
Flygeleiar
Ein flygeleiar overvaker og dirigerer flytrafikken i og rundt Noreg.
Arbeidsoppgaver
Å vera flygeleiar er ein ansvarsfull og spennande jobb, full av utfordringar. Du må ha god simultankapasitet, vera fokusert og nøyaktig. Flygeleiarar sørgjer for sikker og effektiv trafikkavvikling ved å instruera pilotar om spesifikke høgder, retningar og hastigheiter, gi avgangs- og landingsklarering, med meir.
Flygeleiaren hjelper også redningstenesta ved behov.
Arbeidsoppgåvene til flygeleiaren er delt opp i tre område:
- Tårnkontroll – her blir fly kontrollert i avgangs- og landingsfasen, fly like ved flyplassen, og dessutan fly og køyretøy på bakken
- Innflygingskontroll – der flytrafikken blir overvakt og kontrollert i nærområdet til flyplassen
- Områdekontroll – her blir overvakt og kontrollert flya mellom flyplassane og fly som passerer norsk luftrom
Ein flygeleiar må fort oppfatta og danna seg eit bilete av flytrafikken, slik at han kan leiast sikkert og effektivt. Til hjelp har flygeleiaren mellom anna verktøy som radarframvisarar, flyplanar og radiosamband for kommunikasjon med pilotar, og dessutan intern kommunikasjon med andre flygeleiarar og AFIS-fullmektigar.
Kor jobbar flygeleiarar?
Som flygeleiar arbeider du i eit tårn og/eller ein innflygingskontroll ved dei største flyplassane i Noreg, frå Stavanger i sør til Kirkenes i nord, eller ein av kontrollsentralane i Bodø, Stavanger eller Oslo (Røyken).
Korleis er det å jobbe som flygeleiar?
Flygeleder
Roe Nerem
Viktige egenskaper for en flygeleiar
Ein flygeleiar har ansvar for menneskeliv og store materielle verdiar, noko som betyr at du må vera ansvarsfull, nøyaktig og tola stress. Eigenskapar som god simultankapasitet (evna til å handtera fleire oppgåver samtidig), god munnleg framstillingsevne, god høyrsel, god helse og sjølvstende, er svært viktig. Du må også vera fokusert, analytisk, sjølvmedvite og påliteleg.
Kva tener flygeleiarar?
Ein nyutdanna flygeleiar tener 669 000.- (pr 01.04.25).
Flygeleiarar går over til lønnstabell med variasjon avhengig av lønnsansiennitet 0-20 år.
Korleis utdannar du deg til flygeleiar?
Flygeleiarutdanninga tek cirka to år. Merk at søknadsfristen er 15. februar kvart år.
Utdanninga består av:
- Initial training ved CANI i Praha, Tsjekkia (ca 9 månader frå september til juni/juli)
- Transisjonskurs: kurs i norske reglar og føresegner, systemopplæring og meteorologi på Værnes, Trondheim (to veker)
- Praktisk opplæring og trening ved eit kontrolltårn eller ein kontrollsentral i Noreg (ca. 12 månader). Denne perioden leier fram til eksamen og sertifisering som flygeleiar
Opptakskrav:
- Du må ha fylt 19 år 1. januar i opptaksåret
- Generell studiekompetanse med gjennomsnittskarakter 4,0 eller betre frå vidaregåande
- Minimum karakter 3 munnleg og skriftleg norsk
- Minimum karakter 3 i engelsk
- Du må tilfredsstilla krava til tryggleiksklarering og tilfredsstilla fastsette europeiske helsekrav
Avinor utdannar like mange flygeleiarar som Avinor har behov for. Derfor vil det variera frå år til år kor mange som blir tekne opp på studiet.
Kva jobbar flygeleiarutdanna med?
- 681202 - Flygelederutdanning, toårig
- 681201 - Flygelederutdanning, lavere nivå
Bedrifter: Kor jobbar flygeleiarar?
Her finn du ei oversikt over bedrifter som har stillingar i dette yrket eller liknande yrke. Dette kan vere nyttig for den som leitar etter arbeidsplass, læreplass eller hospiteringsplassar. Oversikta kan også vere nyttig for skular som vil finne bedrifter dei kan samarbeide med.
Bedrifter med flygeleiarar
Vigo
Informasjon om løpande lærekontraktar og godkjende lærebedrifter blir fylkesvis henta frå Vigo. Alle fylka i landet har inngått ein driftsavtale med Vigo og Utdanning.no for å få denne informasjonen presentert nettsidene våre.
Vi hentar nye data frå Vigo og oppdaterer informasjonen om lærlingar og lærebedrifter kvar natt.
NAV
Arbeidslivsinformasjon får vi frå Navs Arbeidsgivar- og arbeidstakarregister (Aa-registeret).
Arbeidsgivarar pliktar å registrere sine tilsette i Aa-registeret, mellom anna med rett stillingstittel. Det er 9000 ulike stillingstitlar (STYRK-kodar) å velje mellom. Nokre yrke har mange detaljerte og dels overlappande underkategoriar, eksempelvis røyrleggjarar, og andre yrke manglar ein eigen kategori, eksempelvis hematologer. Dette betyr at det alltid vil finnast nokre unøyaktigheiter og feilregistreringar.
Me har knytt flest mogleg av Nav sine 9000 stillingstitlar opp mot 600 yrkesskildringar på Utdanning.no . Dette er ein manuell prosess og feil kan finnast. Vi jobbar kontinuerleg med å kvalitetssikre desse koplingane og tek gjerne imot innspel.
Nokre stillingstitlar frå Aa-registeret er kopla til meir enn éi yrkesskildring. Stillingstittelen "Spesialarbeider (Snekker)" er til dømes knytt opp mot yrka "Møbelsnikkar", "Trevaresnikkar" og "Industrisnikkar". Om ein legg saman stillingstal for desse enkeltyrka vil det samla stillingstalet bli for høgt.
Vi innhentar nye data frå Aa-registeret og oppdaterer arbeidslivsinformasjonen slik at vi har nye data på morgonen den 13. i kvar månad.
- 3144101 - FLYGELEDER
- 3144102 - FLYGELEDERASPIRANT
- 1225150 - ASSISTERENDE SJEFFLYGELEDER
- 1225155 - SJEFFLYGELEDER
- 3144103 - LUFTTRAFIKKLEDER
- 4133155 - FLYKOORDINATOR
Andre yrke

AFIS-fullmektig

Ambulansearbeidar

Anleggsmaskinførar

Anleggsmaskinmekanikar

Asfaltør

Avionikar

Billakkerar

Bilmekanikar (lette køyretøy)

Bilmekanikar (tunge køyretøy)

Bilseljar

Bilskadereparatør
