Influencer spiller inn videoblogg om sminke.
Yrkesbeskrivelse

Influencer

favoritt ikon

Influencere jobber med markedsføring i sosiale medier på vegne av ulike annonsører.

Begrepet influenser kommer fra engelsk og betyr "påvirker". Det blir ofte brukt om personer som tjener penger på å profilere ulike produkter i sosiale medier.

Det kan være eksempelvis bloggere, vloggere, instagrammere, snapchattere eller youtubere. Influencere har gjerne bygget seg opp et stort publikum, og kan også kalles opinionsledere eller trendsettere.

Influencere jobber med markedsføring for ulike annonsører i mange forskjellige bransjer. For eksempel innen mote, livsstil eller reiseliv. Som influencer eller opinionsleder er du mellomleddet mellom avsender (annonsørene) og mottaker (ditt publikum).

Vanlige arbeidsoppgaver for en influencer:

  • produsere og publisere innhold på vegne av annonsører
  • ta bilder, lage video, skrive omtale
  • markedsføring av produkter og deg selv som merkevare
  • jobbe med å beholde og utvide ditt publikum
  • aktiv tilstedeværelse i sosiale medier
  • kundepleie og kundekontakt: pleie nåværende kunder (annonsører) og jobbe for nye avtaler
  • gjennomføre kundeaktiviteter og arrangementer
  • mediehåndtering

Som influencer jobber du for å påvirke andres holdninger og handlinger. Du må være flink med sosiale medier, kunne jobbe i redigeringsprogrammer og bør ha god kjennskap til produktet og annonsøren du markedsfører for. 

Når du jobber med markedsføring, også på dine egne profiler i sosiale medier, må du følge markedsføringsloven. Forbrukertilsynet fører tilsyn med at reglene for merking av reklame og sponsede innlegg følges.

Hvor jobber influencere?

Selv om influencere gjerne jobber for ulike typer bedrifter, er de ikke ansatt der. Mange influencere er selvstendig næringsdrivende og oppretter for eksempel et enkeltmannsforetak rundt sitt eget navn. Influencere jobber ofte gjennom midlertidige kontrakter og kan ha flere avtaler med ulike selskaper samtidig. Noen har også kontrakt med et influencer-byrå som hjelper dem med å få samarbeidsavtaler med forskjellige merkevarer.

Personlige egenskaper

Som influencer bør du være målrettet, analytisk, initiativrik og god til å bygge tillit. Du må være salgs- og resultatorientert og ha høy arbeidskapasitet. Det er en fordel å være god til å samarbeide og ha lett for å komme i kontakt med folk. 

Utdanning

Det er ingen spesielle krav til utdanning for å være influencer. Relevante utdanninger kan for eksempel være markedsføring, kommunikasjon eller entreprenørskap.

Lønn

Det varierer veldig hvor mye en influenser tjener. Det er svært få i Norge som tjener godt nok til å kunne leve av å være influencer, så mange har andre jobber ved siden av. Inntekten du får fra annonsører kan for eksempel være i form av avtalt honorar for et oppdrag, provisjon av salg, rabatter, sponsing av produkter eller lignende.

For dette yrket finnes det ikke tilgjengelig lønnsdata. Les mer om hvordan Utdanning.no samler inn lønnsstatistikk.

Bedrifter

Velg fylke

Velg fylke og kommune for å få informasjon tilpasset ditt behov.

Fylker markert med * har ikke levert informasjon om lærebedrifter, opplæringskontor og lærlinger til utdanning.no.

Velg kommuner i Akershus
Velg kommuner i Aust-Agder
Velg kommuner i Buskerud
Velg kommuner i Finnmark
Velg kommuner i Hedmark
Velg kommuner i Hordaland
Velg kommuner i Møre og Romsdal
Velg kommuner i Nordland
Velg kommuner i Oppland
Velg kommuner i Oslo
Velg kommuner i Rogaland
Velg kommuner i Sogn og Fjordane
Velg kommuner i Telemark
Velg kommuner i Troms
Velg kommuner i Trøndelag
Velg kommuner i Vest-Agder
Velg kommuner i Vestfold
Velg kommuner i Østfold