli vurdert spesielt før du får godkjent helseattest.
Videreutdanning
Etter- og vidareutdanning
Overstyrmannen må halde seg oppdatert innan fagområdet. Det er derfor jamleg tilbod om spesialkurs og oppdateringskurs. Det er òg mogleg å vidareutdanne seg til overstyrmann og kaptein, men som regel kjem opprykket eller forfremjinga etter kvart som du opparbeider deg erfaring.
Kva for ei utdanning er vanlegast for styrmenn?
Kva jobbar styrmannsutdanna med?
- 681399 - Maritime navigasjonsfag, uspesifiserte, lavere nivå
- 681310 - Bachelor, ingeniørfag, nautikk, treårig
- 681309 - Bachelor, nautikkutdanning, treårig
- 681307 - Skipsførerutdanning
- 681306 - Skipsfartsstudium, toårig
- 681304 - Maritim høgskole, maritim drift, nautisk linje, toårig
- 681302 - Høgskoleingeniørutdanning, nautikk, treårig
- 581310 - Fagskoleutdanning, skipsoffiser, nautisk linje – overstyrmann, 1½-årig
- 581306 - Fagskoleutdanning, nautikk
- 581304 - Teknisk fagskole, maritime fag med fordypning i nautiske fag/fiskerifag
- 581301 - Skipsførerkurs
- 481304 - Styrmannsutdanning
Bedrifter: Kor jobbar styrmenn?
Her finn du ei oversikt over bedrifter som har stillingar i dette yrket eller liknande yrke. Dette kan vere nyttig for den som leitar etter arbeidsplass, læreplass eller hospiteringsplassar. Oversikta kan også vere nyttig for skular som vil finne bedrifter dei kan samarbeide med.
Bedrifter med styrmenn
Vigo
Informasjon om løpande lærekontraktar og godkjende lærebedrifter blir fylkesvis henta frå Vigo. Alle fylka i landet har inngått ein driftsavtale med Vigo og Utdanning.no for å få denne informasjonen presentert nettsidene våre.
Vi hentar nye data frå Vigo og oppdaterer informasjonen om lærlingar og lærebedrifter kvar natt.
NAV
Arbeidslivsinformasjon får vi frå Navs Arbeidsgivar- og arbeidstakarregister (Aa-registeret).
Arbeidsgivarar pliktar å registrere sine tilsette i Aa-registeret, mellom anna med rett stillingstittel. Det er 9000 ulike stillingstitlar (STYRK-kodar) å velje mellom. Nokre yrke har mange detaljerte og dels overlappande underkategoriar, eksempelvis røyrleggjarar, og andre yrke manglar ein eigen kategori, eksempelvis hematologer. Dette betyr at det alltid vil finnast nokre unøyaktigheiter og feilregistreringar.
Me har knytt flest mogleg av Nav sine 9000 stillingstitlar opp mot 600 yrkesskildringar på Utdanning.no . Dette er ein manuell prosess og feil kan finnast. Vi jobbar kontinuerleg med å kvalitetssikre desse koplingane og tek gjerne imot innspel.
Nokre stillingstitlar frå Aa-registeret er kopla til meir enn éi yrkesskildring. Stillingstittelen "Spesialarbeider (Snekker)" er til dømes knytt opp mot yrka "Møbelsnikkar", "Trevaresnikkar" og "Industrisnikkar". Om ein legg saman stillingstal for desse enkeltyrka vil det samla stillingstalet bli for høgt.
Vi innhentar nye data frå Aa-registeret og oppdaterer arbeidslivsinformasjonen slik at vi har nye data på morgonen den 13. i kvar månad.
- 3142122 - STYRMANN
- 3142101 - DEKKSOFFISER
- 3142118 - SKIPSFØRER
- 3142114 - ANDRESTYRMANN
- 3142108 - FØRSTESTYRMANN
- 3142110 - OFFISERSASPIRANT (DEKK)
- 3142129 - DEKKSKADETT