Fabrikksjef fiske

Jeg er både eier og fabrikksjef og tenker på jobben som en livsstil, forteller Håkon.
Fabrikksjef Håkon Onge Mjånes
Håkon Onge Mjånes, 42 år
Fabrikksjef fiske
Stormhav, Sørvær i Finnmark
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Jeg er på en liten båt, men uansett størrelse må en leder tenke struktur for at fisket skal bli mest mulig effektivt. »
― Håkon Onge Mjånes
Intervju:
Bente Haraldstad Delmas
Publisert: 07.03.2022
«Jeg er på en liten båt, men uansett størrelse må en leder tenke struktur for at fisket skal bli mest mulig effektivt. »
― Håkon Onge Mjånes
«Det er mye dårlig vær, spesielt om vinteren i Barentshavet. Du må være sjøsterk og like hardt fysisk arbeid.»
― Håkon Onge Mjånes

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg er sønn av en sjarkfisker og mange i familien min var fiskere. Jeg var mer interessert i fiske og enn teori på skolen. Det førte til at jeg valgte naturbruk, fisk og fangst. Jeg tenkte nøye gjennom hva jeg ville bli. Marinbiolog var interessant og lå der og svirret i hodet. Jeg jobbet på oppdrett og syntes det var spennende, men det ble til at jeg kjøpte egen båt. Akkurat nå har jeg en besetning på elleve om bord. Jeg er både eier og fabrikksjef og tenker på jobben som en livsstil.

Image
Håkon Onge Mjånes sender fisken videre på transportbåndet inn mot fryseren.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg må beskrive prosessen på en periode på fiske, framfor en vanlig arbeidsdag. Jeg jobber én måned på sjøen og har en måned fri. Når jeg går om bord, er fabrikken klar og ferdig vasket ned. På vei ut til fiskefeltet gjør jeg alt klart i fabrikken. Jeg har et møte med hele besetningen og går gjennom rutinene og får orden på hvem som skal gjøre hva. På en vanlig dag fisker vi mellom fem og åtte tonn. Så mye må vi ha for å holde det gående.

Vi fisker bunnfisk, hyse, torsk og sei og har lisens i Nordsjøen og Barentshavet. Når fisken kommer om bord legges den først i en tank med nedkjølt vann. Etter en halv time i tanken, begynner vi å sløye fisken. Fisken skifter tank hver halvtime, for at det skal være så lite blod som mulig. I forhold til størrelse og type går fisken gjennom en sløyemaskin. Fiskesorter som kveite, brosme og skate går ikke gjennom sløyemaskinen. Vi tar manuelt ut innmaten i fisken og sparer på torskerogn og annen innmat som kan brukes. Det siste sloet fjerner vi også for hånd. Vi fisken sorterer etter størrelse i store skylletanker.

Når det er passe med fisk i tanken kjøres den på transportbånd. Der blir den sortert etter størrelse, type og kvalitet. Så fryses fisken etter størrelse, sort og kvalitet i blokker på 25 og 50 kilo. Fryseren er som et arkiv med forskjellige bur og holder 45 minusgrader. Etter fire timer i fryseren har fisken en kjernetemperatur på under 18 minusgrader. Det er kravet. Vi emballerer den i plast og papp, før den stroppes og merkes med størrelse, krav til sortering og området fisken er fisket i. Deretter bæres den ned i fryserommet i bunnen av båten. I dårlig vær er dette en veldig tung jobb.

Det er mitt ansvar at fisken er merket med riktig snittvekt på blokken. Hver dag summerer jeg hvor mange kilo fisk vi har i fryseren og rapporterer til kystvakten. Det er mange daglige og ukentlige rutiner med nedvasking og spyling for å holde god hygiene. Å sikre kvaliteten på fisken og hygienen er det viktigste i jobben min.

Når fryseren er full, drar vi til en mellomstasjon og losser fisken. For oss tre på fabrikken er det tungt fysisk arbeid. Vi jobber tolv timer og har deretter åtte timers hvile. Er det lite fisk er det litt mer fri. Kokken om bord er en viktig mann som lager mye godt. Han sørger for dagens høydepunkter og mye kos. Jeg teller ikke kalorier til sjøs og det til tross for at jeg spiser tre ganger så mye som på land. 

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Selv tok jeg naturbruk, fiske og fangst. Jeg var lærling på større linebåter og tok fagbrev som fisker etter to år. Jeg er også utdannet skipper fra teknisk fagskole. Det er ingen formell utdanning for å bli fabrikksjef, men fagbrev, teknisk fagskole eller maritim høgskole er nyttig.

Jeg er på en liten båt, men uansett størrelse må en leder tenke struktur for at fisket skal bli mest mulig effektivt. Spesielt når det er mye fisk. Den må vi ikke miste. Det er krav til at du har helseattest for sjømenn, og sikkerhetskurs for fiskere.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Det er mye dårlig vær, spesielt om vinteren i Barentshavet. Du må være sjøsterk og like hardt fysisk arbeid. Du løfter minst et par tonn per dag. Du må ikke ha noen slitasjeskader og passe på kroppen. Det går fort utover knærne. De virkelig hjemmekjære bør ikke velge å bli fisker, heller ikke de som ikke er tolerante og sosiale. Vi jobber og bor tett på hverandre i perioder. Du må kunne svelge noen kameler og smile uansett. Jeg deler lugar med han som går motsatt skift så jeg har likevel tid for meg selv.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg liker å være i kontakt med naturen, være en del av elementene og høste av det havet har å gi. Det er alltid spennende hvor mye fisk vi får, og hva vi vil få betalt. 

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Jeg mister halvparten av tiden med de jeg er glad i. Skjer det noe der, er det vanskelig å komme hjem.

Image
 Håkon Onge Mjånes sender fisken inn i sløyemaskinen.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er bokstavelig talt et hav av muligheter, alt fra å jobbe på små sjarker til store industrifartøy, både innenriks og utenriks. Oppdrettsnæringen er en annen mulighet og også fiskeforedlingsfabrikker på land. Selv har jeg min egen fiskebåt og mange investerer i eget fartøy etter lang fartstid i yrket.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Alt ifra 600 000 til en drøy million, avhengig av fangst og pris.

Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Jo mer erfaring, jo lettere å det å få jobb. Har du fagbrev som fisker så er sjansene store.

Tilhørende utdanninger

Fiske og fangst

Du får kompetanse innen håndtering av fartøy, redskap og fangst.

Finn studier
Fiske og havbruk

Du lærer om hvilke utfordringer og muligheter som ligger i fiskerinæringen.

Finn studier
Økonomi og administrasjon

Studier innen økonomi og administrasjon er tverrfaglige og gir innsikt i ulike sider ved økonomi og administrasjon, som regnskap, finans, revisjon, organisasjon og ledelse.

Finn studier
Dekksoffiser

Er en fordypning i maritime fag. Utdanningen bygger på regler som er beskrevet i internasjonal norm for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk (STCW konvensjonen).

Finn studier