Styrmann
Hvorfor valgte du dette yrket?
– Mange i slekta jobbet på sjøen, faren min er kaptein og jeg har derfor alltid villet jobbet på sjøen og bli styrmann.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg jobber på en båt som frakter fiskefôr til oppdrettsanlegg langs Norskekysten. Vi laster fôr på fabrikker i Karmøy og Vesterålen, og går langs kysten og losser på oppdrettsanleggene. Vi går ukesturer og laster på én gang i uken. På en uke leverer vi fiskefôr til mellom 20 og 35 anlegg. Fôrbåten vår kan laste 2700 tonn og vi kan ha 20 til 30 sorter fôr på en last.
Selve arbeidsdagen min varierer veldig. Jeg jobber turnus og har fire uker på jobb på sjøen og fire uker av. Arbeidsoppgavene mine er å styre båten og jeg er generell vakthavende offiser på båten når jeg har vakt. På båten er vi syv mann delt opp i to, som går motsatte vakter. Jeg og skipper bytter på å kjøre båten. Jeg gjør mye forskjellig som styrmann. Det er alt fra papirarbeid, lossing og lasting på dekk, til å manøvrere båten opp mot fôrflåter på oppdrettsanleggene i noen ganger veldig dårlig vær. Det er en variert hverdag, noe jeg liker godt.
Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?
– Du kan bli styrmann på to måter. Du kan gå tre år videregående skole og ta en bachelor på nautisk skole. Den andre veien, den veien jeg gikk, er å gå yrkesfag på videregående. Første året går du teknikk og industriell produksjon og andre år maritimt fag. Videre går du to år som lærling, før du kan gå ut i arbeid som matros. For å bli styrmann, må du gå ytterligere to år på fagskole. Dette er ganske teoretisk og litt tungt. Du skal lære alt man skal kunne som styrmann på bare to år. Da er du innom alt fra navigasjon og lastelære til ledelse. I tillegg har du fag som matte og fysikk. Det er ikke noe du bare surfer gjennom, og det krever litt hard jobbing.
Hvem passer ikke dette yrket for?
– Det passer ikke så godt dersom du ikke klarer å ta ansvar og stå opp for det du mener, eller om du blir overkjørt veldig lett. Dette yrket krever at man er litt sta av og til.
Hva liker du best med dette yrket?
– Det er å kunne gjøre hva jeg vil og bestemme egen arbeidshverdag. På ei vakt kan du velge å gjøre papirarbeid hvis du vil det, eller kjøre store kjøretøy som kraner og trucker hvis du heller må det. Jeg liker den variasjonen veldig godt.
Hva liker du minst med yrket ditt?
– Det å være borte hjemmefra i lang tid. Å være borte midt på sommeren, på julaften eller viktige tidspunkt hjemme er litt kjedelig.
Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?
– Du må være nøyaktig og kunne stole på deg selv. Du må takle press godt, for det kan være mye som skjer på kort tid. Du må også være omgjengelig og glad i å være med folk, for du bor oppå andre 24 timer i døgnet. Å samarbeide godt med andre er viktig. Du må også takle å være borte fra familie og venner opptil fire uker om gangen. Også er det kanskje en fordel å være i grei fysisk form.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Har du dekksertifikat klasse 1, kan du nesten kjøre hvilken som helst båt. Det gir utrolig med muligheter verden over. Du kan også gå opp i gradene og bli skipper. Vil du jobbe på land, kan du bruke utdannelsen du har til å jobbe på for eksempel befraktningskontor og generelt i lederstillinger i rederi eller havnekontor. Du har generelt mange muligheter.
Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?
– Lønnen starter på 650 000 kroner i året. Videre kommer det an på hvilken båt du er på, samt ansiennitet og erfaring.
Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket?
– Rederiene krever ofte at du har erfaring fra båt. Ofte må du derfor arbeide litt på båt før du kan få jobb som styrmann. Når du har fått erfaring, kan muligheter for å få jobb være til stede.
Tilhørende utdanninger
Matrosfag
Du får for operativ drift, laste- og lossearbeid og vedlikehold på skip og flytende installasjoner.
Finn studierDekksoffiser
Du lærer om regler som er beskrevet i internasjonal norm for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk (STCW konvensjonen).
Finn studierMaritime navigasjonsfag
Du lærer om navigasjon, maritim kommunikasjon, skipssystemer, skipsadministrasjon og ledelse.
Finn studier