Influencer
Influencere jobber med markedsføring i sosiale medier på vegne av ulike annonsører.
Arbeidsoppgaver
Begrepet influenser kommer fra engelsk og betyr "påvirker". Det blir ofte brukt om personer som tjener penger på å profilere ulike produkter i sosiale medier.
Det kan være eksempelvis bloggere, vloggere, instagrammere, snapchattere eller youtubere. Influencere har gjerne bygget seg opp et stort publikum, og kan også kalles opinionsledere eller trendsettere.
Influencere jobber med markedsføring for ulike annonsører i mange forskjellige bransjer. For eksempel innen mote, livsstil eller reiseliv. Som influencer eller opinionsleder er du mellomleddet mellom avsender (annonsørene) og mottaker (ditt publikum).
Vanlige arbeidsoppgaver for en influencer:
- produsere og publisere innhold på vegne av annonsører
- ta bilder, lage video, skrive omtale
- markedsføring av produkter og deg selv som merkevare
- jobbe med å beholde og utvide ditt publikum
- aktiv tilstedeværelse i sosiale medier
- kundepleie og kundekontakt: pleie nåværende kunder (annonsører) og jobbe for nye avtaler
- gjennomføre kundeaktiviteter og arrangementer
- mediehåndtering
Som influencer jobber du for å påvirke andres holdninger og handlinger. Du må være flink med sosiale medier, kunne jobbe i redigeringsprogrammer og bør ha god kjennskap til produktet og annonsøren du markedsfører for.
Når du jobber med markedsføring, også på dine egne profiler i sosiale medier, må du følge markedsføringsloven. Forbrukertilsynet fører tilsyn med at reglene for merking av reklame og sponsede innlegg følges.
Kor jobbar influencere?
Selv om influencere gjerne jobber for ulike typer bedrifter, er de ikke ansatt der. Mange influencere er selvstendig næringsdrivende og oppretter for eksempel et enkeltmannsforetak rundt sitt eget navn. Influencere jobber ofte gjennom midlertidige kontrakter og kan ha flere avtaler med ulike selskaper samtidig. Noen har også kontrakt med et influencer-byrå som hjelper dem med å få samarbeidsavtaler med forskjellige merkevarer.
Intervjuer
Influenser
Dennis Asbjørnsen
Viktige eigenskapar
Som influencer bør du være målrettet, analytisk, initiativrik og god til å bygge tillit. Du må være salgs- og resultatorientert og ha høy arbeidskapasitet. Det er en fordel å være god til å samarbeide og ha lett for å komme i kontakt med folk.
Lønn
Det varierer veldig hvor mye en influenser tjener. Det er svært få i Norge som tjener godt nok til å kunne leve av å være influencer, så mange har andre jobber ved siden av. Inntekten du får fra annonsører kan for eksempel være i form av avtalt honorar for et oppdrag, provisjon av salg, rabatter, sponsing av produkter eller lignende.
For dette yrket finnes det ikke tilgjengelig lønnsdata. Les mer om hvordan Utdanning.no samler inn lønnsstatistikk.
Utdanning
Det er ingen spesielle krav til utdanning for å være influencer. Relevante utdanninger kan for eksempel være markedsføring, kommunikasjon eller entreprenørskap.
Bedrifter som ansetter influencere
Her finn du ei oversikt over bedrifter som har stillingar i dette yrket eller liknande yrke. Dette kan vere nyttig for den som leitar etter arbeidsplass, læreplass eller hospiteringsplassar. Oversikta kan også vere nyttig for skular som vil finne bedrifter dei kan samarbeide med.
Bedrifter med influencere
Vigo
Informasjon om løpande lærekontraktar og godkjende lærebedrifter blir fylkesvis henta frå Vigo. Alle fylka i landet har inngått ein driftsavtale med Vigo og Utdanning.no for å få denne informasjonen presentert nettsidene våre.
Vi hentar nye data frå Vigo og oppdaterer informasjonen om lærlingar og lærebedrifter kvar natt.
NAV
Arbeidslivsinformasjon får vi frå Navs Arbeidsgivar- og arbeidstakarregister (Aa-registeret).
Arbeidsgivarar pliktar å registrere sine tilsette i Aa-registeret, mellom anna med rett stillingstittel. Det er 9000 ulike stillingstitlar (STYRK-kodar) å velje mellom. Nokre yrke har mange detaljerte og dels overlappande underkategoriar, eksempelvis røyrleggjarar, og andre yrke manglar ein eigen kategori, eksempelvis hematologer. Dette betyr at det alltid vil finnast nokre unøyaktigheiter og feilregistreringar.
Me har knytt flest mogleg av Nav sine 9000 stillingstitlar opp mot 600 yrkesskildringar på Utdanning.no . Dette er ein manuell prosess og feil kan finnast. Vi jobbar kontinuerleg med å kvalitetssikre desse koplingane og tek gjerne imot innspel.
Nokre stillingstitlar frå Aa-registeret er kopla til meir enn éi yrkesskildring. Stillingstittelen "Spesialarbeider (Snekker)" er til dømes knytt opp mot yrka "Møbelsnikkar", "Trevaresnikkar" og "Industrisnikkar". Om ein legg saman stillingstal for desse enkeltyrka vil det samla stillingstalet bli for høgt.
Vi innhentar nye data frå Aa-registeret og oppdaterer arbeidslivsinformasjonen slik at vi har nye data på morgonen den 13. i kvar månad.
- 3419138 - PÅVIRKER/INFLUENSER (MARKEDSFØRING)
- 2551127 - BLOGGER