I denne oppgaven skal elevene først bruke verktøyene interessesiden eller jobbkompasset for å finne tre yrker de kan tenke seg. Videre i oppgaven skal vi bruke lønnsstatistikken fra yrkene, men ikke alle yrker har denne oppgitt – for å øke sjansen skal elevene derfor finne tre yrker.
Oppgaven kan brukes som introduksjon til å jobbe med utdanning.no sin likestillingsstatistikk og refleksjon rundt tradisjonelle kjønnsmønstre i yrkes- og utdanningsvalg. Under temaet Kjønn og valg ligger en rekke oppgaver og artikler.
NB: Det er viktig at elevene ikke hører snakk om at kjønn spiller en rolle her, før de er ferdige med å finne yrker.
Mål: Elevene skal se om de følger de tradisjonelle kjønnsmønstrene hvor jenter velger omsorgsyrker og lengre utdanninger, og gutter håndverksyrker og høyere lønn.
Elevene bør konferere med hverandre under letinga etter utdanning og lønn. De kan trenge mye hjelp. Oppgaven kan være utfordrende fordi mange elever i ungdomsskolen ikke har noe forhold til hva et årsstudium eller en bachelor er. I denne artikkelen er en ordliste til akademiske grader i høyere utdanning. Mange yrker har ingen formelle utdanningskrav og her står det ofte både årsstudium og bachelorgrad under utdanning. Det kan forvirre elevene. Noen yrker har dessuten ikke oppgitt gjennomsnittslønn, hvilket også kan være forvirrende.
Etter at elevene er ferdige med å finne et yrke skal lærer tegne en strek som deler tavla i to.
1. Elevene skal lese opp minimum ett yrke hver.
2. Skriv opp slik punktvis, under hverandre: Gutt 1: Leder, ingen utdanning, 650 000 lønn, gutt 2: politi, tre års utdanning, 400 000 i lønn osv. Og så på andre siden av tavla jente 1: lege, seks års utdanning, 700 000 i lønn, jente 2: elektriker, fire års utdanning, 500 000 i lønn osv.
3. Summér lønn og utdanningslengde på gutte- og jentesiden.
Diskuter funnene. Følger elevene stereotypiene? Les så denne artikkelen.
Utdanning.no har lønnsstatistikk på mange yrker. Sykepleier er ett eksempel. Her vises forskjeller i antall mannlige og kvinnelige arbeidstakere og lønnsforskjeller mellom kjønnene. Dere kan også bruke likestillingsstatistikken som supplement i diskusjonen.
Se også Bufdirs nettressurs om hvordan jobbe med kjønnsdelte utdanningsvalg.