Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Studiet er et frittstående masteremne og bygger på Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1, eller tilsvarende, og gir fordypning og formell kompetanse i veiledning. Du kan veilede studenter, elever, fagtilsatte, ledere, brukere av ulike tjenester, og andre grupper. Du lærer om endringsprosesser, veileders rolle og funksjon, konflikthåndtering og veiledning i grupper, og du får prøve ut nye metoder i veiledningspraksis med påfølgende veiledning på egen veiledning. Studiet er planlagt å gå i Levanger høsten 2024 og i Bodø våren 2025, med forbehold om endringer.
Veiledningspedagogikk 2 er et tverrfaglig studium og en påbygning til veiledningspedagogikk 1. Studiets innhold og mål er å styrke veilederens menneskelige og faglige formelle kompetanse i veiledning til studenter, elever, fagtilsatte, ledere, brukere av ulike tjenester og andre grupper. Det gir studentene anledning til å tilegne seg faglige kunnskaper, bevisstgjøre verdier og holdninger som er nødvendige for å fungere som veileder. Veileders rolle og funksjon vektlegges. Ferdighet til refleksjon og handling i ulike veiledningssituasjoner bidrar til at studenten får erfaringer med nye sider av veilederrollen.
Emnet er et frittstående masteremne som kan søkes innpasset i masterprogram. Det er samlingsbasert med obligatorisk deltakelse på samlinger og oppgaver/ aktivitet mellom samlingene.
Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning bygger på humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestaltteori, personsentrert teori, systemteori og kognitiv teori. Sentrale innholdskomponenter i studiet er veiledningsteori- og metode, relasjonskompetanse, etikk, gruppeprosess, konflikthåndtering, pedagogikk.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om veiledningsteorier og metoder innenfor personsentrert-, kognitiv- og gestalt tilnærming
- har inngående kunnskap om veiledningsteori og metoder innenfor systemteoretisk tilnærming
- har inngående kunnskap om improvisasjon og kreativ tilnærming i veiledning
- har inngående kunnskap om tverrprofesjonell samhandling, relasjons- og samspillsprosesser
- har avansert kunnskap om lærings- og endringsprosesser
- kan anvende kunnskap om gruppeprosess og konflikthåndtering innenfor veiledningsfaget
- kan analysere veiledningsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets tradisjoner og egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og forholde seg kritisk til faglige og etiske problemstillinger og anvende dette i utøvelse av veiledning.
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier, strategier og metoder i veiledning og anvende disse knyttet til lærings- og endringsprosesser.
- kan ta initiativ og anvende kunnskap om tverrprofesjonell samhandling, samspillsprosesser og konflikthåndtering på en aktiv og selvstendig måte
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere eksistensielle og etiske problemstillinger i veilednings- og samhandlingsprosesser.
- kan anvende veiledningsfaglige kunnskaper og ferdigheter på nye områder innen kommunikasjon og samhandling på person- og systemnivå.
- kan analysere veiledningens dynamikk og kompleksitet, og benytte kunnskap og kreativitet i planlegging og gjennomføring av veiledningen.
- kan kommunisere veiledningsfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
Videre studier
Studiet er et frittstående emne på masternivå, og kan søkes innpasset i masterprogram.
Karrieremuligheter
Utveksling
Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.