Hvorfor valgte du dette yrket?

- Jeg er utdannet journalist med fordypning i markedsføring. Grunnen til at jeg valgte journalistikk er at jeg alltid har vært nysgjerrig, utadvendt og glad i å formidle historier. Markedsføring trigget meg fordi det er så målbart, og det er utrolig motiverende å se resultater av jobben jeg gjør. Å være en del av et nytt konsept var en utfordring jeg ikke kunne si nei til. 

Image
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Vi er to småbarnsmammaer som har den daglige driften. Jeg vil vel si at vi lager det søteste og mest personlige som finnes. Vi produserer plakater av ulike typer med den nyfødte babyen i silhuett.  Via vår nettside legger kundene inn detaljer om babyen og velger hvilket produkt de vil ha. Plakatene skaleres i forhold til babyens eksakte fødselslengde og hver plakat blir unik. Vi starter hver uke med et morgenmøte hvor vi gjennomgår uken og legger en markedsplan. En vanlig arbeidsdag kan være veldig variert. Alt fra idémyldring til salgskampanjer, sette opp annonser i Google Ads og Business Manager. Vi følger opp annonsene og tester hva som fungerer.

En stor del av jobben er utarbeidelse av markedsføringsstrategier og å finne nye markedsføringskanaler. Jeg følger opp trafikk i Google Analytics, finner ut hvor brukerne våre kommer fra og rapporterer tall til styret. Vi drifter sosiale medier og skaper engasjerende innhold til Facebook, Instagram og Pinterest. Vi arrangerer photoshoots av produktene våre og samarbeider med ulike influencere som en viktig del av markedsføringen. Det var fire gutter som kom opp med idéen. De sitter i styret og er en veldig engasjert gjeng. Vi samarbeider tett og jeg rapporterer til dem. Vi lanserte oss internasjonalt i år, så det blir spennende å se hva som skjer fremover. Skulle vi lykkes internasjonalt, håper vi å kunne ansette flere folk veldig snart.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?  

– Jeg er utdannet journalist fra Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand, med fordypning innen markedsføring og prosjektledelse fra Markedshøgskolen og Høgskolen i Buskerud. Jeg har også bygget på med et ettårig studie i informasjon og samfunnskontakt og har tatt grafisk design på Norges Kreative Fagskole. Kombinasjonen av journalistikk, markedsføring, informasjon og samfunnskontakt og grafisk design er en god og allsidig utdanning for min type jobb. Jeg opplever at de fleste arbeidsgivere synes det er nyttig og trygt med en utdanning innen digital markedsføring. Det gjør det også lettere å komme på intervju. Du må følge godt med på markedsføringstrender, være strategisk og ikke være redd for å teste ut nye ting. Du bør også ha en god teknisk forståelse.  

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Hvis man liker det trygge og er redd for endringer er ikke dette en jobb for deg. Det er mange baller i lufta til enhver tid, og man må ikke la seg stresse lett. Du bør også takle motgang og ha evnen til å se løsninger framfor problemer.  

Image
Lisens
1

Hva liker du best med yrket?

– Det er variert og jeg får testet meg i alle ledd. Det er utrolig spennende og motiverende å spore kundenes digitale atferd og forstå kundenes kjøpsreise. Jeg er med på alt fra å lage engasjerende innhold og skape engasjement, til å samle målgruppeinformasjon og bruker dette når vi setter opp en salgskampanje. Og til slutt få se at tiltakene fører til salg.

Hva liker du minst?

– Det er ikke alltid vi lykkes med tiltakene og salget går ned. Misfornøyde kunder er heller ikke noe gøy.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben?

– Mennesker som trigges av å lære, se resultater og som motiveres av å skape fengslende, kreativ og lønnsom markedsføring. Struktur, stå på- og samarbeidsvilje, kreativitet, være løsningsorientert og ha evne til å snu seg raskt er viktige egenskaper i denne type jobb. Jobben ikke er ferdig når du kommer hjem og for min del betyr det å brette opp ermene og gi det lille ekstra. Du skal brenne for merkevaren din og gjøre alt du kan for at den lykkes!

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Firmaer som produserer noe som skal selges har behov for en markedssjef. Mulighetene er mange og relevante stillinger er for eksempel nettredaktør, prosjektleder, konsulent, Sosiale Medier Manager, Google Ads spesialist, digital markedsfører, Brand Manager og mye annet.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det varierer ut fra alder, erfaring og kunnskap. Men jeg vil si fra 550 000 kroner i året.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– De er gode, men det er alltid mange søkere og det er viktig at du skiller deg ut. Å ha et godt nettverk er viktig i denne bransjen. Alle bedrifter trenger folk med kunnskap innen digital markedsføring, og det ser ikke ut til å endre seg med det første. Det kommer til å være stor etterspørsel etter mennesker med denne kunnskapen framover.

 

 

Tekst: Bente Haraldstad Delmas