Supportkonsulent

En viktig ferdighet for en supportkonsulent er å kunne forklare komplekse IT-problemer, på en enkel måte til ikke-tekniske personer, sier supportkonsulent Sten Simonsen.
Portrett av supportkonsulent Sten Simonsen
Sten Fagervold Simonsen, 49 år
IT-spesialist
Vianor, Lillestrøm
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Du bør like å løse små og store problemer, og være i kontakt med folk.»
― Sten Fagervold Simonsen
Intervju:
Jonina Reynisdottir
Publisert: 14.09.2020
«Du bør like å løse små og store problemer, og være i kontakt med folk.»
― Sten Fagervold Simonsen
«Teknologi har nok kommet for å bli, så jeg tror sjansene er gode for jobb i dette yrket i uoverskuelig fremtid.»
― Sten Fagervold Simonsen

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Det var mer yrket som valgte meg. Jeg jobbet i transportbransjen, men en interesse for system og teknologi førte til at jeg fikk muligheten til å jobbe med IT og utvikling av trafikksystem, i firmaet jeg da jobbet i. Dette var på slutten av 90-tallet, og jeg har siden hatt ulike stillinger som IT-koordinator, tradisjonell supportkonsulent på en servicedesk, og nå på en mindre, intern IT-avdeling i Vianor.

 

Image

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– En vanlig arbeidsdag er veldig variert. Dagen starter alltid med overvåking og sjekk av systemer, for å sørge for at alt er som det skal være. Ellers er en stor del av jobben å hjelpe de ansatte i Vianor med ulike tekniske problemer. Så dagen styres mye av henvendelsene som kommer via telefon, e-post og personlig oppmøte. I tillegg kommer innkjøp og oppsett av IT-utstyr og deltagelse i ulike prosjekter. I dag er vi to personer på support. Vi har fordelt ansvarsområder mellom oss, men prøver å dele kunnskap, så vi skal kunne litt om alt.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg har vært heldig å komme inn i dette yrket via interesse. I dag er det nok en fordel å ta IKT-servicefag. Det er viktig å ha en stor interesse for IT, være systematisk, og nysgjerrig på hvordan ting henger sammen. Man bør også være tålmodig og flink til å takle ulike mennesketyper, samt flink til å forklare komplekse problemstillinger, på en enkel måte til ikke-tekniske personer.

Hvem passer ikke dette yrket for? 

– Er du utålmodig, så er nok ikke dette yrket for deg. Du bør like å løse små og store problemer, og være i kontakt med folk. Det er i tillegg en stillesittende jobb, så du bør ha evnen til å sitte rolig å jobbe i store perioder av dagen.

Hva liker du best med yrket ditt? 

– Jeg liker best variasjonen dette yrket gir. Ingen dag er lik, og man får et innblikk i alle deler av firmaet, og muligheten til å være med å påvirke. Spesielt om man jobber på en mindre IT-avdeling, i et mindre selskap.

Hva liker du minst med yrket ditt? 

– Det blir noen rutineoppgaver som gjentar seg, det er ikke alltid like gøy.

 

Image

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Teknisk interesse er veldig viktig. Du må være tålmodig og like problemløsning. Det er også viktig å holde seg faglig oppdatert, da faget er i stadig utvikling. Du må ha evnen til å arbeide selvstendig, men det er like viktig å kunne innhente kunnskap og samarbeide med andre.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er veldig mange utviklingsmuligheter innen faget. Det finnes utallige retninger å gå, om du ønsker å fordype deg i drift, nettverk, utvikling, support, programmering. Man kan få jobb i mange ulike bransjer. Alt fra store konsulentbedrifter til mindre bedrifter, med ulike størrelse på IT-miljøene.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Her varierer det nok mye fra om man sitter på f.eks. en ren førstelinjesupport på en større servicedesk, til om man spesialiserer seg eller jobber på mindre avdelinger med mer ansvar. Antar at det ligger på alt fra 350 000,- til 600 000,-.

Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Teknologi har nok kommet for å bli, så jeg tror sjansene er gode for jobb i dette yrket i uoverskuelig fremtid.

 

Tilhørende utdanninger

IKT-servicefag

Du lærer om drift, bruker- og driftsstøtte, sikkerhet og forbedring av IKT-tjenester.

Finn studier
IT-drift, sikkerhet og nettverksadministrasjon

Utdanningstilbudene skal gjøre studentene i stand til å planlegge, utvikle og vedlikeholde datanlegg og datanettverk. Dette omfatter sikkerhet, drifts-, produksjons- og utviklingsselskaper innenfor IKT og IKT-relaterte emner.

Finn studier
Informasjons- og datateknologi

Informasjons- og datateknologi (IT) er et bredt fagområde som omfatter bruk av datamaskiner, programvare, nettverk og annen teknologi for å lagre, behandle, overføre og manipulere informasjon.

Finn studier