× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.

Tekstilduodjifag

favoritt ikon

Vidaregåande

Du lærer å produsere, reparere og vedlikeholde samiske kofter, lavvuduk og andre tradisjonelle bruksting i tekstil. Du lærer også å dekorere tekstilprodukter.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er tekstilduojár.

Varighet

To år på skole og to år i bedrift

Opptakskrav

Du må ha fullført grunnskole for å begynne på Vg1

2. År

Vg2 eller opplæring i bedrift

3. År

Vg3 eller opplæring i bedrift

Læreplan

Læreplan i tekstilduodjifaget Vg3 / opplæring i bedrift

Tekstilduodjifaget er et identitetsskapende fag og det har en kulturbærende funksjon. Som urfolk har samene skapt sine klær, bruksting og prydting av materialer fra naturen og utviklet et håndverk. Faget skal bidra til å ivareta og videreføre samiske verdier, tradisjoner, kunnskaper og ferdigheter. Faget skal medvirke til å fylle samfunnets behov for verdiskapning gjennom utvikling av tekstilduodji som en samisk håndverks- og kulturtradisjon og et område for næring. Videre skal faget ivareta samfunnets behov for kvalifiserte duodjihåndverkere. Faget skal også ivareta samfunnets behov for produksjon, reparasjon og vedlikehold av samiske kofter med tilbehør, lavvuduk og andre tradisjonelle tekstile bruksting, dekor av tekstil til duodjiprodukter som er laget av andre materialer enn tekstil og utvikling av nye produkter, design og mote i et urfolksperspektiv.

Opplæringen skal bidra til å utvikle den enkeltes ferdigheter i praktisk arbeid med ulike materialer og teknikker i tekstilduodjifaget, og ferdigheter knyttet til arbeid med form og farge. Opplæringen skal utvikle kompetanse om og ferdigheter i produksjon av tekstile duodjiprodukter fra egen region på tvers av landegrensene, og kompetanse om tekstile duodjiprodukter fra andre regioner. Entreprenørskap er et sentralt element i faget og skal bidra til kunnskaper og ferdigheter om forretningsutvikling og nyskapingsprosesser. Opplæringen skal videre bidra til å utvikle forståelse for økonomi og forhold mellom produksjon og marked og utvikle kompetanse i kundebehandling.

Opplæringen skal legge vekt på praktisk arbeid og bruk av fagspråk og regional samisk duodjiterminologi. Videre skal opplæringen legge til rette for selvstendig og planmessig arbeid, kreativitet, kritisk refleksjon og etiske og estetiske problemstillinger.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er tekstilduojár.

Velg sted

Vel fylke

Velg fylke og kommune for å få informasjon tilpasset ditt behov.

Fylker markert med * har ikke levert informasjon om lærebedrifter, opplæringskontor og lærlinger til utdanning.no.

Velg kommuner i Akershus
Velg kommuner i Aust-Agder
Velg kommuner i Buskerud
Velg kommuner i Finnmark
Velg kommuner i Hedmark
Velg kommuner i Hordaland
Velg kommuner i Møre og Romsdal
Velg kommuner i Nordland
Velg kommuner i Oppland
Velg kommuner i Oslo
Velg kommuner i Rogaland
Velg kommuner i Sogn og Fjordane
Velg kommuner i Telemark
Velg kommuner i Troms
Velg kommuner i Trøndelag
Velg kommuner i Vest-Agder
Velg kommuner i Vestfold
Velg kommuner i Østfold

Yrke og arbeidsliv

Mer om yrkesfaglig videregående opplæring

Les mer om forskjellen mellom fagbrev, svennebrev og yrkeskompetanse samt om lærling.

Samarbeid skole-arbeidsliv

Her får du oversikt over samarbeidsavtaler i faget yrkesfaglig fordypning inngått mellom videregående skoler og bedrifter.