Fakta
Informasjon er oppdatert av VID vitenskapelige høgskole
14. november 2025.


Om studiet
Har du lyst å bidra til å styrke barn og unges egenverd, sette i spill deres potensiale, kompetanse og muligheter? Hva med å utvikle ferdigheter til å samhandle med barn og unge på måter som gir dem tilhørighet og fellesskap, samt endre tjenestesystemer slik at barns behov og rettigheter kan sikres?
For å forstå barns handlinger, reaksjoner og ferdigheter, må en kjenne barn og unges sosiale og kulturelle fortolknings- og virksomhetsrammer.
Barn- og unges initiativer er viktige og skal bekreftes, samtidig som de er avhengige av gradert støtte og ledet samspill i dagliglivets aktiviteter og gjøremål.
Psykososialt arbeid innebærer en vedvarende opprettholdelse av nysgjerrighet, samtale, samhandling og samarbeid hvor barnet og viktige andre har mulighet for å speile seg i tilbakemeldinger og utfordringer som gir anerkjennelse, håp, mestring, overskudd og positive forventninger.
Opptaksinformasjon
- Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller tilsvarende i relevante fagområder: helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), diakonalt arbeid, medisin, pedagogikk (allmennlærer, førskolelærer), politiarbeid og/eller psykologi.
I de to årene studiet pågår må kandidaten være i et arbeidsforhold hvor vedkommende arbeider minimum 20 % i direkte arbeid med barn og unge (0 – 23 år). Dette må dokumenteres med arbeidsattest fra arbeidsgiver.
Du har også mulighet til å søke på grunnlag av realkompetanse.