Fakta
Informasjon er oppdatert av VID vitenskapelige høgskole
13. januar 2025.


Om studiet
Har du stått i utfordrende situasjoner hvor du er usikker på hvordan ivareta barn og familier på en god måte, hvor du synes det er krevende å lytte og være åpen for det som fortelles eller hvor du mangler kunnskap om hvordan legge til rette for at barn kan medvirke?
Denne videreutdanningen har som mål å styrke din kompetanse og kunnskap om relasjoner og samarbeid i barnevernet.
Videreutdanningen vil ha et særlig fokus på ferdighetstrening og praktisk anvendelse av teori for å kunne bidra til at barnevernsansatte kan møte krevende situasjoner på en konstruktiv og profesjonell måte. Familier og barn står ofte i svært krevende og vanskelige situasjoner som kan være knyttet til voldsutøvelse, bruk av rusmidler, psykisk helseutfordringer, konflikter, ensomhet, sykdom, fattigdom og utenforskap.
I samarbeid med familier, barn og samarbeidspartnere vil den ansatte kunne oppleve situasjoner der hun eller han berøres og utfordres. I studiet vil studentene arbeide med å analysere ulike perspektiv, metoder og modeller. Videre vil de reflektere over egen rolle, ferdigheter, handlingsmuligheter og begrensninger for å styrke deres evne til kritisk refleksjon, etisk dømmekraft og bidra til nytenking innenfor barnevernets område.
Opptakskrav
Videreutdanningen retter seg mot ansatte i det kommunale barnevernet og ansatte i barnevernvaktene, men kan også være aktuell for ansatte i andre deler av barnevernfeltet. De som er ansatte i den kommunale barneverntjenesten og ansatte i barnevernvaktene vil prioriteres ved opptak til studiet.
Opptakskrav:
- 3-årig bachelorutdanning eller tilsvarende
- arbeidstilknytning i barnevernet
- vedleggsskjema med anbefaling om detakelse fra arbeidsgiver