Influencer spiller inn videoblogg om sminke.
Yrkesbeskrivelse

Influencer

favoritt ikon

Influencere jobber med markedsføring i sosiale medier på vegne av ulike annonsører.

Begrepet influenser kommer fra engelsk og betyr "påvirker". Det blir ofte brukt om personer som profilerer ulike produkter i sosiale medier. Det kan være eksempelvis bloggere, vloggere, instagrammere, snapchattere eller youtubere. Influencere kan også kalles opinionsledere eller trendsettere.

Influencere jobber med markedsføring for ulike annonsører i mange forskjellige bransjer. For eksempel innen mote, livsstil eller reiseliv. Som influencer eller opinionsleder er du mellomleddet mellom avsender (annonsørene) og mottaker (ditt publikum).

Vanlige arbeidsoppgaver for en influencer:

  • produsere og publisere innhold på vegne av annonsører
  • ta bilder, lage video, skrive omtale
  • markedsføring av deg selv og produkter
  • jobbe med å beholde og utvide ditt publikum
  • aktiv tilstedeværelse i sosiale medier
  • kundepleie og kundekontakt: pleie nåværende kunder (annonsører) og jobbe for nye avtaler
  • gjennomføre kundeaktiviteter

Som influencer jobber du for å påvirke andres holdninger og handlinger. Du publiserer omtale av produkter eller tjenester, eksempelvis tekst, bilde eller video, på dine profiler i sosiale medier. Det kan også hende at du som influencer må stille opp på arrangementer eller gjøre andre oppdrag.

Når du jobber med markedsføring, også på dine egne profiler i sosiale medier, må du følge markedsføringsloven. Forbrukertilsynet fører tilsyn med at reglene for merking av reklame og sponsede innlegg følges.

 

Denne yrkesbeskrivelsen er foreløpig ikke kvalitetssikret av en ekstern samarbeidspartner.

 

Hvor jobber influencere?

Selv om influencere gjerne jobber for ulike typer bedrifter, er de ikke ansatt der. Influencere jobber ofte gjennom midlertidige kontrakter og kan ha flere avtaler med ulike selskaper samtidig. Noen influencere er selvstendig næringsdrivende og oppretter for eksempel et eget enkeltmannsforetak rundt sitt eget navn.

Personlige egenskaper

Som influencer bør du være målrettet, analytisk, initiativrik og god til å bygge tillit. Det er en fordel å være god til å samarbeide og ha lett for å komme i kontakt med folk. Du må være flink med sosiale medier og bør ha god kjennskap til produktet og annonsøren du markedsfører for. 

Utdanning

Det er ingen spesielle krav til utdanning for å være influencer. Relevante utdanninger kan for eksempel være markedsføring, kommunikasjon eller entreprenørskap.

Lønn

Det varierer veldig hvor mye en influenser tjener. Det er svært få i Norge som tjener godt nok til å kunne leve av å være influencer. Inntekten du får fra annonsører kan for eksempel være i form av avtalt honorar for et oppdrag, provisjon av salg, rabatter, sponsing av produkter eller lignende.

For dette yrket finnes det ikke tilgjengelig lønnsdata. Les mer om hvordan Utdanning.no samler inn lønnsstatistikk.

Bedrifter

Velg fylke

Velg fylke og kommune for å få informasjon tilpasset ditt behov.

Fylker markert med * har ikke levert informasjon om lærebedrifter, opplæringskontor og lærlinger til utdanning.no.

Velg kommuner i Akershus
Velg kommuner i Aust-Agder
Velg kommuner i Buskerud
Velg kommuner i Finnmark
Velg kommuner i Hedmark
Velg kommuner i Hordaland
Velg kommuner i Møre og Romsdal
Velg kommuner i Nordland
Velg kommuner i Oppland
Velg kommuner i Oslo
Velg kommuner i Rogaland
Velg kommuner i Sogn og Fjordane
Velg kommuner i Telemark
Velg kommuner i Troms
Velg kommuner i Trøndelag
Velg kommuner i Vest-Agder
Velg kommuner i Vestfold
Velg kommuner i Østfold

Nyttige lenker