Service - og administrasjonsmedarbeider

Tinecke Torsvik banket alltid på døren til sjefen når hun var ferdig med arbeidsoppgavene sine. Dette har gjort at hun har klatret mot spennende roller i Fjordkraft.
Tinecke Torsvik, 34 år
Kontor- og administrasjonsmedarbeider
Fjordkraft, Bergen
«Jeg ble administrasjonssekretær fordi jeg alltid har likt å holde orden og å koordinere»
― Tinecke Torsvik
Publisert: 10.02.2024
«Jeg ble administrasjonssekretær fordi jeg alltid har likt å holde orden og å koordinere»
― Tinecke Torsvik
«Det er kjempespennende å møte kunder face to face. Først var dette en utfordrende oppgave. Nå er de beste delen av jobben å snu en negativ kundeopplevelse, som har havnet helt til Forliksrådet, til en positiv opplevelse.»
― Tinecke Torsvik

Hvorfor valgte du dette yrket?

-Jeg ble administrasjonssekretær fordi jeg alltid har likt å holde orden og å koordinere. Det å være i kontakt med kunden betyr mye for meg. Det var et enkelt yrkesvalg. Jeg ble ferdigstudert desember 2011. 14 dager senere hadde jeg jobb i Fjordkraft.

Image


Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

-Min jobb er å behandle klager fra kunder. Det første jeg gjør på morgenen er skape en struktur for meg selv. Jeg sjekker e-post for å se om noen trenger noen spesifikke svar og om det er noen frister å forholde seg til. Disse notatene ser jeg på gjennom dagen.

Deretter går det videre til systemer som er rettet mot inkassoleverandøren vår. Her ser jeg på klager fra kunder. Når jeg har lest over klagen, dobbeltsjekker jeg våre systemer. Det handler om å vurdere om klagen er riktig eller feil. Når jeg har tatt en vurdering, så kan jeg selv kontakte kunden. Noen ganger gjør jeg dette over telefon. Vi fungerer også som backoffice, hvor vi legger igjen svar som kundeservice kommuniserer til kundene. 

Hvis situasjonen ikke løser seg, så tas situasjonen videre til Forliksrådet. Jeg stiller i Forliksrådet vegne av Fjordkraft hvis en kundeklage har eskalert. Det er kjempespennende å møte kunder face to face. Først var dette en utfordrende oppgave. Nå er de beste delen av jobben å snu en negativ kundeopplevelse, som har havnet helt til Forliksrådet, til en positiv opplevelse. Min jobb blir da å avklare tvister, koordinere/samle ressursene vi trenger og å gi andre møtefullmektige korrekt informasjon slik at de forstår hele situasjonsbildet, før vi sender saken videre.


Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

-Jeg ville tatt en utdannelse som har "administrasjon" i navnet. Det er flere ulike skoler som tilbyr det. Man trenger ikke en bachelorgrad. Det finnes kurs man kan ta fra Handelsinstituttet på to semester. Jeg har utdannelse som administrasjonssekretær. 


Hvem passer dette yrket for og hvem passer det ikke for?

-Dette er en jobb for de vil holde orden i sysakene sine. Du skal være løsningsorientert og glad i å koordinere. Det er viktig å være et "ja"-menneske. Du må være glad i å prate med andre - samarbeid og relasjonsbygging er viktig i denne jobben - samtidig som du fungerer godt selvstendig. 

Jobben kan være ganske uforutsigbar og det kommer utfordringer titt og ofte. Hvis du vil jobbe etter lister og gjøre det samme hver dag, blir det vanskelig i denne jobben.


Hva liker du best med yrket ditt?

-Da vil jeg trekke frem Forliksrådet igjen! Det kunne snu en situasjon hvor kunden har vært svært misfornøyd til at etter møtet - så er man kanskje ikke venner - men kunden er fornøyd. Det har veldig mye å si for kundens inntrykk. Det gjør at vi kanskje klarer å vinne tilbake noe av tilliten. Det er viktig for oss, vi ønsker at kunden føler seg rettferdig behandlet. Jeg har vokst veldig på å ha denne rollen og dette ansvaret.


Hva liker du minst med yrket ditt?

-Det vanskelig er tid. Å disponere tid riktig. Det kommer med erfaring; at man vet hvor lang tid ting tar og å kunne si nei til noe fordi noe annet er viktigere. Det kan også være frustrerende hvis man bruker masse tid på å behandle, organisere og stille opp til en sak i Forliksrådet, og så dukker kunden ikke opp. Da har mye tid gått forgjeves. Det kan dog man aldri vite. 

Image
 Kontor- og administrasjonsmedarbeider Tinecke Torsvik sitter ved skrivepulten sin og ser på en dataskjerm.


Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

-Man kan bruke yrket slik man vil, hvis man har de rette folkene rundt seg og er flink å stikke seg frem. Jeg husker når jeg jobbet på kundeservice. Da banket jeg alltid på døren til sjefen min når jeg var ferdig med alle arbeidsoppgavene mine og spurte om mer å gjøre. Dette gjorde at jeg fikk mer ansvar og nye roller. 


Hva kan man forvente i lønn?

-Jeg tror det er et vidt spekter. Jeg vil nok si at lønnen kan ligge på 450 000 kroner til 700 000 kroner. Det kommer an på ansvarsområdene og tittelen man har. 


Hvordan er sjansene for å få jobb?

-Kjempegode! Når du har tatt utdannelsen innen administrasjon, så er det ikke et eneste selskap som ikke har behov for deg.

Tilhørende utdanninger

Service- og administrasjonsfaget

Du lærer om å koordinere og utføre administrative driftsoppgaver.

Finn studier
Kontor, administrasjon og juss

Du lærer om administrativt arbeid som gir deg grunnlag for å jobbe i ulike bransjer.

Finn studier
Økonomi og administrasjon

Studier innen økonomi og administrasjon er tverrfaglige og gir innsikt i ulike sider ved økonomi og administrasjon, som regnskap, finans, revisjon, organisasjon og ledelse.

Finn studier