Hvorfor valgte du å bli musikkprodusent?

– Jeg har spilt instrumenter fra jeg var fem år, og holdt på med hjemmestudio fra jeg var tenåring. Jeg turnerte i 15 år med ulike band, ga ut skiver, skrev låter og har i grunn alltid sett på musikk som det viktigste i livet mitt, bortsett fra familie. Jeg klarer ikke å tenke meg en tilværelse uten musikk.

Hvis jeg har en dårlig dag kan jeg sette på en låt jeg liker, og bli glad igjen. Jeg har også vært helt gal etter å lese om artister, særlig fra 50, 60 og 70-tallet. Det syns jeg er superinteressant. Jeg må vite hva slags bakgrunn de har, hva som har inspirert dem, formet dem og ikke minst se dem i sammenheng med andre artister. Å skape et levebrød av interessen har vært et mål, og jeg så muligheten til det som produsent. Jeg begynte med miksing, og hadde stor glede av det. I 2014 var jeg med å starte Velvet Recording, og nå gjør jeg alt mulig.

Image
Lenke
Ina Authen
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Den starter en time før klokka ringer om morgenen. Hodet jobber døgnet rundt med alt vi skal gjøre i forbindelse med låter vi produserer, både det kreative og det praktiske. Når jeg kommer frem til studioet begynner jeg å rigge opp til innspilling. I dag for eksempel kommer det en trommeslager som er nøye valgt ut, og som jeg vet passer til akkurat det vi skal produsere.

Å rigge studioet er en ganske omfattende prosess der jeg blant annet setter opp mikrofoner og instrumenter og sørger for at alt fungerer og høres bra ut. Etter innspilling begynner jeg å forberede miksing til dagen etter. På vei hjem fra studioet lytter jeg til ulike mikser i bilen. Da har jeg gjerne vært på jobb i 12–13 timer, og lar øra få hvile litt når jeg kommer hjem. Jeg er opptatt av å ha det rette fokuset og være klar i hodet, da nytter det for eksempel ikke å dra på fest dagen før en innspilling. Jeg legger alt i arbeidet mitt. Jeg følger også med ulike artister på konserter, hvor jeg har ansvaret for lyd og det tekniske.

Hva kreves for å kunne jobbe som musikkprodusent?

– Du må ha interesse for faget og gå inn 100 prosent. Det betyr at du må ofre en del, og droppe noen familieselskaper eller fester hvis du har lovet deg bort til artister. De du jobber med skal kjenne at de er det viktigste i hele verden for deg akkurat nå. Kunsten kommer først.

Du bør også kjenne til hele spekteret av en musikkproduksjon. Jeg tenker at for noen er utdanning lurt, og da kanskje IT-studier og økonomi dersom du skal drive for deg selv. Det finnes også fagskoler og bachelor-muligheter innen musikkproduksjon. Selv har jeg ingen offisiell utdanning, men en bred musikalsk bakgrunn. I dette yrket går det dessuten mye på personlighet. Du bør ha evnen til å få andre til å føle seg vel og velkommen, samt være både litt pedagog og psykolog, det er faktisk en stor del av det. Musikkprodusent er mer enn et yrke. Jeg føler at det noe jeg er skapt til å gjøre.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Yrket handler mye om å komme godt overens med mennesker, sette egne behov i andre rekke og fremheve artisten. Mine fingeravtrykk er overalt på en produksjon, men det er artisten som skal skinne. Du må være ydmyk og til stede. Jeg tror det er viktig å ha de rette følelsene for arbeidet. Som person er det en fordel å være sindig og rolig. Hvis du lar deg vippe av pinnen lett, ønsker deg en 8–16 jobb, eller ikke er sosialt anlagt bør du kanskje velge noe annet.

Hva liker du best med å være musikkprodusent?

– Jeg elsker å bli kjent med ulike band og artister, og være et slags ekstra medlem. Jeg jobber med de kuleste folka i hele verden. Samtidig får jeg veksle mellom å ha masse mennesker rundt meg, og å trekke meg tilbake og drive med mitt. Hver dag gleder jeg meg til jobb, og det medmenneskelige er en vesentlig årsak til det. Alle kommer fra ulike steder med hver sin historie. Å få dem til å skinne, gir meg mye.

Det rent musikalske er åpenbart en motivasjon. Kanskje er jeg så heldig at jeg får lage ei låt som trøster noen, redder et liv eller skaper et liv. Det som driver meg er dessuten øyeblikkene i studio der artisten leverer noe som gir frysninger over hele kroppen.

Hva liker du minst?

– Jeg legger opp dagene slik at jeg gjør det kjedelige på kveldstid, som å føre regnskap. Det følger med en del administrativt når en driver eget firma, men det skal ikke gå på bekostning av det kreative. Den gode energien vil jeg bruke på musikken. Jeg er heller ikke så glad i å bruke tid på å reparere utstyr.

Image
Lenke
Ina Authen
Lisens
1

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket? 

– Du kan drive med miksing, lydteknikk eller såkalt masteringteknikk, men det er ikke så mange av dem i Norge. Det er mulighet for å jobbe i studio eller plateselskap, enten for deg selv eller som ansatt. Det lønner seg å ha flere bein å stå på. Jeg jobber også som gitartekniker, og har oppdrag for artister som Kurt Nilsen, Øystein Sunde og Hellbillies.

Hva kan man forvente i lønn som musikkprodusent?

– I begynnelsen får man nærmest betalt i knapper og glansbilder. Man må jobbe hardt og gjøre seg fortjent til et godt rykte før du kan leve av det. Alt avhenger av kundemassen. Har du lite å gjøre, tjener du lite. Har du masse jobb, kan du tjene deretter.

Hvordan er sjansene for å få jobb som musikkprodusent?

– Det er kanskje ikke det enkleste yrket å satse på. Men hvis det er noe du virkelig vil, og kjenner at det er viktig for deg, så kan du klare det. Noen starter som praktikant i et studio.

Tekst:
Ina Authen