Gjennomgått i samarbeid med United Influencers 22. mai 2023

Influenser

Influensere jobber med markedsføring i sosiale medier på vegne av ulike annonsører.

Arbeidsoppgaver

Begrepet influenser kommer fra engelsk og betyr "påvirker". Det blir ofte brukt om personer som tjener penger på å profilere ulike produkter i sosiale medier.

Det kan være eksempelvis bloggere, vloggere, instagrammere, snapchattere eller youtubere. Influensere har gjerne bygget seg opp et stort publikum, og kan også kalles opinionsledere eller trendsettere.

Influensere jobber med markedsføring for ulike annonsører i mange forskjellige bransjer. For eksempel innen mote, livsstil eller reiseliv. Som influenser eller opinionsleder er du mellomleddet mellom avsender (annonsørene) og mottaker (ditt publikum).

Vanlige arbeidsoppgaver for en influenser:

  • produsere og publisere innhold på vegne av annonsører
  • ta bilder, lage video, skrive omtale
  • markedsføring av produkter og deg selv som merkevare
  • jobbe med å beholde og utvide ditt publikum
  • aktiv tilstedeværelse i sosiale medier
  • kundepleie og kundekontakt: pleie nåværende kunder (annonsører) og jobbe for nye avtaler
  • gjennomføre kundeaktiviteter og arrangementer
  • mediehåndtering

Som influenser jobber du for å påvirke andres holdninger og handlinger. Du må være flink med sosiale medier, kunne jobbe i redigeringsprogrammer og bør ha god kjennskap til produktet og annonsøren du markedsfører for. 

Når du jobber med markedsføring, også på dine egne profiler i sosiale medier, må du følge markedsføringsloven. Forbrukertilsynet fører tilsyn med at reglene for merking av reklame og sponsede innlegg følges.

Hvor jobber influensere?

Selv om influensere gjerne jobber for ulike typer bedrifter, er de ikke ansatt der. Mange influensere er selvstendig næringsdrivende og oppretter for eksempel et enkeltmannsforetak rundt sitt eget navn. Influensere jobber ofte gjennom midlertidige kontrakter og kan ha flere avtaler med ulike selskaper samtidig. Noen har også kontrakt med et influenser-byrå som hjelper dem med å få samarbeidsavtaler med forskjellige merkevarer.

Bli med en influenser på jobb

Hvordan er det å jobbe som influenser?

Bildet viser en ung kvinne som står utendørs foran en bygård med mørk inngangsdør. Hun smiler og ser rett mot kameraet. Hun har langt, lysebrunt hår med pannelugg, og hun er kledd i en hvit skjorte med en sort vest utenpå. Bak henne ser man steintrapper og litt grønt løv fra en plante ved siden av trappen.

Influenser

Lisa Semb

− Jeg elsker å ha en plattform der jeg kan uttrykke meg, være kreativ og spre positivitet til andre, sier Lisa.
En ung mann med mørkt, kort hår står og smiler stort og vennlig til kameraet. Det er helt grønn bakgrunn. Han har på seg en hvit t-skjorte med krage. Mannen har litt bart og noe skjegg.

Influenser

Dennis Asbjørnsen

Dennis har gjort karriere av hobbyen sin, – jo mer kunnskap jeg opparbeider meg om hage og kjøkkenhage, jo gøyere blir det, sier influenseren som elsker å dele tips og råd med følgerne sine.

Viktige egenskaper for en influenser

Som influenser bør du være målrettet, analytisk, initiativrik og god til å bygge tillit. Du må være salgs- og resultatorientert og ha høy arbeidskapasitet. Det er en fordel å være god til å samarbeide og ha lett for å komme i kontakt med folk. 

Hva tjener influensere?

Det varierer veldig hvor mye en influenser tjener. Det er svært få i Norge som tjener godt nok til å kunne leve av å være influenser, så mange har andre jobber ved siden av. Inntekten du får fra annonsører kan for eksempel være i form av avtalt honorar for et oppdrag, provisjon av salg, rabatter, sponsing av produkter eller lignende.

For dette yrket finnes det ikke tilgjengelig lønnsdata. Les mer om hvordan Utdanning.no samler inn lønnsstatistikk.

Hvordan utdanner du deg til influenser?

Bedrifter: Hvor jobber influensere?

Her finner du en oversikt over bedrifter som har stillinger i dette yrket eller lignende yrker. Dette kan være nyttig for den som leter etter arbeidsplass, læreplass eller hospiteringsplasser. Oversikten kan også være nyttig for skoler som vil finne bedrifter de kan samarbeide med.

Bedrifter med influensere

Vigo

Informasjon om løpende lærekontrakter og godkjente lærebedrifter hentes fylkesvis fra Vigo. Alle landets fylker har inngått en driftsavtale med Vigo og Utdanning.no for å få denne informasjonen presentert våre nettsider.

Vi henter nye data fra Vigo og oppdaterer informasjonen om lærlinger og lærebedrifter hver natt.

NAV

Arbeidslivsinformasjon får vi fra Nav sitt Arbeidsgiver- og arbeidstakerregister (Aa-registeret).

Arbeidsgivere plikter å registrere sine ansatte i Aa-registeret, blant annet med riktig stillingstittel. Det er 9000 ulike stillingstitler (STYRK-koder) å velge mellom. Noen yrker har mange detaljerte og dels overlappende underkategorier, eksempelvis rørleggere, og andre yrker mangler en egen kategori, eksempelvis hematologer. Dette betyr at det alltid vil forekomme noen unøyaktigheter og feilregistreringer.

Vi har knyttet flest mulig av Nav sine 9000 stillingstitler opp mot 600 yrkesbeskrivelser på Utdanning.no. Dette er en manuell prosess og feil kan forekomme. Vi jobber kontinuerlig med å kvalitetssikre disse koblingene og tar gjerne imot innspill.

Noen stillingstitler fra Aa-registeret er koblet til mer enn én yrkesbeskrivelse. Stillingstittelen "Spesialarbeider (Snekker)" er for eksempel knyttet opp mot yrkene "Møbelsnekker", "Trevaresnekker" og "Industrisnekker". Om en legger sammen stillingstall for disse enkeltyrkene vil det samlede stillingstallet bli for høyt.

Vi innhenter nye data fra Aa-registeret og oppdaterer arbeidslivsinformasjonen slik at vi har nye data på morgenen den 13. i hver måned

  • 3419138 - PÅVIRKER/INFLUENSER (MARKEDSFØRING)
  • 2551127 - BLOGGER

Andre yrker

Kommunikasjonsrådgiver i møte.

Kommunikasjonsrådgiver

En kommunikasjonsrådgiver har ansvaret for å kommunisere bedriftens budskap gjennom sosiale medier, nettsider, pressen og andre typer media.
En dame sitter foran en PC, foran skjermen ligger en åpen bok med tekst

Oversetter

Oversettere oversetter innhold fra ett språk til et annet.
 Mann filmer med et lite kamera på et stativ

Innholdsprodusent

En innholdsprodusent jobber gjerne for en oppdragsgiver eller bedrift med å lage innhold om forskjellige tema og produkter til ulike kanaler og plattformer.
Markedsfører viser fram planar på et møte.

Markedsfører

En markedsfører utarbeider, former og lanserer kampanjer for bedrifter.
En mann arbeider ved en pult.

Art director

En art director utvikler ideer og konsepter for reklame, TV og radio.
En mann i mørk genser sitter ved dataskjerm og jobber med tredimensjonale modeller. Han er på et kontor.

Eksponeringsdesigner

Eksponeringsdesignere lager konsepter, utstillinger og messestander.
En mannlig markedssjef peker på en post-it lapp på et whiteboard.

Markedssjef

Markedssjefen har ansvaret for markedsplaner og markedsaktiviteter i en bedrift.
Mediegrafikeren sitter foran en dataskjerm og utarbeider grafikk.

Mediegrafiker

Som mediegrafiker jobber du med utforming og produksjon av visuell kommunikasjon.
En mann desginer på en pc

Mediedesigner

Mediedesigneren jobber med visuell kommunikasjon gjennom design og produksjon av medierelaterte produkt fra nettsider til plakater.
To mennesker på et kontor, diskuterer en tekst på en datamaskin

Forlagsmedarbeider

En forlagsmedarbeider kan ha ulike roller og arbeidsoppgaver i et forlag.
Idrettskonsulent i snølek.

Idrettskonsulent

En idrettskonsulent legger til rette for idrett og fysisk aktivitet i samfunnet.
Profileringsdesigner klargjør folie til bil

Profileringsdesigner

Profileringsdesigneren lager og monterer informasjonsskilt, profileringsløsninger for bedrifter og reklame på transportmidler.

Relaterte lenker