Markedssjef

Jeg jobber med å utvikle nye produkter, alt fra smaken, innholdet, navnet, emballasjen og designet med mer, forteller Ken Stian Olsen.
Markedssjef Ken Stian Olsen. Han har på seg blå t-skjorte. Han står foran et bilde med en isbjørn.
Ken Stian Olsen, 42 år
Markedssjef og eksportsjef
Macks Ølbryggeri i Tromsø
«Jeg trives veldig godt med det jeg gjør, og det finnes ikke en eneste ting som jeg syns er kjedelig.»
― Ken Stian Olsen
Intervju:
Sylwia Sørensen
Publisert: 20.09.2022
«Jeg trives veldig godt med det jeg gjør, og det finnes ikke en eneste ting som jeg syns er kjedelig.»
― Ken Stian Olsen
«For å få stilling som markedssjef må du virkelig ha et indre driv selv for å ta steget videre. »
― Ken Stian Olsen

Hvorfor valgte du å bli markedssjef?

– Det var flere grunner til det. I utgangspunktet har jeg økonomisk utdanning. Før jeg kom i bryggeri-bransjen jobbet jeg i e-handel og drev med digitalt salg av produkter. En viktig del av det arbeidet er markedsføring. Jeg fikk masse erfaring fra e-handel bransjen.

Jeg synes at drikkevaremarkedet er veldig interessant, spesielt hos oss. Vi jobber mye med innovasjon og nye produkter. Men det er spesielt å jobbe med markedsføring når man jobber i et bryggeri. Vi har ikke lov å markedsføre alkoholprodukter. Samtidig produserer vi også andre produkter som vann, energidrikk og brus, og vi kan markedsføre dem.

Image
En mann i mørkeblå jakke og jeans snakker med ei dame i blå genser og svart bukse. Hun holder en drikkeboks i hånden. De er på et løpearrangement.
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Det er aldri en dag som byr på det samme. Jeg jobber med å utvikle nye produkter, alt fra smaken, innholdet, navnet, emballasjen og designet med mer. Hele veien må vi forholde oss til tidsfrister. Vi har tre muligheter i året hvor vi kan introdusere nye produkter. Hvis vi ikke overholder tidsfristene, så mister vi muligheten og bedriften taper penger.

Vi i markedsavdelingen sørger også for at våre nettsider er oppe, at vi har nyhetsbrev og at det er nytt innhold i sosiale medier. Vi er ute på representasjon av bedriften og deler blant annet ut smaksprøver for at kunder skal bli kjent med produktene våre. Vi er ofte på store arrangementer, hvor vi er sponsor. 

I det siste har vi vært på Arctic Race og Explo Ekstremløpet. Vi har energidrikk som heter det samme som løpekonkurransen, så vi delte den ut blant løpere, publikum og turgåere og pratet med dem. Jeg som markedssjef er selvfølgelig med på alt.

Mange storarrangementer går på kveldstid. Når vi jobber på ettermiddager, på kvelden eller i helgene, så kan vi avspasere når det passer. Selv om vi har fast arbeidstid i markedsavdelingen, er vi veldig fleksible.

Hva kreves for å kunne jobbe som markedssjef?

– For det første bør du ha kunnskap om både innovasjon og markedsføring, inkludert digital markedsføring. Du bør du være interessert i å lære deg enda mer, spesielt når det handler om innovasjon. Du må også ha et godt øye for design. Det er viktig, fordi hvordan et produkt ser ut, trigger noen til å velge akkurat det produktet.

Tidligere skjedde markedsføring kun på TV og i avisa. I dag har vi så mange flere flater hvor vi kan treffe konsumenter. En markedssjef må være nysgjerrig og ha lyst å lære seg sosiale media for å kommunisere med kunder. Nå er vi på TikTok, Facebook, Instagram og Snapchat. Men det skjer nye ting hele tiden så det er viktig å følge med.

For å jobbe som markedssjef kan du ha forskjellig utdanning. Men i bunn bør du helt klart ha en administrativ utdanning, gjerne fra markedsføring og innovasjon. I denne jobben er kommunikasjon veldig viktig, så hvis du har bakgrunn fra journalistikk er det også bra.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Jeg synes at så lenge du er nysgjerrig og har lyst, så kan du jobbe med marked. Men du må virkelig være interessert i å jobbe i bransjen for å lykkes.

En markedssjef har også personalansvar i markedsavdelingen, så du må også ha lyst å jobbe med folk. Det er viktig å få med seg hele avdelingen sånn at alle jobber mot samme mål hele veien. Selv om folk jobber med sine oppgaver, så må alt stemme for at sluttproduktet skal bli bra.

Hvis du ikke har lyst å reise i jobben er kanskje ikke markedssjef det riktige valget. Jobben krever litt reising for alle kundene er ikke i nærheten.

Det er mange forskjellige arrangementer vi både organiserer og deltar i. Vi jobber tett mot dagligvarebransjen, så vi stiller opp på mange messer. Vi må sørge for at kunder vil kjøpe våre produkter. Så hvis du vil jobbe som markedssjef må du være flink å stå fram og du må tørre å prate med folk. Hvis du bare vil sitte bak skrivebordet eller alene, så er kanskje ikke dette jobben for deg.

Hva liker du best med å være markedssjef?

– Jeg synes at det beste er å se produktet vi har utformet, fysisk i butikken. Det er en lang prosess fra ideen om et produkt til det er i butikk, når produktet kommer til salgs er det ekstremt kult og gøy. Vi setter vårt preg på drikkemarkedet i Norge og delvis i utlandet.

Hva liker du minst?

– Jeg har ingenting som jeg liker minst akkurat nå. Hvis jeg måtte sitte bare med rutinearbeid, så kunne det være kjedelig, men ingen dag er det samme her. Jeg trives veldig godt med det jeg gjør, og det finnes ikke en eneste ting som jeg syns er kjedelig.

Image
En mann i blå t-skjorte snakker med e-dame i hvit genser. Han holder en drikkeboks i hånden. De står på et kontor.
Lisens
1

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det finnes veldig mange muligheter i bransjen. Å jobbe med marked er et så stort arbeid at her kan man jobbe med veldig mye forskjellige oppgaver. Noen kan lage poster og innhold til sosiale medier, jobbe med hjemmesiden, lage annonser, jobbe med sponsoravtaler, følge opp ambassadører også videre. Det er mye å gjøre i bransjen. Men jeg må si at med stilling som markedssjef kan man ikke kun fokusere på bare en spesifikk ting, der må man jobbe med veldig mye forskjellig, men det er utrolig givende.

Hva tjener en markedssjef?

– Det er vanskelig å svare på, fordi det varierer veldig. Det varierer fra bedrift til bedrift, bransje til bransje, og ikke minst fra hvilken jobb man gjør. Men jeg tipper at årslønn til en markedssjef starter fra kr 600 000 og oppover.

Hvordan er sjansene for å få jobb som markedssjef?

– Det er mange forskjellige stillinger i markedsavdelingen, men ingen kommer rett fra skole og går direkte inn i en markedssjefstilling uten erfaring. Det er viktig å ha riktig utdanning i bunn, men det er ikke nok. Hvis du vil få jobb som markedssjef, så må du starte fra å jobbe i markedsavdelingen, jobbe deg opp og få erfaring.

Du bør gjerne jobbe i flere retninger i markedsføring, og ikke lære deg bare en ting, som for eksempel å jobbe med sosiale medier. Du må lære deg hvordan man best kan representere bedriften, være på stand og være med på arrangementer. For å få stilling som markedssjef må du virkelig ha et indre driv selv for å ta steget videre.

Tilhørende utdanninger

Markedsføring

Markedsføring handler om å få en målgruppe til å kjøpe, eller bruke et produkt eller en tjeneste.

Finn studier
Kommunikasjon og markedsføring

Fordypningen omfatter fag som salg, kommunikasjon, PR, merkevarebygging, økonomi, markedsføring og forretningsutvikling. I tillegg finnes det tilbud innen digital markedsføring som design thinking, interaksjonsdesign, UX-design og sosiale medier.

Finn studier
Økonomi og administrasjon

Studier innen økonomi og administrasjon er tverrfaglige og gir innsikt i ulike sider ved økonomi og administrasjon, som regnskap, finans, revisjon, organisasjon og ledelse.

Finn studier