Fakta
Informasjon er oppdatert av VID vitenskapelige høgskole
16. januar 2025.


Om studiet
Master i sosialt arbeid retter seg mot fagfolk på ulike praksisområder som nav, barnevernet, rusomsorg, psykiatri, undervisning og andre områder der sosionomer, barnevernspedagoger, vernepleiere og velferdsvitere arbeider.
I alt sosialt arbeid er det sentralt å arbeide sammen med brukere og ulike faggrupper. Derfor har vi valgt profilen "Sosialt arbeid i partnerskap" på studiet. Til tross for at brukermedvirkning og brukerorientering blir fremhevet som idealer innenfor velferdstjenestene, kritiseres tjenestene for at det blir honnørord uten forpliktende innhold.
Det er behov for utvikling av ny teori og nye arbeids- og samarbeidsformer som styrker brukermedvirkning i praksisfeltet. Vi har valgt arbeid i partnerskap som en tydeliggjøring av hvordan vi konkretiserer brukermedvirkning. Sosialt arbeid i partnerskap, slik vi forstår det, handler først og fremst om arbeid i partnerskap mellom sosialarbeidere og brukere, men også arbeid i partnerskap mellom tjenester, organisasjoner, brukere, utdanning og andre samfunnsinstitusjoner.
Studiets oppbygging
Studiet organiseres med undervisning i ukesamlinger med selvstendig arbeid mellom samlingene. Det er tre ukesamlinger i semesteret med undervisning hver dag for studenter på heltidsstudiet.
Studiet består av obligatoriske og valgfrie fordypningsemner. Se oversikt i studieplanen.
Studenten skal totalt velge tre emner på 10 studiepoeng. Det er mulighet til å søke om godkjenning av tidligere videreutdanning på masternivå for innpasning i mastergradsstudiet.
Opptaksinformasjon
Du søker direkte til høgskolen.
- Fullført 3-årig sosialfaglig bachelorutdanning (sosionom, barnevernspedagog, vernepleier eller velferdsviter), eller tilsvarende internasjonal utdannelse.
Søkere med annen profesjonsutdanning eller samfunnsvitenskapelig cand. mag eller bachelorgrad kan tas opp etter individuell vurdering. Det må da også dokumenteres minimum to års relevant sosialfaglig yrkeserfaring etter endt utdannelse. I den individuelle vurderingen vil relevant praksis og omfang av relevante fag/emner i fagkretsen legges til grunn.
Du har også mulighet til å søke på grunnlag av realkompetanse.