Fakta
Informasjon er oppdatert av UiT Norges arktiske universitet
.
Om studiet
I kunsthistorie studerer du billedkunst og skulptur, kunsthåndverk og arkitektur, både teoretisk og praktisk. De sammenhengene som kunst og arkitektur er en del av, og hva de har betydd for mennesker gjennom århundrer, er en viktig del av studiet. Vi legger vekten på den europeiske kunsten, men med blikk til andre tradisjoner og kulturer.Vi tilbyr fleksible løsninger hvis du ikke bor i Tromsø. Noen av emnene er nettbaserte. I alle emner strømmes klasseromsundervisningen.
Undervisningsopplegg
Undervisningen består av forelesning, seminar og feltarbeid. Noen emner har pensum som krever selvstudium.
De fleste emner har obligatoriske arbeidskrav, som må være avlagt og godkjent før endelig eksamen i emnet kan leveres. Eksamensform og arbeidskrav er nærmere beskrevet i de enkelte emnebeskrivelser.
Eksamensformen varierer mellom skoleeksamen, hjemmeeksamen og mappevurdering. De ulike eksamensformer er nærmere beskrevet i de enkelte emnebeskrivelser.
For vurdering av eksamen benyttes en karakterskala med fem trinn fra A-E for bestått eksamen, og F for ikke bestått. Mulighetene for kontinuasjonseksamen blir beskrevet i de enkelte emnebeskrivelser.
Opptaksinformasjon
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Alle kvalifiserte søkere får opptak.
Læringsutbytte
Etter bestått årsstudium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten har
- basiskunnskap om og forståelse av det man i vid mening omtaler som kunst, kunsthåndverk og arkitektur
- grunnleggende kunnskaper om kunstens historie fra antikken til i dag, med vekt på den europeiske kunsten
- kunnskaper om fagets sentrale begreper og metoder/framgangsmåter
Ferdigheter
Kandidaten kan
- beskrive og analysere kunstverk, bygninger og andre kunstneriske gjenstander, prosjekter eller handlinger på en selvstendig måte, skriftlig og muntlig
Generell kompetanse:
Kandidaten har
- evne til å bruke fagets sentrale terminologi i egne refleksjoner, så vel skriftlig som muntlig
- evne til å plassere kunstverk i forhold til spørsmål om kontekst og historisk tid eller epoke
- grunnleggende evne til å redegjøre for sentrale teoretiske og metodiske alternativer i kunsthistorisk forskning og formidling