Fakta

Sted:
VID Oslo
VID Stavanger
Studietype:
Høyere nivå
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
60

Informasjon er oppdatert av VID vitenskapelige høgskole

24. februar 2025.

Om studiet

Jobber du med mennesker og ønsker å utvide din kompetanse på områder som familieterapi, relasjonsarbeid, nettverksarbeid, veiledning eller konflikthåndtering? Da kan vår klinisk profesjonsbaserte videreutdanning være noe for deg. Målgruppene for studiet er profesjonsutøvere som arbeider med barn, unge, eldre, enkeltpersoner, par, familier og grupper innen familievern, barnevern, nav, psykisk helsevern, rusfeltet, pedagogiske institusjoner og helseinstitusjoner, veiledning i ulike sammenhenger og personal- og organisasjonsarbeid.

Videreutdanningen er delt inn i to studieretninger, og du kan selv velge mellom følgende to studieretninger når du søker om opptak:

  • systemisk praksis
  • par- og familieterapi

Valg av studieretning er bestemmer hva slags praksis du skal ha i studietiden, det vil si at praksisen du skal ha må oppfylle krav til innhold i valgte studieretning.

Studieretning 1 Systemisk praksis

Praksis foregår i ulike typer arbeid som rådgivning og veiledning, gruppeledelse, teamarbeid, nettverksarbeid, organisasjonsarbeid, pedagogisk arbeid, kompetanseutvikling og ulike former for krisehåndtering, støttesamtaler, tilrettelegging, bistand- og pårørendearbeid, med barn, unge, eldre, enkeltpersoner, foreldre, familier og grupper.

Systemisk praksis er en studieretning som gir deg:

  • utdypet kunnskap innenfor systemisk praksis med spesialisert innsikt i fagets grunnlagsforståelse, verdigrunnlag og faglige tilnærminger.
  • inngående kjennskap til fagområdets litteratur og forskning og kan orientere deg i denne, både nasjonalt og internasjonalt.
  • evne til å analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i studiets grunnlagsforståelse og innta en kritisk tilnærming med vekt på etikk, verdier og relasjoner i systemisk profesjonell praksis.
  • evne til å samarbeide og kommunisere med bevissthet omkring maktforhold, strukturer og diskurser i samfunnet som påvirker menneskers livssituasjon.
  • evne til å arbeide selvstendig i komplekse sammenhenger med ulike problemstillinger med flere parter, nettverk og større systemer involvert.
  • evne til å utøve systemisk praksis på en reflektert, allsidig og innsiktsfull måte og ha utviklet høy grad av sensitivitet og selvrefleksivitet i møte med andre mennesker og systemer i utøvelsen av profesjonell praksis.
  • kan bidra til nytenkning og fagutvikling i samarbeid med ulike faggrupper, praksisfelt og brukere

Studieretning 2 Par- og familieterapi

Praksis foregår i terapi og terapeutisk arbeid med barn, unge, eldre, enkeltpersoner, par, foreldre, familier og grupper.

Par- og familieterapi er en studieretning som gir deg:

  • utdypet kunnskap innenfor systemisk par- og familieterapi med spesialisert innsikt i fagets grunnlagsforståelse, verdigrunnlag og faglige tilnærminger
  • avansert kunnskap om helsefremmende perspektiver i par- og familieterapi
  • gode evner til å analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i familieterapiens grunnlagsforståelse og innta en kritisk tilnærming med vekt på etikk, verdier og relasjoner i profesjonell praksis
  • gode evner til å anvende spesialisert kunnskap om barn og familier som en integrert del av et terapeutisk repertoar
  • gode evner til å arbeide selvstendig i komplekse sammenhenger med ulike problemstillinger med en eller flere familiemedlemmer og nettverk involvert
  • mulighet til selvstendig gjennomføring av avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt, under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • bred innsikt til å utøve par- og familieterapi på en reflektert og allsidig måte med høyt utviklet grad av sensitivitet og selvrefleksivitet i møte med mennesker
  • gjennomføringsevne til selvstendige forsknings- og utviklingsarbeid og formidle resultater fra dette i ulike sammenhenger og overfor ulike målgrupper nasjonalt og internasjonalt

Studiets oppbygging

Videreutdanningen er samlingsbasert med fire samlinger per studieår, og totalt åtte samlinger. Samlingene består av undervisning, veiledning og personlig og profesjonell utvikling. Mellom samlingene har studentene praksis og veiledning, samt skriftlige arbeidskrav og arbeid med pensum. Studentene har også eksamen i de ulike emnene.

Studiet er nært knyttet til studentens egen praksis før og under studiet. Det er krav til at studentene har praksis og veiledning gjennom hele studiet. 

For mer informasjon, se Utfyllende bestemmelser for master og videreutdanning i familieterapi og systemisk praksis

Opptaksinformasjon

Du søker direkte til høgskolen.

Du må dokumentere: 

  • Bachelorgrad i helse- og sosialfag. Tilsvarende utdanningsløp blir vurdert.
  • To års klient-/ brukerrettet yrkespraksis i hel stilling etter endt bachelor. Deltidsstillinger vil regnes om til heltid.
  • Du skal være i relevant praksis i studietiden og må fylle ut vedlegget for praksis.

Du har også mulighet til å søke på grunnlag av realkompetanse.

Les mer om opptak på VID vitenskapelige høgskole

Videre studier

Ved fullført videreutdanning i familieterapi og systemisk praksis (60 studiepoeng), kan du søke om plass fra og med 3. studieår på masterprogrammet.

Karrieremuligheter

Studiet kvalifiserer til stillinger innenfor:

  • barnevern
  • familievern
  • psykisk helsevern
  • NAV
  • pedagogiske institusjoner
  • helseinstitusjoner som krever kompetanse på høyere grads nivå. Det omfatter stillinger hvor hovedarbeidsoppgaver er terapeutisk arbeid med barn, unge, enkeltpersoner, par og familier samt stillinger knyttet til veiledning, personal og organisasjonsarbeid, veiledning av profesjonsutøvere og deltakelse i tverrprofesjonelt samarbeid.

Kvalifikasjon/tittel

Videreutdanning

Alle utdanninger innen