Illustratør
Hvorfor valgte du å bli illustratør?
– Jeg har tegnet hele livet, så jeg vet ikke helt om jeg valgte å bli illustratør, det ble bare sånn. Men det tok litt tid før jeg bestemte meg for å satse på å tegne.
Først gikk jeg på Johan Borups Højskole i Danmark, hvor jeg blant annet tegnet, malte, og laget animasjoner. Etter det kom jeg hjem til Oslo, og gikk to år på Einar Granums Kunstfagskole. Der hadde jeg fordypning i tegning, og jeg elsket det.
Det er ikke lett å leve av å tegne, og familien min var bekymret for at jeg ikke skulle komme noen vei med kunstgreiene. Så søkte jeg på Kunsthøgskolen og på Westerdals institutt. Jeg kom inn på begge to, så det var et livsvalg for meg; jeg bestemte meg for å gå reklameveien for å ha en trygg fremtid.
Likevel tegnet jeg hele tiden da jeg studerte for å bli art director. Jeg klarte faktisk å vinkle alle oppgavene inn på tegning, selv om det handlet om reklame. Jeg hadde også utstilling på skolen, og det gikk veldig bra. Da jeg solgte mange bilder, tenkte jeg at det kanskje er mulig å leve av å tegne. Derfor bestemte jeg meg for å prøve det.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Vanligvis starter det med at jeg forsover meg litt, eller at jeg er sent ute. Jeg har to små barn, så det tar tid til å gå ut døra. Først leverer jeg i barnehagen, og så sykler jeg til Torshov, hvor jeg har kontor.
På kontoret blir jeg møtt av to veldig gode venninner. Vi jobber med forskjellige ting, men har sittet sammen i mange år. En er designer, den andre er interiørarkitekt. Etter vi har pratet litt, setter jeg meg ned, og så tegner jeg bare hele dagen lang. Når jeg tegner, hører jeg alltid på lydbøker.
Jeg er en person som er vimsete, surrete, og har mange tanker samtidig. Men når jeg tegner er jeg helt rolig. Å tegne er som meditasjon for meg, sånn har det vært helt fra jeg var liten.
Jeg har alltid vært opptatt av barn og fantasi. Det som er så fint er at det er endeløst med tegninger – det finnes ingen begrensninger, det handler bare om fantasien din.
Hele livet drømte jeg om å lage barnebøker. Etter at jeg fikk lov til å skrive og tegne min første bok, brukte jeg tre år på det. Da visste jeg ikke hvor jeg skulle begynne. Jeg tegnet så mange skisser og gikk virkelig så mange runder.
Men nå, hver gang når jeg lager en bok, så er det nesten alltid ut fra en stemning. Jeg ser for meg hvilket univers vi vil være i, hva er det jeg har lyst til å tegne, eller noen karakterer dukker opp. Da jeg begynte å jobbe med min nyeste bok, «Stjernetyven», tenkte jeg på en stor, lysende skikkelse, som er høyere enn hustakene.
Jeg bruker å lage skisser først. Selv om å tegne kan ta bare én dag, tar resten, som farger og alle detaljer, mye tid. Teksten kommer ofte sist. Historien må henge sammen, jeg jobber mye med redaktøren min med det. Hun er god til å binde sammen alle de løse trådene.
Jeg tegner også for andre, og jobber mye med å lage oppslag på bøker. Å lage et oppslag tar gjerne en hel arbeidsuke. Med kundene har jeg mest kontakt på e-post og telefon.
Nå jobber jeg kun digitalt. Jeg har med meg en iPad, så jeg kan jobbe hvor som helst. Men jeg må ha det rolig rundt meg, og gjerne lyst og fint. Jeg blir helt inni mitt eget arbeid, og stenger ut alt annet.
Jeg er veldig glad for at ingen sier når og hvor jeg må jobbe. Det er stor frihet i å være selvstendig næringsdrivende. Jeg kan jobbe overalt i hele verden; for noen år siden jobbet jeg tre uker i Thailand.
Hva kreves for å kunne jobbe som illustratør?
– Nå tenker jeg egentlig at du ikke trenger en særlig utdannelse for å jobbe som illustratør – men det kan hjelpe deg. Du får tilbakemeldinger fra profesjonelle tegnere og malere, som har jobbet med det i mange år.
På skolen møter du også andre folk som driver med det samme. Å ha et nettverk kan hjelpe deg mye. Som illustratør bør du skape deg et navn. Samtidig kan du gjøre det ved å bruke sosiale medier. At det fungerer, kan jeg bekrefte fra egen erfaring. Jeg begynte å legge ut bildene mine på Instagram rundt 2013. Aschehoug så noen av de bildene, så ble jeg kontaktet og spurt om jeg kunne tenke meg å tegne en bok. Det hadde vært en drøm hele livet, så jeg begynte med det.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Det krever sitt menneske å leve som selvstendig illustratør. Det er et smalt yrke, og du må treffe helt riktig for at det skal bli bærekraftig over mange år. Du må ha en egen unik stil, som folk ikke blir lei av.
Hvis du vil bli illustratør er det aller viktigste at du må elske å tegne, på ekte. Det er ikke nok hvis du bare liker det veldig godt. Det må være så sterkt at du har lyst å tegne hver eneste dag. Hvis du elsker det du gjør, og gjør det nok, mener jeg at det går bra.
Hvis du virkelig brenner for å tegne, må du være klar for å møte en del motgang. Som illustratør vil du mest sannsynlig å ha det tungt i noen år. Du bør også vite at det kan gå opp og ned. Plutselig kan det gå kjempebra, og så kan det plutselig bli helt stille en stund.
Hva liker du best med å være illustratør?
– Det aller beste for meg er når jeg kommer inn i flyten. Når jeg bare sitter, tegner, alt blir helt riktig og plutselig er jeg ferdig. Den følelsen er helt fantastisk.
Jeg fikk det da jeg for eksempel lagde omslaget til «Den store fuglejakten». Det var det siste jeg skulle gjøre, fordi jeg hadde gjort hele boka ferdig. Jeg og redaktøren klarte ikke helt å bestemme oss for hvordan omslaget skulle bli. Men jeg så det for meg, og begynte å tegne. Etter ti timer var jeg ferdig, og jeg følte at alt bare traff. Redaktøren syntes også at det var veldig bra.
Jeg tenker alltid at jeg har noe å strekke meg etter, og vil at neste tegning blir bedre. Men av og til har jeg sånne glimt hvor jeg får mestringsfølelse. Da føler jeg at jeg faktisk er flink til å tegne.
Hva liker du minst?
– Det jeg liker absolutt minst med jobben min er å drive eget firma. Jeg føler at jeg ikke er laget for det. Selvfølgelig gjør jeg alt ordentlig, tar vare på alle bilag, og har en regnskapsfører. Men det er det som jeg absolutt liker minst. Det hadde vært så deilig å bare få en sum inn på konto hver måned, og ikke trenge å tenke på sånne ting som regnskap.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Det finnes forskjellige bedrifter som har ansatte illustratører, men da det er ofte slik at de også har andre oppgaver, som design.
I de fleste tilfeller leies selvstendig næringsdrivende illustratører inn på oppdrag. Jeg kjenner ingen illustratør som er fast ansatt. I dette yrket må du drive ditt eget firma.
Det å drive for seg selv faller ofte ikke veldig naturlig for kreative mennesker. For meg selv var det en stor overgang å stå ansvarlig for all egen økonomi. Det er en del av jobben, og det tar tid. Det hjelper å ha regnskapsfører.
Hva tjener en illustratør?
– Inntekten til en illustratør er veldig varierende. Å være illustratør er en fysisk jobb. Det er ingen som kan overta jobben din når du er i permisjon eller er syk. Og jo mindre du tegner, jo mindre tjener du.
I mitt første år som illustratør hadde jeg inntekt på 250.000, andre år 350.000, tredje 450.000, og så gikk det videre oppover til veldig god lønn. Men da jeg fikk barn, gikk inntekten rett ned.
Før jeg fikk barn, hadde jeg kjempelange arbeidsdager. Jeg kunne jobbe 16 timer daglig, men jeg elsket jobben min, så det gjorde meg ikke noe. Da kunne jeg tjene ganske mye penger etter hvert. Nå har jeg en baby og en toåring, så jeg har ikke de samme timene til rådighet. Hver dag jobber jeg bare åtte timer.
Jeg er egentlig avhengig av å gi ut mine egne bøker. Hvis de selger godt til utlandet, så går det veldig bra økonomisk.
Jeg illustrerer en del for andre. Men man får ikke veldig godt betalt – cirka 80.000 for en bok. Man må illustrere ganske mange bøker i løpet av et år for å få en god inntekt.
Hvordan er sjansene for å få jobb som illustratør?
– Da aller fleste illustratører har sitt eget firma, så man skaffer seg arbeidsplass selv. Men det er vanskelig å lykkes som illustratør – det er mange som er flinke og har lyst til å tegne. Du må ha ditt eget uttrykk som skiller deg ut, og gjør at noen kan kjenne deg igjen.
Det er ikke så mange kjente illustratører i Norge som kan leve av å tegne. Jeg tror at den eneste grunnen til at det har gått så bra med meg, er at jeg har tegnet hele livet, og jeg har jobbet ekstremt mye.
Da jeg var ferdig på Westerdals i 2014, gikk alle klassekameratene mine ut i fast jobb med god lønn, mens jeg skulle være illustratør. I fire år jobbet jeg som pizzaservitør, samtidig som jeg tegnet veldig mye. Det er veldig mye jobb å illustrere bøker, så jeg jobbet egentlig 200 prosent.
Etter fire år sa jeg opp servitør-jobben, men jeg brukte i hvert fall seks - syv år på å føle at å tegne faktisk var noe man kunne leve av. Men det var verdt det: jeg lever drømmen min. Jeg har verdens beste jobb!
Tilhørende utdanninger
Animasjon, spill- og 3D-design
Du lærer å simulere, visualisere og skape effekter og illusjoner i 3D.
Finn studierKunstfag
Du lærer om kreative uttrykksformer og praktiske ferdigheter innen ulike kunstretninger som design, illustrasjon, fotografi og visuell kunst.
Finn studierKunst og kunsthåndverk
Du lærer deg å praktisere og formidle ulike kunstformer og kunsthåndtverk.
Finn studier