Gjennomgått i samarbeid med Norsk Sjøoffiserforbund 26. februar 2025

Los

Losen er en navigatør som leder skip gjennom norske farvann.

Arbeidsoppgaver

En los (statslos) går ombord på skip og gir råd til kapteinen når skipet skal ut og inn av norske farvann. Loser har bakgrunn som sjøkapteiner eller tilsvarende og er eksperter innenfor sine geografiske kystområder. Losen må ha alle nødvendige opplysninger om skipets størrelse, dybde, fart og evne til manøvrering for å utføre sine navigeringsoppgaver. Losen blir ofte fraktet ut til skipene via losbåt eller loshelikopter i alle værforhold.

Under en skips inn- og utseiling er det nødvendig å ha los ombord for at alt skal foregå på en sikker måte. Norsk loslovgivning pålegger alle større skip å bruke los, men det finnes en rekke unntak fra disse reglene.

I Norge er det Kystverket som har ansvaret for lostjenestene. Skipene bestiller i hovedsak lostjenester god tid i forveien, men Kystverkets lostjeneste er operativ og under beredskap til enhver tid.

Arbeidet kan foregå til alle døgnets tider.

Hvor jobber loser?

Som statslos har du base ved en av landets losstasjoner. Du er ansatt i staten eller i et rederi.

Bli med en los på jobb

Hvordan er det å jobbe som los?

En mann i mørke klær. Han står på dekk på et stort skip med solnedgang i bakgrunnen. Bak han er et havneområde med kraner, containere og lasteskip i det fjerne.

Los

Carl Henrik Riiber

– Å sitte i styrehuset med kaffekoppen i hånda, følge med på omgivelsene og vite at man har fullstendig kontroll, er en utrolig god følelse, sier los Carl Henrik.
Portrettfoto Los Martin Størdahl iført uniformsskjorte

Los

Martin S. Strømdahl

Som los har man på en måte nådd toppen av sjøen, sier Martin Strømdahl.

Viktige egenskaper for en los

Som los må du være i stand til å opptre med myndighet. Du må være veldig god til å samarbeide og kommunisere, og i mange tilfeller er det nødvendig med gode språkkunnskaper. Arbeidet kan være psykisk og fysisk krevende og innebærer mye ansvar.

Hva tjener loser?

Hvordan utdanner du deg til los?

Det er Kystverket som tilbyr losutdanningen i Norge. Det tar cirka to år fra utdanningen som statslos påbegynnes til du er ferdig utdannet med fullverdig sertifikat, men etter seks måneder og bestått deleksamen kan du få et begrenset lossertifikat og tittel som statslos. Etter at du er ferdig utdannet går ytterligere tre år med praksis før du har sertifikat for alle båtstørrelser.

Opptakskrav

Det er flere spesielle krav for å kunne søke på losutdanningen. 

Opptaket til losutdanningen innebærer også intervju og arbeidspsykologiske tester. Kystverket har losopptak cirka en gang i året, etter behov.

Les mer om losutdanningen hos Kystverket

Etter- og videreutdanning

Statslosen må holde seg oppdatert innen fagområdet. Det er derfor kontinuerlig videreutdanning gjennom spesial- og oppdateringskurs.

Videreutdanning

Dekk- og maskinoffiser
Fagskole
Se utdanninger og steder

Hvilke utdanninger er vanligst for loser?

Hva jobber navigatørutdannede med?

  • 681399 - Maritime navigasjonsfag, uspesifiserte, lavere nivå
  • 681309 - Bachelor, nautikkutdanning, treårig
  • 681304 - Maritim høgskole, maritim drift, nautisk linje, toårig.
  • 681303 - Høgskolekandidat, nautisk studium, treårig.
  • 581304 - Teknisk fagskole, maritime fag med fordypning i nautiske fag/fiskerifag.

Bedrifter: Hvor jobber loser?

Her finner du en oversikt over bedrifter som har stillinger i dette yrket eller lignende yrker. Dette kan være nyttig for den som leter etter arbeidsplass, læreplass eller hospiteringsplasser. Oversikten kan også være nyttig for skoler som vil finne bedrifter de kan samarbeide med.

Bedrifter med loser

Vigo

Informasjon om løpende lærekontrakter og godkjente lærebedrifter hentes fylkesvis fra Vigo. Alle landets fylker har inngått en driftsavtale med Vigo og Utdanning.no for å få denne informasjonen presentert våre nettsider.

Vi henter nye data fra Vigo og oppdaterer informasjonen om lærlinger og lærebedrifter hver natt.

NAV

Arbeidslivsinformasjon får vi fra Nav sitt Arbeidsgiver- og arbeidstakerregister (Aa-registeret).

Arbeidsgivere plikter å registrere sine ansatte i Aa-registeret, blant annet med riktig stillingstittel. Det er 9000 ulike stillingstitler (STYRK-koder) å velge mellom. Noen yrker har mange detaljerte og dels overlappende underkategorier, eksempelvis rørleggere, og andre yrker mangler en egen kategori, eksempelvis hematologer. Dette betyr at det alltid vil forekomme noen unøyaktigheter og feilregistreringer.

Vi har knyttet flest mulig av Nav sine 9000 stillingstitler opp mot 600 yrkesbeskrivelser på Utdanning.no. Dette er en manuell prosess og feil kan forekomme. Vi jobber kontinuerlig med å kvalitetssikre disse koblingene og tar gjerne imot innspill.

Noen stillingstitler fra Aa-registeret er koblet til mer enn én yrkesbeskrivelse. Stillingstittelen "Spesialarbeider (Snekker)" er for eksempel knyttet opp mot yrkene "Møbelsnekker", "Trevaresnekker" og "Industrisnekker". Om en legger sammen stillingstall for disse enkeltyrkene vil det samlede stillingstallet bli for høyt.

Vi innhenter nye data fra Aa-registeret og oppdaterer arbeidslivsinformasjonen slik at vi har nye data på morgenen den 13. i hver måned

  • 3142104 - LOS
  • 3142119 - STATSLOS
  • 3142127 - LOSBÅTFORMANN
  • 3142125 - STATSLOSASPIRANT
  • 3142116 - RUTELOS
  • 3142112 - LOSBÅTSMANN
  • 3142111 - REDERILOS
  • 3142107 - LOSOLDERMANN
  • 3142106 - LOSFORMANN
  • 3142105 - LOSBÅTFØRER
  • 3142102 - HAVNELOS
  • 3142109 - LOSINSPEKTØR

Andre yrker

Kaptein ser på horisonten i kikkert

Kaptein

En kaptein er øverste leder på et skip og har ansvar for navigasjon, sikkerhet og fartøy.
Overstyrmannen sitter ved kontrollpanelene på brua på et skip.

Overstyrmann

Som overstyrmann har du ansvar for skipets stabilitet, og for lasting og lossing.
En skipsmotormekaniker, også kalt motormann, inspiserer motorrommet

Skipsmotormekaniker

En skipsmotormekaniker vedlikeholder og reparerer skipets motorer og andre mekaniske deler.
En rød fiskebåt til havs med en person ombord.

Skipper på fiskefartøy

Skipperen er sjefen på et fiskefartøy, og har gode kunnskaper om navigasjon og bruk av høyteknologisk fiskeletingsutstyr.
En mann med skjegg, iført olabukse og en lysegrå genser, sitter på huk og setter sammen en liten drone. Ved siden står et gult skilt med teksten "droneflygng pågår".

Droneoperatør

Droneoperatører planlegger oppdrag, flyr og vedlikeholder droner med vekt opptil 25 kg.
En styrmann i uniform jobber med navigering inne på dekk.

Styrmann

Som styrmann jobber du på et passasjerskip eller et handelsskip, enten i Norge eller i utlandet. Du har et stort ansvar, blant annet for navigasjon og lasteoperasjoner.
Helikopterpilot gjør klar til avgang

Pilot

En pilot fører et fly, helikopter eller fjernstyrt luftfartøy, og kan jobbe både i sivil luftfart og i Forsvaret.
En mann monterer et lysarmatur på rekkverket i en oljeplattform

Maritim elektriker

En maritim elektriker jobber med drift og vedlikehold på elektriske anlegg, komponenter og instrumenter på skip.
Maskinsjef står i hamna og snakker i en mobiltelefon.

Maskinsjef

Som maskinsjef er du teknisk sjef om bord på et skip eller flyttbar rigg.
Flagg frå ulike land.

Ambassadør

Ambassadørens hovedoppgave er å ivareta Norges interesser i landet han eller hun er utsendt til.
Konduktør

Konduktør

En konduktør passer på at passasjerene er trygge på toget. Dette gjelder både under reisen og når folk går av og på.
To bistandsarbeidere snakker sammen på et kontor

Bistandsarbeider

Som bistandsarbeider bidrar du til at mennesker i områder rammet av krise, konflikter eller nød, får den hjelpen de har behov for.