Fakta

Lærested:
Sted:
Bodø
Levanger
Studietype:
Høyere nivå
Studieform: Undervisning ved lærestedet
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
20

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

.

Om studiet

Studiet er et frittstående masteremne og bygger på Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1, eller tilsvarende, og gir fordypning og formell kompetanse i veiledning. Du kan veilede studenter, elever, fagtilsatte, ledere, brukere av ulike tjenester, og andre grupper. Du lærer om endringsprosesser, veileders rolle og funksjon, konflikthåndtering og veiledning i grupper, og du får prøve ut nye metoder i veiledningspraksis med påfølgende veiledning på egen veiledning. Studiet er planlagt å gå i Levanger høsten 2024 og i Bodø våren 2025, med forbehold om endringer.

Veiledningspedagogikk 2 er et tverrfaglig studium og en påbygning til veiledningspedagogikk 1. Studiets innhold og mål er å styrke veilederens menneskelige og faglige formelle kompetanse i veiledning til studenter, elever, fagtilsatte, ledere, brukere av ulike tjenester og andre grupper. Det gir studentene anledning til å tilegne seg faglige kunnskaper, bevisstgjøre verdier og holdninger som er nødvendige for å fungere som veileder. Veileders rolle og funksjon vektlegges. Ferdighet til refleksjon og handling i ulike veiledningssituasjoner bidrar til at studenten får erfaringer med nye sider av veilederrollen.

Emnet er et frittstående masteremne som kan søkes innpasset i masterprogram. Det er samlingsbasert med obligatorisk deltakelse på samlinger og oppgaver/ aktivitet mellom samlingene.

Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning bygger på humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestaltteori, personsentrert teori, systemteori og kognitiv teori. Sentrale innholdskomponenter i studiet er veiledningsteori- og metode, relasjonskompetanse, etikk, gruppeprosess, konflikthåndtering, pedagogikk.

Undervisningsopplegg

Studiet er en hybrid med 4 fysiske og 3 digitale samlinger i semesteret. Samlingsdagene foregår på campus og via universitets digitale læringsplattformer, og består i hovedsak av øvelser, utforsking av metoder, forelesninger og veiledning på veiledning. Det legges vekt på studentaktive læringsformer. Mellom samlingene er det egen veiledningspraksis, arbeidskrav knyttet til praksis og selvstudier.

Opptaksinformasjon

Bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng. Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1, Yrkesfaglig veiledning 1 eller annet veiledningsstudium med minimum 10 studiepoeng.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om veiledningsteorier og metoder innenfor personsentrert-, kognitiv- og gestalt tilnærming
  • har inngående kunnskap om veiledningsteori og metoder innenfor systemteoretisk tilnærming
  • har inngående kunnskap om improvisasjon og kreativ tilnærming i veiledning
  • har inngående kunnskap om tverrprofesjonell samhandling, relasjons- og samspillsprosesser
  • har avansert kunnskap om lærings- og endringsprosesser
  • kan anvende kunnskap om gruppeprosess og konflikthåndtering innenfor veiledningsfaget
  • kan analysere veiledningsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets tradisjoner og egenart og plass i samfunnet.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til faglige og etiske problemstillinger og anvende dette i utøvelse av veiledning.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier, strategier og metoder i veiledning og anvende disse knyttet til lærings- og endringsprosesser.
  • kan ta initiativ og anvende kunnskap om tverrprofesjonell samhandling, samspillsprosesser og konflikthåndtering på en aktiv og selvstendig måte

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere eksistensielle og etiske problemstillinger i veilednings- og samhandlingsprosesser.
  • kan anvende veiledningsfaglige kunnskaper og ferdigheter på nye områder innen kommunikasjon og samhandling på person- og systemnivå.
  • kan analysere veiledningens dynamikk og kompleksitet, og benytte kunnskap og kreativitet i planlegging og gjennomføring av veiledningen.
  • kan kommunisere veiledningsfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten

Videre studier

Studiet er et frittstående emne på masternivå, og kan søkes innpasset i masterprogram.

Karrieremuligheter

Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester.

Utveksling

Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.

Kvalifikasjon/tittel

Generell Kvalifikasjon 20 SP