Fakta
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Stavanger
21. februar 2025.


Om studiet
Emnet skal gi skoleledere økt kunnskap og ferdigheter de trenger for å kunne løse konkrete utfordringer med å sikre alle elever trygge og gode skolemiljø, samt forebygge, avdekke og håndtere mobbing og annen krenkende atferd. Dette gjøres ved å legge vekt på deres rolle og oppgaver som skoleledere, gjennom teoretisk fordyping og arbeid med praktiske oppgaver. Emnet består av fire to-dagers samlinger og praktisk arbeid på egen skole mellom samlingene. Samlingene vil være preget av dialogbasert undervisning og samarbeid i grupper. Det vil derfor kreve stor grad av involvering og vilje til å bidra til egen og andres læring. Emnet baserer seg på rammeverket for rektorutdanningen og de krav og forventninger som stilles til skoleledere. Innhold og arbeidsmåter skal være forskningsbasert og samtidig praksisrettet. Det vil derfor fokus på anvendelse av kunnskap, og det vil det være krav om praktisk arbeid mellom samlingene. I tillegg vil det være et forberedende arbeid før første samling.
Emnekode: VSL101 (15 studiepoeng)
Læringsutbytte
Etter dette kurset skal deltakerne oppnå følgende:
De skal ha kunnskaper om:
- Juridiske og etiske forhold knyttet til mobbing og andre krenkelser
- Forebygging av mobbing og andre krenkelser i skole- og klassemiljø
- Håndtering av mobbing og andre krenkelser
- Forhold som påvirker kollegiets kompetanseutvikling innen mobbing og andre krenkelser
- Forhold som påvirker samarbeid internt og eksternt i mobbesaker
- Forhold som påvirker skolens systematiske arbeid for et trygt og godt skolemiljø
- Skoleleders rolle for skolebasert kompetanseutvikling
- Sammenhengen mellom læreres psykososiale arbeidsforhold og effekter på klasseklima og mobbing
De skal ha ferdigheter til å kunne:
- Iverksette relevante tiltak for å sikre at aktivitetsplikten overholdes
- Sette i gang og videreutvikle systematisk arbeid for et trygt og godt skolemiljø
- Samarbeide med interne og eksterne parter i mobbesaker
- Bruke data som analyseverktøy i planlegging og evaluering av tiltak rettet mot mobbing og andre krenkelser
- Lage en strategisk plan for arbeidet med skolemiljøet
- Lede skolebasert kompetanseutvikling for et trygt og inkluderende skolemiljø
De skal ha utviklet en generell kompetanse til å:
-
- Identifisere og forstå utfordringer i skolemiljøet
- Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i forebygging og håndtering av mobbing og andre krenkelser
- Se sammenhenger mellom lovverket og det systematiske arbeidet for et godt skolemiljø
- Forstå sin rolle som strategisk leder i utviklingen av ansattes profesjonalitet og ivaretakelse av ansattes psykososiale arbeidsforhold i arbeidet med skolemiljøet