En båtkaptein sitter ved roret og styrer båten.
Yrkesbeskrivelse

Kaptein

favoritt ikon

En kaptein er øverste leder på et skip og har ansvar for navigasjon, sikkerhet og fartøy.

Som kaptein er du øverste leder på et skip, og har ansvar for mannskap, passasjerer, last og utstyr. Kapteinen har også ansvar for navigasjon og sikkerhet. Som kaptein er du den som står ansvarlig overfor arbeidsgiver og myndigheter.

I tillegg til maritime kunnskaper, må du ha kunnskaper om ledelse og økonomi. Kapteinen jobber skift og må regne med å være om bord i lengre perioder. 

Kapteinens nestkommanderende og stedfortreder er overstyrmannen, som vanligvis har hovedansvar for laste- og losseoperasjoner og behandling av last. Kapteinen hører til i skipets ledergruppe sammen med overstyrmann, maskinsjef og førstemaskinist. På et skip er det som regel en kaptein, en overstyrmann og to-tre styrmenn. Antallet ansatte ombord varierer mellom skipstyper og fartsområder.

For å bli kaptein må du få erfaring som styrmann. Den naturlige karriereveien på et skip er at du etter utdanningen starter som kadett, deretter kan du bli styrmann, så overstyrmann og til slutt kaptein.

Styrmann, los, overstyrmann og kaptein går under betegnelsen dekksoffiser. Arbeidet som dekksoffiser varierer ut fra hvilken type skip du arbeider på. Det er stor forskjell på å arbeide på en ferge i Norge og på en tankbåt i internasjonale farvann.

Det finnes for øvrig også kapteiner som er piloter og ansatte i forsvaret

 

 

Hvor jobber kapteiner?

Kapteinen arbeider på handels- og passasjerskip i norske og internasjonale farvann, det være seg tankskip, offshorefartøy eller hurtigbåt. Hvis du vil seile i internasjonale farvann, må du være oppmerksom på at plettfri vandel ofte er et krav for å få visum i flere land.

Etter lengre tid som kaptein kan du også arbeide på land med administrasjon, personalledelse, kvalitets- og sikkerhetsarbeid, i rederiadministrasjon, maritime bedrifter eller i offentlig sjøforvaltning.

 

Personlige egenskaper

Som kaptein er det viktig å være besluttsom, effektiv og nøyaktig. En uoppmerksomhet eller feil beslutning kan medføre farlige situasjoner. Du må være serviceinnstilt, god til å samarbeide og like å arbeide tett med mange mennesker. Du bør kunne inspirere og lede andre.

Utdanning

For å bli kaptein må du ha godkjent helseattest, godt fargesyn og god hørsel. Hvis du har diabetes, allergi og/eller astma vil du bli vurdert spesielt før du får godkjent helseattest.
 

Se beskrivelse og oversikt over utdanninger :

  • Deretter kan du ta en toårig grad i nautikk på teknisk fagskole. Etterpå må du ha seilingstid som kadett og ta nødvendige sertifikater for å bli kaptein.

    Fartstid som kreves som kadett for å få sertifikat:

    • 6 måneder fartstid for dem som har fagbrev som matros/fisker
    • 12 måneder farstid for dem som ikke har fagbrev som matros/fisker
    • 1 måned fartstid for dem som har 36 mnd fartstid som matros/fisker før de begynner på utdanning

    Skal du være kaptein på hvilken som helst båt, må du ha det høyeste sertifikatet. Dette får du ved å seile og etterhvert få den erfaring som kreves for å få høyere sertifikat. Det finnes imidlertid mange båter hvor det er krav til lavere sertifikat for å seile som kaptein.

    Høgskoleutdanning
    Du kan ta treårig høgskoleutdanning i nautikk, og så reise ut som kadett og ta nødvendige sertifikater.
    Se oversikt over studiesteder

    Opptakskrav
    For å komme inn på yrkesfaglig utdanning kreves fullført grunnskole. Til høgskoleutdanningen kreves enten generell studiekompetanse eller bestått teknisk fagskole. Fagskole krever fagbrev som matros eller 36 mnd farstid som matros/fisker for å komme inn. Flere høgskoler gir dem som har fagbrev mulighet til å søke plass igjennom y-veien.

    Se oversikt over poenggrenser hos Samordna opptak

    Du må ha godkjent helseattest, godt fargesyn og god hørsel. Hvis du har diabetes, allergi og/eller astma vil du bli vurdert spesielt før du får godkjent helseattest.

  • Etter fagskole må du ha seilingstid med systematisk opplæring, ofte som kadett, og ta nødvendige sertifikater for å bli kaptein.

    Fartstid som kreves som kadett for å få sertifikat:

    • 6 måneder effektiv fartstid (tid om bord) med opplæring for dem som har fagbrev som matros/fisker
    • 12 måneder effektiv fartstid (tid om bord) med opplæring for dem som ikke har fagbrev som matros/fisker
    • 1 måned effektiv fartstid (tid om bord) for dem som har 36 mnd fartstid som matros/fisker før de begynner på utdanning

    Skal du være kaptein på hvilken som helst båt, må du ha det høyeste sertifikatet. Dette får du ved å seile og etterhvert få den erfaring som kreves for å få høyere sertifikat. Det finnes imidlertid mange båter hvor det er krav til lavere sertifikat for å seile som kaptein.

     

    Høgskole- og universitetsutdanning
    Maritim høgskole eller universitet er en treårig utdanning som gir deg en  bachelorgrad i nautikk.

  • Teorien dekker alle navigasjonssertifikatene opp til klasse 1 sjøkaptein. Sammenliknet med teknisk fagskole er studiet mer teoretisk og inneholder blant annet flere ledelsesfag.

    Etter endt utdanning må du ha 12 måneders systematisk opplæring for å få nødvendige sertifikater. I denne perioden kalles du ofte for kadett. Når du har fått ditt første sertifikat blir du ofte ansatt som første eller annenstyrmann. Forfremmelsen til kaptein kommer etter hvert som du har opparbeidet deg erfaring og tatt flere sertifikater. 

    Opptakskrav
    For å komme inn på yrkesfaglig utdanning kreves fullført grunnskole. 

    Fagskole krever fagbrev som matros eller 36 mnd farstid som matros/fisker for å komme inn.
    Universitets- og høgskoleutdanning krever som regel at du tok studieforberedende på videregående. I flere tilfeller gir også bestått teknisk fagskole deg mulighet for å komme inn på universitet eller høgskole, ofte kalt  Y-veien.
    Du må ha godkjent helseattest, godt fargesyn og god hørsel. Hvis du har diabetes, allergi og/eller astma vil du bli vurdert spesielt før du får godkjent helseattest.

Etter- og videreutdanning
Kapteinen må holde seg oppdatert innen fagområdet. Det er derfor jevnlig tilbud om spesialkurs og oppdateringskurs. Det er også mulig å videreutdanne seg til kaptein, men som regel kommer forfremmelsen etter hvert som du opparbeider deg erfaring.

Hva jobber nautikkutdannede som?

Fast ansatte i Norge med en av disse utdanningene har følgende yrker:

Lønn

Yrke Sektor Arbeidstakere Lønn Lønn, med overtid Gjennomsnittslønn Gjennomsnittslønn, med overtid
Dekksoffiser eller los
Deltid
Privat
381 personer
369 personer
Ca 302 kr
Ca
Ca 302 kr
48 930 kr
48 950 kr
587 160 kr
587 400 kr
Ca 302 kr
Ca
Ca 302 kr
48 930 kr
48 950 kr
587 160 kr
587 400 kr
Ca 364 kr
Ca
Ca 368 kr
59 000 kr
59 670 kr
708 000 kr
716 040 kr
Ca 364 kr
Ca
Ca 368 kr
60 140 kr
60 830 kr
721 680 kr
729 960 kr
Dekksoffiser eller los
Heltid
Statlig
410 personer
399 personer
Ca 413 kr
Ca
Ca 415 kr
66 960 kr
67 150 kr
803 520 kr
805 800 kr
Ca 413 kr
Ca
Ca 415 kr
72 940 kr
73 360 kr
875 280 kr
880 320 kr
Ca 407 kr
Ca
Ca 407 kr
65 900 kr
65 980 kr
790 800 kr
791 760 kr
Ca 407 kr
Ca
Ca 407 kr
74 630 kr
74 810 kr
895 560 kr
897 720 kr
Dekksoffiser eller los
Deltid
Alle sektorer
414 personer
399 personer
Ca 301 kr
Ca
Ca 301 kr
48 690 kr
48 710 kr
584 280 kr
584 520 kr
Ca 301 kr
Ca
Ca 301 kr
48 690 kr
48 710 kr
584 280 kr
584 520 kr
Ca 358 kr
Ca
Ca 363 kr
58 040 kr
58 750 kr
696 480 kr
705 000 kr
Ca 358 kr
Ca
Ca 363 kr
59 280 kr
60 020 kr
711 360 kr
720 240 kr
Dekksoffiser eller los
Statlig
423 personer
411 personer
Ca 413 kr
Ca
Ca 415 kr
66 960 kr
67 150 kr
803 520 kr
805 800 kr
Ca 413 kr
Ca
Ca 415 kr
72 830 kr
73 170 kr
873 960 kr
878 040 kr
Ca 406 kr
Ca
Ca 407 kr
65 840 kr
65 950 kr
790 080 kr
791 400 kr
Ca 406 kr
Ca
Ca 407 kr
74 510 kr
74 720 kr
894 120 kr
896 640 kr
Dekksoffiser eller los
Heltid
Privat
6 031 personer
149 personer
5 882 personer
Ca 366 kr
Ca 302 kr
Ca 368 kr
59 290 kr
49 000 kr
59 540 kr
711 480 kr
588 000 kr
714 480 kr
Ca 366 kr
Ca 302 kr
Ca 368 kr
59 290 kr
49 000 kr
59 540 kr
711 480 kr
588 000 kr
714 480 kr
Ca 379 kr
Ca 305 kr
Ca 381 kr
61 370 kr
49 420 kr
61 670 kr
736 440 kr
593 040 kr
740 040 kr
Ca 379 kr
Ca 305 kr
Ca 381 kr
62 770 kr
50 710 kr
63 070 kr
753 240 kr
608 520 kr
756 840 kr
Dekksoffiser eller los
Privat
6 412 personer
161 personer
6 251 personer
Ca 365 kr
Ca 300 kr
Ca 367 kr
59 060 kr
48 580 kr
59 410 kr
708 720 kr
582 960 kr
712 920 kr
Ca 365 kr
Ca 300 kr
Ca 367 kr
59 060 kr
48 580 kr
59 410 kr
708 720 kr
582 960 kr
712 920 kr
Ca 378 kr
Ca 303 kr
Ca 380 kr
61 300 kr
49 030 kr
61 610 kr
735 600 kr
588 360 kr
739 320 kr
Ca 378 kr
Ca 303 kr
Ca 380 kr
62 690 kr
50 290 kr
63 000 kr
752 280 kr
603 480 kr
756 000 kr
Dekksoffiser eller los
Heltid
Alle sektorer
6 453 personer
160 personer
6 293 personer
Ca 370 kr
Ca 312 kr
Ca 371 kr
60 000 kr
50 540 kr
60 160 kr
720 000 kr
606 480 kr
721 920 kr
Ca 370 kr
Ca 312 kr
Ca 371 kr
60 000 kr
50 540 kr
60 160 kr
720 000 kr
606 480 kr
721 920 kr
Ca 380 kr
Ca 311 kr
Ca 382 kr
61 640 kr
50 370 kr
61 920 kr
739 680 kr
604 440 kr
743 040 kr
Ca 380 kr
Ca 311 kr
Ca 382 kr
63 510 kr
51 930 kr
63 790 kr
762 120 kr
623 160 kr
765 480 kr
Dekksoffiser eller los
Alle sektorer
6 867 personer
175 personer
6 692 personer
Ca 369 kr
Ca 304 kr
Ca 370 kr
59 750 kr
49 260 kr
60 000 kr
717 000 kr
591 120 kr
720 000 kr
Ca 369 kr
Ca 304 kr
Ca 370 kr
59 750 kr
49 260 kr
60 000 kr
717 000 kr
591 120 kr
720 000 kr
Ca 380 kr
Ca 308 kr
Ca 382 kr
61 530 kr
49 880 kr
61 830 kr
738 360 kr
598 560 kr
741 960 kr
Ca 380 kr
Ca 308 kr
Ca 382 kr
63 380 kr
51 390 kr
63 690 kr
760 560 kr
616 680 kr
764 280 kr

Bedrifter

Velg fylke

Velg fylke og kommune for å få informasjon tilpasset ditt behov.

Fylker markert med * har ikke levert informasjon om lærebedrifter, opplæringskontor og lærlinger til utdanning.no.

Velg kommuner i Akershus
Velg kommuner i Aust-Agder
Velg kommuner i Buskerud
Velg kommuner i Finnmark
Velg kommuner i Hedmark
Velg kommuner i Hordaland
Velg kommuner i Møre og Romsdal
Velg kommuner i Nordland
Velg kommuner i Oppland
Velg kommuner i Oslo
Velg kommuner i Rogaland
Velg kommuner i Sogn og Fjordane
Velg kommuner i Telemark
Velg kommuner i Troms
Velg kommuner i Trøndelag
Velg kommuner i Vest-Agder
Velg kommuner i Vestfold
Velg kommuner i Østfold

Andre yrker

Spade med fiskefôr holdes fram for å kastes ut i merden med fisk.

Produktutvikler fiskefôr

Som produktutvikler av fiskefôr jobber du for å lage best mulig fôr til fisk.

Los på losbåten.

Los

Losen er en navigatør som leder skip gjennom norske farvann.

Båtbygger jobber på båt.

Båtbygger

Båtbyggere produserer, reparerer og vedlikeholder båter.

Motormann inspiserer motorrommet

Motor­mann

En motor­mann vedlikeholder og reparerer skipets motorer og andre mekaniske deler.

Overstyrmannen sitter ved kontrollpanelene på brua på et skip.

Overstyr­mann

Som overstyr­mann har du ansvar for skipets stabilitet og for lasting og lossing.

Seilbåt på havet.

Kompositt­båtbygger

Kompositt­båtbyggeren produserer, vedlikeholder og reparerer båter av materialer som glassfiber og plast.

Illustrasjonsbilde av skipsingeniør

Maritim elektriker

Som maritim elektriker er du spesialist på elektriske anlegg, komponenter og instrumenter på skip.

Maskinist

Maskinist

Som maskinist har du ansvar for drift og vedlikehold av teknisk utstyr og maskiner om bord på skip og flyttbare rigger.

Styrmannen på jobb

Styr­mann

Som styr­mann jobber du på et passasjerskip eller et handelsskip, enten i Norge eller i utlandet. Du har et stort ansvar, blant annet for navigasjon og laste­operasjoner.

En matros på en supplybåt.

Matros

Matroser jobber med vedlikehold, vakthold, lasting og lossing om bord på båter.

Maskinsjef står i hamna og snakker i en mobiltelefon.

Maskin­sjef

Som maskin­sjef er du teknisk sjef om bord på et skip eller flyttbar rigg.

To menn på fisketråler, trålen er satt

Bas/Nett­mann

En bas/nett­mann er arbeidsleder på dekk på fiskefartøy.