Gjennomgått i samarbeid med Salgs- og Reklameforeningen i Bergen, Markedsforbundet 27. januar 2025

Markedssjef

Markedssjefen har ansvaret for markedsplaner og markedsaktiviteter i en bedrift.

Arbeidsoppgaver

Som markedssjef er du ansvarlig for markedsavdelingen og som oftest en del av bedriftens ledergruppe. Du må kunne utvikle gode kunderelasjoner og ha god forståelse av forbrukernes behov.

Vanlige arbeidsoppgaver for en markedssjef:

  • gjennomføre og planlegge ulike arrangementer og kampanjer
  • utvikle markedsplaner
  • gjennomføre markedsanalyser
  • vurdere salgsmuligheter og utarbeide salgsprognoser for varer og tjenester
  • holde seg oppdatert på trender i markedet
  • ansvar for avdelingens budsjett og resultater
  • overvåke trender
  • gjennomføre forhandlinger
  • overordnet ansvar for innhold på nettsider og i sosiale medier
  • personalansvar

I større bedrifter er det viktig for markedssjefen å ha et godt samarbeid med salgssjefen. Det er for å sikre at kampanjer blir samkjørt og at salgsavdelingen er informert og involvert i arbeidet.

Stillingen kan også kalles markedsleder. Hvis du ikke har lederansvar kan du også kalles en markedsanalytiker eller markedsansvarlig. 

Hvor jobber markedssjefer?

Bedrifter som har produkter og tjenester å selge i et åpent marked har behov for markedsføring. I mindre bedrifter blir jobben gjort av en person, mens i større bedrifter kan du ha en markedssjef, markedsansvarlig og markedsfører. Det finnes også en del bedrifter som har spesialisert seg på dette området, og som leverer markedstjenester til bedrifter som ønsker det.

Bli med en markedssjef på jobb

Hvordan er det å jobbe som markedssjef?

Markedssjef Ken Stian Olsen. Han har på seg blå t-skjorte. Han står foran et bilde med en isbjørn.

Markedssjef

Ken Stian Olsen

Jeg jobber med å utvikle nye produkter, alt fra smaken, innholdet, navnet, emballasjen og designet med mer, forteller Ken Stian Olsen.

Viktige egenskaper for en markedssjef

Markedssjefen bør være god til å lede og motivere. Som markedssjef bør du være utadvendt. Du må også være svært god til å uttrykke deg både muntlig og skriftlig.

Hva tjener markedssjefer?

Hvordan utdanner du deg til markedssjef?

Det er ingen bestemt utdanning for å bli markedssjef. Det er vanlig med utdanningen innen markedsføring, eller andre relevante utdanninger som eksempelvis økonomi, kommunikasjon og ledelse.

De som har utdanning for yrket jobber som?

  • 642211 - Sivilmarkedsførerutdanning, fireårig.
  • 742202 - Master, markedsføring, toårig
  • 742201 - Sivilmarkedsfører/Master of Science in marketing
  • 642218 - Bachelor, markedsføring, treårig
  • 642216 - Diplommarkedsfører, markedskommunikasjon.
  • 642215 - Diplommarkedsfører, markedsføring, internasjonalisering og ledelse.
  • 642202 - Diplommarkedsfører, treårig.
  • 742204 - Master, internasjonal business og markedsføring, 1½-årig
  • 742203 - Master, internasjonal markedsføring og ledelse, toårig
  • 642224 - Bachelor, digital markedsføring og ledelse, treårig
  • 642219 - Bachelor, eksportmarkedsføring, treårig
  • 642223 - Bachelor, kreativ markedskommunikasjon, treårig
  • 642205 - Høgskolekandidat, eksportmarkedsføring med internasjonal praksis, 2½-årig
  • 642204 - Høgskolekandidat, eksportmarkedsføring, toårig
  • 642214 - Høgskolekandidat, markedsføring og internasjonalisering, treårig.
  • 642217 - Høgskolekandidat, markedsføring, toårig
  • 642206 - Internasjonal markedsføring, lavere nivå
  • 642213 - Markedsføring av fisk og fiskeprodukter, lavere nivå
  • 642207 - Markedsføring, lavere nivå
  • 642208 - Markedskandidat
  • 671901 - Fiskeriteknisk høgskole, eksportmarkedsføring
  • 642201 - Diplomeksportøkonom, fireårig.

Bedrifter: Hvor jobber markedssjefer?

Her finner du en oversikt over bedrifter som har stillinger i dette yrket eller lignende yrker. Dette kan være nyttig for den som leter etter arbeidsplass, læreplass eller hospiteringsplasser. Oversikten kan også være nyttig for skoler som vil finne bedrifter de kan samarbeide med.

Bedrifter med markedssjefer

Vigo

Informasjon om løpende lærekontrakter og godkjente lærebedrifter hentes fylkesvis fra Vigo. Alle landets fylker har inngått en driftsavtale med Vigo og Utdanning.no for å få denne informasjonen presentert våre nettsider.

Vi henter nye data fra Vigo og oppdaterer informasjonen om lærlinger og lærebedrifter hver natt.

NAV

Arbeidslivsinformasjon får vi fra Nav sitt Arbeidsgiver- og arbeidstakerregister (Aa-registeret).

Arbeidsgivere plikter å registrere sine ansatte i Aa-registeret, blant annet med riktig stillingstittel. Det er 9000 ulike stillingstitler (STYRK-koder) å velge mellom. Noen yrker har mange detaljerte og dels overlappende underkategorier, eksempelvis rørleggere, og andre yrker mangler en egen kategori, eksempelvis hematologer. Dette betyr at det alltid vil forekomme noen unøyaktigheter og feilregistreringer.

Vi har knyttet flest mulig av Nav sine 9000 stillingstitler opp mot 600 yrkesbeskrivelser på Utdanning.no. Dette er en manuell prosess og feil kan forekomme. Vi jobber kontinuerlig med å kvalitetssikre disse koblingene og tar gjerne imot innspill.

Noen stillingstitler fra Aa-registeret er koblet til mer enn én yrkesbeskrivelse. Stillingstittelen "Spesialarbeider (Snekker)" er for eksempel knyttet opp mot yrkene "Møbelsnekker", "Trevaresnekker" og "Industrisnekker". Om en legger sammen stillingstall for disse enkeltyrkene vil det samlede stillingstallet bli for høyt.

Vi innhenter nye data fra Aa-registeret og oppdaterer arbeidslivsinformasjonen slik at vi har nye data på morgenen den 13. i hver måned

  • 1234113 - MARKEDSSJEF
  • 1234104 - MARKETINGSJEF
  • 1234103 - MARKEDSFØRINGSSJEF
  • 1234112 - MARKEDSFØRINGSDIREKTØR
  • 1234109 - MARKEDSDIREKTØR
  • 1234106 - PRODUKTSJEF

Andre yrker

Markedsfører viser fram planar på et møte.

Markedsfører

En markedsfører utarbeider, former og lanserer kampanjer for bedrifter.
En mann i mørk genser sitter ved dataskjerm og jobber med tredimensjonale modeller. Han er på et kontor.

Eksponeringsdesigner

Eksponeringsdesignere lager konsepter, utstillinger og messestander.
Redaktør snakker i mobilen

Redaktør

En redaktør leder arbeidet i en redaksjon eller et mediehus, og avgjør hva som skal publiseres. Redaktøren har det faglige, etiske og som hovedregel også rettslige ansvaret for innholdet.
Butikkhyller. I bakgrunnen går det to mennesker med handlevogn, de er ute av fokus.

Butikksjef

En butikksjef har ansvar for den daglige driften av en butikk.
To bistandsarbeidere snakker sammen på et kontor

Bistandsarbeider

Som bistandsarbeider bidrar du til at mennesker i områder rammet av krise, konflikter eller nød, får den hjelpen de har behov for.
Kommunikasjonsrådgiver i møte.

Kommunikasjonsrådgiver

En kommunikasjonsrådgiver har ansvaret for å kommunisere bedriftens budskap gjennom sosiale medier, nettsider, pressen og andre typer media.
Mediegrafikeren sitter foran en dataskjerm og utarbeider grafikk.

Mediegrafiker

Som mediegrafiker jobber du med utforming og produksjon av visuell kommunikasjon.
En mann arbeider ved en pult.

Art director

En art director utvikler ideer og konsepter for reklame, TV og radio.
En dame sitter foran en PC, foran skjermen ligger en åpen bok med tekst

Oversetter

Oversettere oversetter innhold fra ett språk til et annet.
Salgssjef på jobb med salgsteam i bakgrunnen.

Salgssjef

En salgssjef har ansvaret for bedriftens salgsvirksomhet og leder salgsteamet.
En mann desginer på en pc

Mediedesigner

Mediedesigneren jobber med visuell kommunikasjon gjennom design og produksjon av medierelaterte produkt fra nettsider til plakater.
Kundeansvarlig i samtale med en kunde.

Kundeansvarlig (salg)

En kundeansvarlig innen salg har et overordnet ansvar for enkelte kunder.