Fakta
Informasjon er oppdatert av VID vitenskapelige høgskole
3. februar 2023.
Om studiet
Har du lyst å bidra til å styrke barn og unges egenverd, sette i spill deres potensiale, kompetanse og muligheter? Hva med å utvikle ferdigheter til å samhandle med barn og unge på måter som gir dem tilhørighet og fellesskap, samt endre tjenestesystemer slik at barns behov og rettigheter kan sikres?
Du lærer om:
Grunnlag for samspill og selvdannelser hos barn
Barns rettigheter, levekår, oppvekstmiljø som risiko- og beskyttelse
Sammenhenger mellom biologiske, psykologiske og sosiale forståelser med relevans for barns tilknytning og tilhørighet
Former for psykiske plager og lidelser hos barn og unge – og hvordan disse kan komme til uttrykk
Grunnleggende forskningsmetoder og forskningsetikk – og om aksjonsforskning spesielt
Innovasjon og prosjektarbeid i barne- og ungdomsfeltet og i tjenestesystem
Du utvikler ferdigheter til å kunne:
Inngå i hensiktsmessige kontaktforhold og utviklingsstøttende dialog og samspill med barn og unge, familier og nettverk
Initiere og utvikle samarbeid og samordning hvor psykisk helse og utsatte livssituasjoner er i fokus på tvers av profesjons- og etatsgrenser
Tilrettelegge for samarbeid, samordning, kunnskaps- og praksisutvikling sammen med barn og unge og deres nettverk, myndigheter, næringsliv og frivillig sektor
Initiere og lede utviklingsprosjekter
Studiets oppbygging
Les mer om innhold og organisering på studiesiden.
Opptakskrav
Se opptakskrav på studiesiden.
Opptaksinformasjon
Det søkes direkte til høgskolen.
Søknadsfrist: 15.april