Skolefritidsleder
Hvorfor valgte du å bli skolefritidsleder?
− Jeg har alltid trivdes med å være sammen med barn og fått høre at jeg har et godt barnetekke. Derfor var det naturlig for meg å velge et yrke der jeg får jobbe med dem. At jeg ble skolefritidsleder, var likevel litt tilfeldig.
Mens jeg jobbet i en barnehage, var jeg en dag inne på Finn.no for å se etter bil,og da kom jeg over en utlysning for en SFO-lederstilling. Det virket spennende, så jeg søkte – og fikk jobben. I dag stortrives jeg i dette yrket. I motsetning til i barnehagen opplever jeg at jeg har mer tid til det pedagogiske arbeidet, og det gir meg mulighet til å skape et godt tilbud for barna.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
− Jeg jobber stort sett fra klokken 08.00 til 16.00, og arbeidsdagen er todelt. Først jobber jeg hovedsakelig med administrative og pedagogiske oppgaver, og når skoledagen er ferdig, er jeg som regel sammen med barna på SFO.
Mens barna er på skolen, består arbeidet mitt i stor grad av planlegging og oppfølging. En viktig del av jobben er det pedagogiske arbeidet – å legge til rette for en variert og meningsfull hverdag for barna. Jeg planlegger aktiviteter og innhold for hver dag, uke, måned og år, og ser på hvordan vi kan tilpasse tilbudet til ulike årstider og behov. Jeg er opptatt av at barna skal få være med å bestemme, og derfor får de gjerne mulighet til å velge mellom ulike aktiviteter.
Gjennom uka deltar jeg på flere møter, men jeg prøver å legge dem slik at de ikke går ut over tiden jeg har sammen med barna. På mandager har vi et fast møte med SFO-ansatte der vi evaluerer uken som har vært og går gjennom rutiner eller andre aktuelle saker. Innimellom deltar jeg også i møter som omhandler enkeltelever, noen ganger sammen med instanser som BUP, barnevern eller fysioterapeut. I tillegg har jeg faste samarbeidsmøter med andre SFO-ledere i kommunen hvor vi deler erfaringer, diskuterer utfordringer og utveksler idéer. Jeg deltar også på større kommunale samlinger med fokus på faglig utvikling.
En del av arbeidstiden går også til kontakt med foreldre og samarbeidspartnere, ofte via telefon. Jeg har også ansvar for personalsaker og økonomi, som å bestille matvarer og utstyr, så jeg setter av tid til dette i løpet av uka.
Fra klokken 13.10 er jeg sammen med barna på SFO. Vi har rundt 110 barn fra 1. til 4. klasse. Jeg går gjerne ned litt før åpning for å bidra til planlegging og fordeling av oppgaver. Vi spiser sammen rundt klokken 13.30 før aktivitetene starter. Innholdet varierer fra dag til dag – for eksempel kan en gruppe ha aktiviteter i gymsalen. I vår-, sommer- og høstmånedene er vi mye ute, og vi tilpasser aktivitetene etter vær og barnas behov. Dersom de for eksempel har vært på tur i løpet av skoledagen og er slitne, kan vi justere planene.
Jeg ønsker at de voksne skal være aktive og til stede sammen med barna. Det handler om å skape trygghet, oversikt og et godt miljø der barna trives.
Hva kreves for å kunne jobbe som skolefritidsleder?
− De fleste skolefritidsledere har bakgrunn som barnehagelærer, eller det som før het førskolelærer. Jeg vet også om noen som har utdannelse som barne- og ungdomsarbeider. Selv har jeg en bachelorgrad som barnehagelærer fra Høgskolen i Østfold.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
− Yrket passer for deg som er glad i barn, leken, kreativ og trives med ansvar. Som skolefritidsleder må du være trygg i rollen, kunne samarbeide godt og kommunisere med både kollegaer og foreldre. Arbeidshverdagen kan være hektisk, og det er viktig å være fleksibel og modig nok til å stå i utfordrende situasjoner. Hvis du ikke liker ansvar, eller synes det er krevende å håndtere mange oppgaver samtidig, er nok ikke dette yrket noe for deg.
Hva liker du best med å være skolefritidsleder?
− Det jeg liker aller best, er tiden jeg får sammen med barna. Jeg setter pris på å kunne leke, tulle og være med dem i hverdagen. Det er givende å høre hva de tenker, hva de er opptatt av, og hva de lærer på skolen eller gjør hjemme. Jeg liker å komme tett på barna og bli kjent med dem som personer.
Hva liker du minst?
− Det jeg liker minst, er det økonomiske ansvaret og utfordringen med å finne balansen der. Jeg synes det er trist at barn og unge ikke blir høyere prioritert. Tidligere dro vi oftere på turer, men det har blitt vanskeligere å få til på grunn av strammere økonomi. Jeg skulle gjerne hatt større muligheter til å gi barna flere leker og bedre utstyr, som tegnesaker og hobbyartikler. I tillegg skulle jeg ønske vi kunne tilby et mer variert og spennende kosthold.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
− Jeg har inntrykk av at de fleste skolefritidsledere blir værende innenfor skolefeltet siden erfaringen fra SFO passer godt der. Men et neste steg kan være å gå inn i en kommunal leder- eller administrativ stilling. Noen velger også å ta videreutdanning, for eksempel i spesialpedagogikk.
Hva tjener en skolefritidsleder?
− Lønnen varierer avhengig av antall barn og ansvarsområde. Jeg har ansvar for rundt 100 barn og har en årslønn på omtrent 660 000 kroner.
Hvordan er sjansene for å få jobb som skolefritidsleder?
− Det er jeg usikker på. At jeg søkte på jobben, var en ren tilfeldighet. Det er den eneste skolefritidslederjobben jeg har søkt på, og jeg fikk den.
Tilhørende utdanninger
Barnehagelærerutdanning
Du lærer om barns utvikling, lek og omsorgsbehov. Du får også kunnskap om veiledning, pedagogisk ledelse og organisering.
Finn studierOppvekstfag
Du lærer om barns utvikling og behov, og hvordan du kan skape trygge og inkluderende læringsmiljøer gjennom pedagogisk arbeid og tilrettelegging.
Finn studierMiljøarbeid
Du lærer om hvordan du kan bruke miljøarbeid for å tilrettelegge det fysiske, psykiske og sosiale miljøet for å øke livskvalitet.
Finn studier