Influenser

− Jeg elsker å ha en plattform der jeg kan uttrykke meg, være kreativ og spre positivitet til andre, sier Lisa.
Bildet viser en ung kvinne som står utendørs foran en bygård med mørk inngangsdør. Hun smiler og ser rett mot kameraet. Hun har langt, lysebrunt hår med pannelugg, og hun er kledd i en hvit skjorte med en sort vest utenpå. Bak henne ser man steintrapper og litt grønt løv fra en plante ved siden av trappen.
Lisa Semb, 25 år
Influenser
Lisa Semb Hanssen, Oslo
«Jeg ønsker å romantisere hverdagen og å inspirere andre til å bli forelsket i sitt eget liv. »
― Lisa Semb
Tekst og foto:
Ingrid Nøstdal
Publisert: 28.10.2025
«Jeg ønsker å romantisere hverdagen og å inspirere andre til å bli forelsket i sitt eget liv. »
― Lisa Semb
«Jeg er glad i å dele og fortelle historier, og når jeg vokste opp, lette jeg etter forbilder som kunne guide meg. Nå ønsker jeg å være den stemmen for de som følger meg, og å spre engasjement og inspirasjon.»
― Lisa Semb

Hvorfor valgte du å bli influenser?

− Jeg har hatt en stor interesse for sosiale medier helt siden jeg var 12–13 år. På den tiden var blogger veldig populære, og jeg elsket å lese dem. Jeg begynte selv med blogg og tok bilder, skrev tekster og delte fra livet mitt. 

Etter hvert begynte jeg også med Instagram hvor jeg fortsatte å ta bilder og uttrykke meg kreativt. Bloggen ble gradvis lagt på hyllen, mens Instagram har utviklet seg til min hovedplattform. Jeg er også aktiv på TikTok.

Opprinnelig hadde jeg planer om å bli skuespiller, og etter videregående søkte jeg om å komme inn på bachelor i skuespill. Mens jeg prøvde å komme inn, startet jeg på et årsstudium i digital markedsføring. Jeg ble forelsket i faget etter kort tid, og dermed ble det naturlig for meg å gå bort fra skuespillerdrømmen og fokusere på dette. Jeg elsker å ha en plattform der jeg kan uttrykke meg, være kreativ og spre positivitet til andre.

Image
En ung kvinne med langt brunt hår sitter i en lys sofa med en bærbar PC i fanget. Hun jobber konsentrert mens sollys skinner inn i rommet. Sofaen er dekket med et hvitt, mykt pledd, og i bakgrunnen står en peis som blant annet har en bilderamme på toppen.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

− Arbeidsdagen min består av mange ulike oppgaver og varierer mye fra dag til dag. Når jeg startet, brukte jeg veldig mye tid på å henvende meg til potensielle kunder der jeg presentere forslag til et samarbeid. Nå kommer kundene i større grad til meg, så jeg kan bruke mer tid på andre ting.

Jeg vil anta at jeg bruker 75 prosent av tiden min på det som heter «UGC» – user generated content. Dette er innhold jeg lager som kundene kan bruke på sine kanaler og i annonser. Det skal lages som om det er venninna di som tipser deg om noe, så det er viktig at det føles autentisk og organisk – det skal ikke være som en typisk annonse. 

Oppgavene spenner fra å skrive manus til videoer, filme, redigere og levere ferdige produkter. Det kan dreie seg om alt fra teoriprøve for bil til hudpleieprodukter, sminke eller treningsklær. Variasjonen gjør jobben veldig morsom fordi jeg får prøve meg på forskjellige merkevarer og segmenter.

Jeg er nøye med hvilke produkter jeg jobber med – jeg vil kunne stå inne for dem. Hensikten med UGC er å lage innhold som føles genuint, så det fungerer dårlig hvis jeg ikke selv tror på produktet. Når man bygger erfaring, får man etter hvert tilgang til merkevarer man virkelig ønsker å jobbe med, og samtidig blir man mer selektiv.

Omtrent 25 prosent av tiden bruker jeg på mine egne plattformer, Instagram og TikTok. Der legger jeg ut stories og reels hvor jeg viser frem øyeblikk fra hverdagen min. Jeg er opptatt av å romantisere hverdagen, og ønsker å inspirere andre til å bli forelsket i sitt eget liv. I tillegg har jeg et ekstra fokus på mote, livsstil og reiser. Jeg håper innholdet mitt vil motivere andre til å følge drømmene sine. 

Jeg har også samarbeid med kunder der jeg viser frem ulike produkter på plattformene mine. Per nå har jeg flest følgere på Instagram – rundt 35 000. Men drømmen min er å vokse enda mer. Målgruppen min er jenter og kvinner mellom 18 og 35 år. 

Jeg liker rutiner og jobber stort sett fra 09.00–17.00. Jeg pleier å starte dagen med å sjekke e-post og følge opp kunder. Deretter arbeider jeg med UGC. Mye av innholdet filmes hjemme, men noen ganger ute, for eksempel ved testing av produkter. 

Som regel jobber jeg alene, men innimellom kan jeg få hjelp av samboeren min eller familien min. Det skjer også at venner i bransjen hjelper til. Denne helga skal jeg lage innhold om brettspill, og da kommer en vennegjeng for å være med på det. 

Arbeidsmengden kan variere mye – en uke kan inneholde events og mye filming, en annen uke mer manusarbeid og administrasjon. Jeg prøver å ha kveldene og helgene mest mulig fri fra kundearbeid, men jeg poster fortsatt stories og innhold på mine kanaler. På søndager pleier jeg å gjøre klart innholdet som skal postes i løpet av den kommende uken. 

Hva kreves for å kunne jobbe som influenser?

− I teorien kreves det ingen formell utdannelse for å jobbe som influenser. Selv har jeg tatt ett år med digital markedsføring ved Noroff fagskole. Det tror jeg er en fordel når jeg henvender meg til potensielle samarbeidspartnere. 

På fagskolen fikk jeg mye praktisk erfaring som ga meg en god forståelse av hva som kreves bak kamera. Den erfaringen har vist seg svært nyttig når jeg nå står foran kameraet.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

− Mange tror kanskje at man må være ekstrovert og villig til å dele alt fra livet sitt for å jobbe som influenser. Jeg mener derimot at yrket kan passe for alle. 

Hver influenser har noe unikt å tilby, og følgere ser etter ulike typer forbilder. Derfor er det plass til både den introverte og den mer utadvendte influenseren.

Som introvert selv har jeg erfart at det også er plass for sånne som meg. Det viktigste er å finne ut hva du brenner for, hva du vil formidle, og hva du ønsker å oppnå innen bransjen. 

Du må tørre å være deg selv, satse og være villig til å by på deg selv. Jeg er glad i å dele og fortelle historier, og når jeg vokste opp, lette jeg etter forbilder som kunne guide meg. Nå ønsker jeg å være den stemmen for de som følger meg, og å spre engasjement og inspirasjon.

I tillegg krever jobben mye selvdisiplin – kanskje mer enn mange tradisjonelle jobber. Uten struktur og kontinuitet vil det være vanskelig å få det til å gå rundt.

Hva liker du best med å være influenser?

− Det jeg liker best, er at jeg har en plattform hvor jeg kan uttrykke meg, bruke kreativiteten min og inspirere andre på en positiv måte.

Hva liker du minst?

− Det jeg liker minst, er alle fordommene som fortsatt finnes rundt yrket. Mange har sterke meninger om influensere, og det merkes både gjennom blikk og kommentarer når man filmer ute, eller på reaksjoner man får på innhold og annonser.

Etter en uke med mye filming kan jeg også bli litt lei av mitt eget ansikt og min egen stemme. Jobben handler så mye om meg som person, og da kan jeg noen ganger tenke at det hadde vært deilig å ha en jobb som ikke kretser fullt så mye rundt hvem jeg er.

Det kan dessuten være utfordrende å skille mellom jobb og privatliv. Jeg ser alt gjennom kameraet og skal være «på» hele tiden. Det å legge bort telefonen, bare være meg selv og koble helt av, er noe jeg må minne meg selv på.

Image
En kvinne med langt brunt hår sitter i en lys sofa og tar et bilde med mobilen av flere hudpleieprodukter som ligger på et mykt, hvitt teppe og står lent mot en pute. Ved siden av produktene er en grå drikkeflaske. Rommet har lyse vegger.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

− Det finnes mange muligheter innenfor yrket. Hvis man blir lei av å stå foran kamera, kan man jobbe bak det – for eksempel i et influenserbyrå, med å finne og følge opp profiler, eller med innholdsproduksjon og markedsføring. 

Jeg har selv jobbet i et markedsføringsbyrå der jeg hadde ansvar for sosiale medier. Det kan være en naturlig overgang for dem som fortsatt ønsker å jobbe med sosiale medier og influenserdelen av bransjen, men uten å være influenser selv.

Min største drøm er å starte noe eget – et AS – når jeg har bygget en stor nok følgerbase. På sikt ønsker jeg å utvikle mitt eget merke, kanskje innen klær eller interiør.

Hva tjener en influenser?

− Inntekten som influenser varierer veldig. En månedslønn kan ligge på alt fra rundt 15 000 til over 200 000 kroner, avhengig av hvor du er i karrieren, hvilke samarbeid du har og hvor aktiv du er. Det er også profiler som tjener vesentlig mer enn dette.

Jeg vil ikke si konkret hva jeg tjener, fordi det svinger så mye fra måned til måned. I september hadde jeg for eksempel en veldig god måned hvor jeg tjente rundt 100 000 kroner. 

Før jeg startet med å jobbe med dette på fulltid, bygget jeg opp en buffer som jeg kunne leve på en periode, men heldigvis har det gått bra fra start.

De beste månedene er ofte fra september til desember når det skjer mye i forbindelse med høsten, julehandelen og kampanjer som Black Week. Da er det mange merkevarer som ønsker samarbeid. August er som regel den roligste måneden.

Fordelen – og ulempen – med dette yrket er at det ikke finnes noen grenser for hvor mye eller lite du kan tjene. Alt avhenger av deg selv og hvor mye du legger i det. I en vanlig jobb får du lønn uansett, men her står du helt ansvarlig for egen inntekt. Det kan være både motiverende og krevende.

Jeg jobber faktisk mer nå enn da jeg var ansatt i bedrift. Mange tror det er en «chill» hverdag fordi man styrer tiden sin selv, men det er langt ifra avslappet. Man må virkelig brenne for det, og være villig til å legge ned mye arbeid for å lykkes.

Hvordan er sjansene for å få jobb som influenser?

− Alle kan prøve seg som influenser, men hvor langt man kommer, avhenger i stor grad av hvor mye tid og energi man legger i det. For de som ønsker å starte, vil jeg anbefale å undersøke UGC. Det var mitt eget springbrett inn i bransjen. Man trenger ikke mange følgere for å jobbe med UGC, men det kan være en fin vei videre mot rene influensersamarbeid.

Å lykkes som influenser handler ikke nødvendigvis om å ha flest mulig følgere, men om å nå de riktige menneskene – de som faktisk er interessert i innholdet ditt. For min del ville det for eksempel ikke gitt mening å reklamere for noe innen idrett fordi det ikke passer med målgruppen min. Et godt tips er derfor å prøve å få samarbeid med merkevarer som passer til både deg og følgerne dine.

Tilhørende utdanninger

Kommunikasjon og markedsføring

Du lærer om strategisk kommunikasjon og markedsføring i digitale og tradisjonelle kanaler, og hvordan du kan bygge sterke merkevarer gjennom kreativt innhold og målrettet formidling

Finn studier
Markedsføring

Du lærer å analysere hvordan forbrukere tenker og handler, og å bygge merkevare og strategier for å få en målgruppe til å kjøpe eller bruke, et produkt eller en tjeneste.

Finn studier
Kommunikasjon og medievitenskap

Avhengig av hvilke retning du velger, lærer du for eksempel innholdsproduksjon til ulike plattformer, visuell kommunikasjon og får kunnskap om ulike kommunikasjonsstrategier.

Finn studier
Innovasjon og entreprenørskap

Du lærer om hvordan en idé kan utvikles og bli et produkt eller en tjeneste gjennom ulike teorier og metoder.

Finn studier