- Marinteknisk drift Bachelor-nivå
- Motormannfag Videregående

Maskinsjef

Som maskinsjef er du teknisk sjef om bord på et skip eller flyttbar rigg.
En maskinsjef er sjef for teknisk personell som for eksempel maskinister og elektrikere. Maskinsjefen har ofte hovedansvar for sikkerheten i maskinrommet. Som maskinsjef har du også ansvar for vedlikehold og drift av maskiner og andre tekniske installasjoner om bord.
Maskinsjefen passer for eksempel på at skipets strømforsyning, motor og lensepumper fungerer som det skal. Maskinsjefen jobber tett sammen med maskinisten i maskinrommet. Når skipet er på verksted, forbereder og leder maskinsjefen arbeidet.
Hvor jobber maskinsjefer?
Maskinsjefen jobber om bord på skip eller flyttbare rigger. Med maskinoffisersertifikatet kan du jobbe over hele verden på skip eller flyttbare rigger med fremdriftsmaskineri over 750 kW. Maskinsjefen kan også jobbe på land innen for eksempel rederier, teknisk drift, maritime bedrifter og offentlig sjøforvaltning.
Personlige egenskaper
For å jobbe som maskinsjef bør du være glad i mekanikk og teknikk, og du bør trives som leder. I tillegg bør du være nøyaktig, sosial og ha gode samarbeidsevner. Du må også trives med å være borte fra familie og venner i perioder.
Utdanning
Du kan velge enten yrkesfaglig utdanning eller høyskoleutdanning for å bli maskinsjef.
Yrkesfaglig utdanning
I videregående opplæring velger du å ta
opplæring i bedrift i motormannsfaget, etter to år på skole.
Deretter må du ta en toårig grad i skipsteknisk drift ved teknisk fagskole. Etter fagskolen må du ha til sammen seks måneders fartstid som kadett og ta nødvendige sertifikater for å bli maskinoffiser klasse 4 (2. maskinist). For å få sertifikat klasse M2 (1. maskinist) må du ha ett års faktisk tid om bord i tjeneste. For å få klasse M1 (maskinsjef) må du ha ett års faktisk tjeneste om bord som M2.
Det er også mulig å ta teknisk fagskole etter fagbrev i Sjøforsvaret. Sjøforsvaret tilbyr også maskinistutdanning.
Høgskoleutdanning
Høgskolen i Sørøst-Norge er eneste tilbyder av høgskole- eller universitetsutdanning som fører til maskinsjefutdanning i Norge.
Etter endt høyskoleutdanning, må du reise ut som kadett og ta nødvendige sertifikater. Du må ha minimum 36 måneders effektiv seilingstid etter endt utdanning for å få sertifikatene.
Opptakskrav
For å komme inn på yrkesfaglig utdanning, kreves fullført grunnskole. Til høgskoleutdanningen kreves enten
generell studiekompetanse og bestått 2-årig teknisk fagskole, eller bestått 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning. Du må ha godkjent helseattest, godt syn og god hørsel. Maskinister som skal jobbe på bruer må ha normalt fargesyn. Dei som skal jobbe med sikkerhet treng ikkje det. Du kan også bli vurdert på bakgrunn av astma, allergi og diabetes. Du må ha reint rulleblad for å få visum til andre land.
Se beskrivelse og oversikt over utdanninger :
Hva jobber skipsmaskinutdannede som?
Fast ansatte i Norge med en av disse utdanningene har følgende yrker:
Lønn
Yrke | Sektor | Arbeidstakere | Lønn | Lønn, med overtid | Gjennomsnittslønn | Gjennomsnittslønn, med overtid |
---|---|---|---|---|---|---|
Skipsmaskinister
Deltid
|
Alle sektorer |
138 personer
2 personer
136 personer
|
301 kr
301 kr
48 710 kr
48 710 kr
584 520 kr
584 520 kr
|
301 kr
301 kr
48 710 kr
48 710 kr
584 520 kr
584 520 kr
|
341 kr
425 kr
340 kr
55 280 kr
68 880 kr
55 080 kr
663 360 kr
826 560 kr
660 960 kr
|
341 kr
425 kr
340 kr
57 320 kr
68 880 kr
57 160 kr
687 840 kr
826 560 kr
685 920 kr
|
Skipsmaskinister
Heltid
|
Alle sektorer |
3 532 personer
37 personer
3 495 personer
|
373 kr
374 kr
60 440 kr
60 550 kr
725 280 kr
726 600 kr
|
373 kr
374 kr
60 440 kr
60 550 kr
725 280 kr
726 600 kr
|
381 kr
294 kr
382 kr
61 760 kr
47 590 kr
61 910 kr
741 120 kr
571 080 kr
742 920 kr
|
381 kr
294 kr
382 kr
63 200 kr
47 590 kr
63 350 kr
758 400 kr
571 080 kr
760 200 kr
|
Skipsmaskinister
Deltid
|
Privat |
128 personer
1 personer
127 personer
|
303 kr
302 kr
49 140 kr
48 960 kr
589 680 kr
587 520 kr
|
303 kr
302 kr
49 140 kr
48 960 kr
589 680 kr
587 520 kr
|
346 kr
667 kr
344 kr
56 060 kr
108 130 kr
55 650 kr
672 720 kr
1 297 560 kr
667 800 kr
|
346 kr
667 kr
344 kr
58 150 kr
108 130 kr
57 760 kr
697 800 kr
1 297 560 kr
693 120 kr
|
Skipsmaskinister
Heltid
|
Privat |
3 421 personer
34 personer
3 387 personer
|
374 kr
375 kr
60 610 kr
60 680 kr
727 320 kr
728 160 kr
|
374 kr
375 kr
60 610 kr
60 680 kr
727 320 kr
728 160 kr
|
383 kr
297 kr
384 kr
62 020 kr
48 070 kr
62 160 kr
744 240 kr
576 840 kr
745 920 kr
|
383 kr
297 kr
384 kr
63 420 kr
48 070 kr
63 560 kr
761 040 kr
576 840 kr
762 720 kr
|
Bedrifter
Nyttige lenker
Andre yrker

Motormann
En motormann vedlikeholder og reparerer skipets motorer og andre mekaniske deler.

Maskinist
Som maskinist har du ansvar for drift og vedlikehold av teknisk utstyr og maskiner om bord på skip og flyttbare rigger.

Bas/Nettmann
En bas/nettmann er arbeidsleder på dekk på fiskefartøy.

Bilskadereparatør
En bilskadereparatør retter opp skader i karosseriet på skadde kjøretøy.

Industrimekaniker
Industrimekanikere vedlikeholder og monterer maskiner og utstyr.

Produktutvikler fiskefôr
Som produktutvikler av fiskefôr jobber du for å lage best mulig fôr til fisk.

Havbunnsinstallatør
En brønnoperatør i havbunnsinstallasjoner installerer og vedlikeholder utstyr på havbunnen.

Los
Losen er en navigatør som leder skip gjennom norske farvann.

Mekaniker
Som mekaniker arbeider du med vedlikehold, reparasjon og forbedring av mekanisk utstyr. Teknisk innsikt og evne til å se praktiske løsninger er viktig.

Avioniker
En avioniker er en flymekaniker som utfører arbeid på det elektriske anlegget og de elektroniske navigasjons- og kommunikasjonssystemene i et luftfartøy.

Båtbygger
Båtbyggere produserer, reparerer og vedlikeholder båter.

Flymotormekaniker
En flymotormekaniker overhaler, reparerer, tester og tar service på luftfartøyets motorer.