Fakta

Sted:
Campus Drammen
Studietype:
Kurs
Studieform: Samlingsbasert
Studiepoeng:
0
Søknadsfrist: 15. oktober

Informasjon er oppdatert av Universitetet i Sørøst-Norge

.

Om studiet

Bli oppdatert på den nyeste kunnskapen og hvordan du best kan ta den i bruk! Vi tilbyr nå korte kurs uten studiepoeng.

Kursdager

Kurset avholdes mandag 21. oktober på campus Drammen. Kurset varer fra kl 9 til kl 17.

Det vil bli arrangert en felles middag for dem som ønsker det kl. 17.

Kurset har løpende opptak. Det betyr at vi stopper muligheten for deltakelse, når kurset er fullt. Det er førstemann-til-mølla prinsippet.

Kurset er gratis. Deltakerne betaler bevertning i løpet av dagen, og evt. middag selv.

Slik legger vi opp kurset

Kurset består i hovedsak av pensumspresentasjoner, felles diskusjoner og gruppearbeid i mindre grupper. 

Målgruppe

Det er to målgrupper for kurset. Den ene målgruppen for dette kurset er frivillige som jobber med arrangementer, eller personer fra offentlige eller privater sektorer som er involvert i gjennomføring av arrangementer. For suksessfulle arrangementer kreves det oversikt over interessenter og hvordan jobbe med kulturbaserte næringer. Den andre målgruppen er personer som jobber med sponsing av arrangementer, lag, enkeltpersoner eller annet.

Dette lærer du

Deltakerne får økt forståelse og kunnskap om arrangementsledelse og ulike interessenters betydning for suksessfull planlegging, gjennomføring og evaluering. En interessent er personer, grupper eller organisasjoner som kan påvirke alle faser av et arrangement. Kurset vil bruke arrangementer fra ulike kontekster som eksempler. 

Frem til lunsj (12:30) er hovedtemaet interessenter, og ledelse av disse i arrangementets ulike faser. Alle arrangementer har mange interessenter som frivillige, media, deltakere, næringslivet, kommuner, for å nevne noen. Økten vil ta for seg: 

  • Inndeling av interessenter og hvordan klassifisere disse
  • Utfordringer med ledelse av interessenter
  • Ledelse av interessenter i ulike faser

Etter lunsj (13:30) er hovedtemaet sponsing. Det kan eksempelvis være sponsor av et arrangement, enkeltutøver, lag eller foreninger. Gjennom sponsing får bedrifter eksponering og «goodwill», samtidig som de støtter en aktivitet eller et formål de ønsker å assosiere seg med. De kan støtte med penger, produkter, tjenester eller lignende. Sponsing er også en viktig inntekstkilde for idretts- og kulturliv. I dette kurset har vi fokus på begge sider i et sponsorat. Den som sponser (sponsor) og den som blir sponset (sponsorobjekt). Økten vil ta for seg:

  • Generelt om sponsing 
  • Hvem skal man sponse? Om ulike motiver for å sponse
  • Hvordan skaffe sponsorer? Om innsalgsprosessen og praktiske tips rundt det å skaffe sponsorer.

Opptaksinformasjon

Studiet er søkbart fra 11.06.2024 til 15.10.2024.