Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg syns det virket som et spennende, interessant og givende yrke. Det er også virkelig et yrke å strekke seg etter, da det er den høyeste maritime utdanning som er mulig å ha. Det synes jeg var kult, da jeg liker utfordringer.

Image
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Dagen starter med at jeg får tildelt losoppdrag ifra Kvitsøy Losformidling. Deretter henter losbåten meg, og jeg setter meg om bord i skipet som skal ha los. Alle fartøy over 70 meter er lospliktige, og må ha en los om bord.

Når jeg kommer om bord i skipet, får jeg de viktigste skipsdataene fra kapteinen; så tar jeg over ansvaret for navigasjonen og navigerer skipet trygt i havn. Da enten ved at jeg overtar styringen direkte, eller at jeg gir kommandoer til mannskapet. Som oftest må losen manøvrere skipet til kai, eller bistå kapteinen med manøvreringen.

Om bord i fartøyet fungerer losen som en rådgiver som tilfører mannskapet nødvendig kunnskap om farvannet under seilas til og fra norske havner. Når oppdraget er ferdig, reiser jeg hjem, eller til en losstasjon for å vente på neste oppdrag. Noen ganger må jeg vente på hotell.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Man må ha utdanning til å kunne løse Dekksoffiser klasse 1 (D1). Man bør ha reist som kaptein, og man må minimum ha jobbet noen år som overstyrmann.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Man må være relativt sprek siden det er mye klatring og bevegelser. Å være los passer ikke for dem som ikke klarer å jobbe selvstendig eller ikke er strukturerte. 

Hva liker du best med yrket ditt? 

– Det jeg liker best, er at det er nye utfordringer hele tiden. Det er ulike skip og oppdrag hver dag. Jeg treffer hele tiden nye ansikter, noe jeg synes er veldig hyggelig. I denne jobben får jeg virkelig utfordret meg selv hver dag, og det liker jeg. 

Som los må en kunne hele farvannet innen sertifikatområdet sitt utenat, og når man kan hele området – alle skjær, holmer, fyrlykter og kaier – så er det en veldig god følelse. Spesielt når man kommer om bord i store skip der kapteinen er litt urolig, og man kan berolige kapteinen med kunnskapen man har om farvannet, seilasen inn til havn og de forholdene som er på havnen. Det føles veldig godt å kunne være den som roer ned andre, bare på grunn av noe jeg alltid går rundt og husker.

Hva liker du minst med yrket ditt? 

– Det jeg likte minst var nok opplæringsperioden, som varer i 15 måneder med ekstremt mye jobbing for dårlig lønn. Nå som jeg er ferdig utdannet los, er jeg veldig glad for at jeg holdt ut opplæringstiden. Nå misliker jeg faktisk ingenting med jobben min. 

Image
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for? 

– I denne jobben må man være psykisk sterk, være bestemt og klar i talen. En må ha selvsikkerhet til å rådgi andre. Man må også ha god hukommelse. Det kan lønne seg å være litt skoleflink, for å lære seg alt man skal kunne utenat.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Når man er blitt los så har man på en måte nådd toppen til sjøs. Man er ofte veldig ettertrakta i andre jobber både på land og på sjøen, hvis man kanskje ønsker bytte jobb etterhvert.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Man kan forvente én million og oppover.

Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Hvis man jobber målretta mot det, så er det mulig, men det er relativt vanskelig. I dag er det ca. 280 loser i landet. Når jeg kom inn så var det omtrent 400 godt kvalifiserte søkere til 15 stillinger.

Tekst:
Jonina Reynisdottir
I denne jobben må man være psykisk sterk, være bestemt og klar i talen.
Som los kan lønne seg å være litt skoleflink, for å kunne lære seg alt man skal utenat.
Man kan forvente én million i lønn og oppover.