Image
Supportkonsulent tar imot kunde på telefon.
Lenke
iStock.com/Wavebreak Media

Yrkesbeskrivelse

Supportkonsulent

En supportkonsulent gir teknisk støtte til kunder eller ansatte internt i bedriften.

Som supportkonsulent hjelper du mennesker, enten det er ansatte i eget selskap eller kunder i bedrifter, med å løse tekniske problemer. Yrket kalles også helpdeskmedarbeider.

Supportkonsulenten tar imot henvendelser på chat, telefon og e-post og løser problemer på tekniske tjenester som bedriften drifter, leverer eller anvender.

Vanlige arbeidsoppgaver for en supportkonsulent:

  • ta imot henvendelser fra kunder og ansatte
  • gi brukerstøtte (support)
  • feilsøke og rette opp feil
  • installere og sette opp program eller maskiner
  • lage dokumentasjon og rutinebeskrivelser

Gode kunnskaper om tekniske tjenester som programvare, maskiner og nettverk er viktig.

Hvor jobber supportkonsulenter ?

Supportkonsulenter jobber i alle slags bransjer, både store og mellomstore bedrifter.

Personlige egenskaper

Som supportkonsulent må du være flink til å kommunisere, formidle og samarbeide. Du må arbeide systematisk og nøyaktig og være i stand til å finne informasjon og løsninger på problemer. I mange tilfeller må du kunne beherske teknisk engelsk, siden brukerveiledninger ofte er engelskspråklige. Evne til å takle omstilling og endring i et fagfelt i stadig utvikling er nødvendig.

Utdanning

Du kan utdanne deg på videregående nivå eller på høyere nivå på universitet og høgskoler.

Bedrifter

Supportkonsulent i hele landet
Hele landet

Her finner du en oversikt over bedrifter som har stillinger i dette yrket eller lignende yrker. Dette kan være nyttig for den som leter etter arbeidsplass, læreplass eller hospiteringsplasser. Oversikten kan også være nyttig for skoler som vil finne bedrifter de kan samarbeide med.

Vigo

Informasjon om løpende lærekontrakter og godkjente lærebedrifter hentes fylkesvis fra Vigo. Alle landets fylker har inngått en driftsavtale med Vigo og Utdanning.no for å få denne informasjonen presentert våre nettsider.

Vi henter nye data fra Vigo og oppdaterer informasjonen om lærlinger og lærebedrifter hver natt.

NAV

Arbeidslivsinformasjon får vi fra Nav sitt Arbeidsgiver- og arbeidstakerregister (Aa-registeret).

Arbeidsgivere plikter å registrere sine ansatte i Aa-registeret, blant annet med riktig stillingstittel. Det er 9000 ulike stillingstitler (STYRK-koder) å velge mellom. Noen yrker har mange detaljerte og dels overlappende underkategorier, eksempelvis rørleggere, og andre yrker mangler en egen kategori, eksempelvis hematologer. Dette betyr at det alltid vil forekomme noen unøyaktigheter og feilregistreringer.

Vi har knyttet flest mulig av Nav sine 9000 stillingstitler opp mot 600 yrkesbeskrivelser på Utdanning.no. Dette er en manuell prosess og feil kan forekomme. Vi jobber kontinuerlig med å kvalitetssikre disse koblingene og tar gjerne imot innspill.

Noen stillingstitler fra Aa-registeret er koblet til mer enn én yrkesbeskrivelse. Stillingstittelen "Spesialarbeider (Snekker)" er for eksempel knyttet opp mot yrkene "Møbelsnekker", "Trevaresnekker" og "Industrisnekker". Om en legger sammen stillingstall for disse enkeltyrkene vil det samlede stillingstallet bli for høyt.

Vi innhenter nye data fra Aa-registeret og oppdaterer arbeidslivsinformasjonen slik at vi har nye data på morgenen den 13. i hver måned.

  • 2130112 - IT-BRUKERKONSULENT
  • 2130123 - IT-KONSULENT
  • 2130136 - KUNDEKONSULENT (DATA)
  • 2130106 - RÅDGIVER (DATA)
  • 2130108 - SYSTEMKONSULENT
  • 3120130 - BRUKERSTØTTE IKT
  • 3120121 - LEDER IT BRUKERSTØTTE
  • 3120132 - DATAKONSULENT (SUPPORT)
  • 3120123 - DRIFTSKONSULENT (IT SUPPORT)

Sist kvalitetsikret den 25. april 2019, av Abelia, Den Norske Dataforening