Influenser

Dennis har gjort karriere av hobbyen sin, – jo mer kunnskap jeg opparbeider meg om hage og kjøkkenhage, jo gøyere blir det, sier influenseren som elsker å dele tips og råd med følgerne sine.
En ung mann med mørkt, kort hår står og smiler stort og vennlig til kameraet. Det er helt grønn bakgrunn. Han har på seg en hvit t-skjorte med krage. Mannen har litt bart og noe skjegg.
Dennis Asbjørnsen, 25 år
Influenser
Selvstendig næringsdrivende
«Man sitter på en helt unik innsikt i sosiale medier, markedsføringsmetoder, trender og analyser. »
― Dennis Asbjørnsen
Publisert: 19.06.2023
«Man sitter på en helt unik innsikt i sosiale medier, markedsføringsmetoder, trender og analyser. »
― Dennis Asbjørnsen
«Det kreves ingen formell utdannelse for å være influenser, men du må ha et tema som du brenner for, og være en innholdsskaper. »
― Dennis Asbjørnsen

Hvorfor valgte du å bli influenser?

– Det kom litt gradvis. Jeg hadde en mer vanlig jobb før, men var aktiv på sosiale medier og skrev en del om kjøkkenhage som mange viste interesse for. Det økte ganske raskt med følgere, og jeg forsto at dette kunne jeg leve av. Da gikk jeg all in. Jeg begynte å skrive bøker og holde foredrag i tillegg til å jobbe som influenser på fulltid.

Image
I det som ser ut som et hagesenter med store vegger av glass og en rekke grønne planter, står en ung mann på en scene og snakker foran mange mennesker.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Arbeidet går nesten døgnet rundt, men jeg forsøker å lage faste rammer og rutiner så langt det lar seg gjøre. Jeg starter dagen med noen timer kontortid der jeg lager innhold for sosiale medier – for eksempel til Instagram der jeg har kontoen @spiselighage.

Et innlegg kan bestå av video, bilder, tekst – eller en blanding av dette. For eksempel kan jeg lage et innlegg der jeg deler enkle tips og råd med følgerne mine som er relatert til kjøkkenhagen. Det kan være i forbindelse med dyrking.

Da forklarer jeg hva jeg gjør, og viser fremgangsmåte. Noen ganger lager jeg innhold på oppdrag fra annonsører. Da har jeg et spesifikt tema, og det er opp til meg å bruke min erfaring og kompetanse for å lage annonsørinnhold på best mulig måte.

Jeg arbeider alltid for å tilfredsstille følgerne mine, og finne ut av deres behov. De er det viktigste grunnlaget man har som influenser. Du må kjenne dem for å lage relevant og godt innhold som de vil ha.

Jeg bruker også en del tid på å forberede ulike ting jeg skal delta på, enten det er intervjuer, foredrag, eventer eller noe annet. Disse jobbene er ofte på kveldstid. Jeg driver også min egen nettbutikk som må følges opp.

Hva kreves for å kunne jobbe som influenser?

– Jeg gikk medier og kommunikasjon på videregående, og det jeg lærte der bruker jeg hver eneste dag. Jeg fikk en grunnleggende innsikt i og forståelse for hvordan man kommuniserer med følgere og lesere. Der hadde jeg også foto og film, som er en kjempefordel. Å ta gode bilder og videoer er vesentlig i dette yrket.

Det kreves ingen formell utdannelse for å være influenser, men du må ha et tema som du brenner for – og være en innholdsskaper. Kvaliteten på innholdet er veldig viktig. Det finnes mange kunnskapsrike gartnere, men det hjelper lite dersom man ikke klarer å lage innhold som engasjerer.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Som influenser må du være utadvendt, positiv og kunne by på deg selv. Du bør ha forståelse for sosiale medier, eller lære deg det, for det er hovedjobben din. Ellers så kan hvem som helst bli influenser, så lenge man har noe man bryr seg om som man vil formidle. Du må genuint like det du driver med.

Hvis du ikke liker å ta bilder, har et øye for det visuelle og ikke liker å jobbe kreativt, så er nok ikke dette det beste yrket for deg. Men man lærer også mye underveis. Tidligere var jeg litt kamerasky, men det har gått seg til.

Det blir en del skjermtid, og du må være tilgjengelig for følgerne dine. Det bør man være komfortabel med.

Hva liker du best ved å være influenser?

– Jeg er veldig glad i å produsere innhold, og at jeg lærer noe og utvikler meg hele tiden. Jo mer kunnskap jeg opparbeider meg om hage og kjøkkenhage, jo gøyere blir det. Når jeg kommer over noe interessant eller morsomt, så kan jeg ikke vente med å dele det med følgerne mine slik at de også får glede av det. Det gir en god følelse.

Hva liker du minst ved yrket ditt?

– Regnskap er ganske kjedelig. Men du må ha kontroll når du driver for deg selv, så det må gjøres.

Image
På en sittebenk foran et bord med flere bokstabler, sitter en ung mann som tilsynelatende signerer bøkene.
Foto: Dennis Wiig

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Mange influensere har flere bein å stå på. Jeg er forfatter og foredragsholder i tillegg. Man sitter på en helt unik innsikt i sosiale medier, markedsføringsmetoder, trender og analyser. Du vet hva som treffer. Å jobbe som innholdsprodusent eller digital markedsfører for bedrifter for eksempel, vil dermed være veldig aktuelt.

Hva tjener man som influenser?

– Det spørs hvor mye du legger i det selv. Du kan tjene alt fra null til mange millioner, avhengig av arbeidsmengden og hvilke avtaler du får. Jeg tar ut en helt gjennomsnittlig, fast månedslønn, og det er helt bevisst. Jeg vil ha til det jeg trenger, og samtidig investere og fortsette å bygge opp noe.

Hvordan er sjansene for å få jobb som influenser?

– Du må finne din egen nisje, og alltid være tro mot denne og følgerne dine. Å være influenser krever hardt arbeid, og at du hele tiden er aktiv og påkoblet. Det er alltid lurt å ha flere bein å stå på. Hvis du klarer å bygge deg opp et solid varemerke, er sjansene større for at du kan leve av å være influenser. 

Tilhørende utdanninger

Kommunikasjon og markedsføring

Fordypningen omfatter fag som salg, kommunikasjon, PR, merkevarebygging, økonomi, markedsføring og forretningsutvikling. I tillegg finnes det tilbud innen digital markedsføring som design thinking, interaksjonsdesign, UX-design og sosiale medier.

Finn studier
Markedsføring

Markedsføring handler om å få en målgruppe til å kjøpe, eller bruke et produkt eller en tjeneste.

Finn studier
Kommunikasjon og medievitenskap

Utdanningene gir teoretisk og praktisk kunnskap innen ulike sider ved formidling, tekst og kommunikasjon.

Finn studier
Entreprenørskap

Entreprenørskap er å etablere og utvikle en virksomhet, tjeneste, eller et produkt, ut fra en idé.

Finn studier