Fakta

Sted:
UiS EVU
Studietype:
Enkeltemne
Studiepoeng:
15
Søknadsfrist: 11. april

Informasjon er oppdatert av Universitetet i Stavanger

20. februar 2025.

Om studiet

Emnet Profesjonskvalifisering; Veiledning av studenter og nyutdannede er en fordypning etter grunnmodulen «Profesjonsveiledning for lærerstudenter og nyutdannede i skolen». Progresjonen fra grunnmodulen viser seg ved et høyere abstraksjonsnivå. Gjennom egne studier av praksis utvikles studentenes analytisk kommentatorkompetanse og evne til kritisk refleksjon over erfaringsbasert og teoretisk basert kunnskap og kompetanse.

Emnekode: VVL120 (15 studiepoeng)

Fordypningsmodul 2 tar sikte på å gi studenten videre spesialisering inn mot veiledning av kollegaer i skolen. Progresjon fra grunnmodulen viser seg ved at man her i større grad legger vekt på å fremheve veileders rolle i arbeidet med å gjøre skolen til et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis. Fordypningsmodul 2 tar sikte på å gi studentene innsikt og ferdigheter til å sette i verk ulike utviklings- og læringsprosesser i profesjonsfellesskapet. Det innebærer at studenten skal ha kompetanse i å ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning, samt at vedkommende kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledning i arbeid med kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen arbeidsplass. Gjennom fordypningsmodul 2 skal studentene utvikle kunnskap om hva som skal til for å etablere gode strukturer for samarbeid, støtte og veiledning mellom kolleger på egen skole og på tvers av skoler.

Læringsutbytte

Etter gjennomført studie skal kandidaten ha:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om veiledning som medierende redskap i profesjonell utvikling
  • har forskningsbasert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling og etiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som lærer i skolen
  • har inngående kunnskap om kompetanse- og organisasjonsutvikling
  • har inngående kunnskap om betydningen av profesjonsfellesskap og skoleutvikling

Ferdigheter

Kandidaten

  • skal kunne koreografere, gjennomføre, vurdere og kommentere gruppebaserte veiledningsmøter
  • skal, både selvstendig og i samarbeid med kollegaer, kunne planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til studier av skolens og lærernes praksis
  • skal kunne gjennomføre et selvstendig avgrenset fou-prosjekt knyttet til kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter inne veiledning på nye områder for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter knyttet til utvikling av skolen som lærende organisasjon