Fakta

Sted:
UiS EVU
Studietype:
Enkeltemne
Studiepoeng:
30
Søknadsfrist: 20. juli

Informasjon er oppdatert av Universitetet i Stavanger

20. november 2023.

Om studiet

Studieemnet "Profesjonsveiledning i utdanning og yrke" er et profesjonsrettet videreutdanningstilbud på barnehagefeltet. Emnet er basert på prinsipper og forpliktelser fra UDIR for veilederutdanninger i skole og barnehage, både når det gjelder praksisveiledning og veiledning av nyutdanna lærere i barnehage og skole. Utdanningen tar også utgangspunkt i de retningslinjene som den nasjonale rammeplan for barnehagelærerutdanning og UiS sin programplan for barnehagelærerutdanning setter for studentene. Forkunnskapskrav: Emnet er åpent for barnehagelærere som har gjennomført og bestått utdanning, samt minimum tre års erfaring som barnehagelærer. Emnet har et omfang på 30 studiepoeng og tilbys som et deltidsstudium over to semester; høst og vår. Emnet organiseres i form av 3 samlinger á to dager hvert semester, til sammen 12 dager. I tillegg kommer arbeidskrav mellom samlingene.

Emnekode: PVE100 (30 studiepoeng)

Innholdet i studieemnet har fire gjennomgående hovedtema:

  • Læring, profesjon og etikk
  • Organisasjons- og læringskultur
  • Barnehagelærerarbeidet
  • Veiledning, tradisjoner og metoder

I all veiledning uavhengig av tradisjon eller sammenheng, inngår en rekke viktige faktorer som vi vil arbeide med både teoretisk og praktisk. Dette gjelder profesjonsperspektiver, kommunikasjon, spørsmål og struktur i veiledning, samt koreografi av veiledning.

Studieemnet gir kompetanse til å gi veiledet, vurdert og variert praksisopplæring. Utdanningen kvalifiserer også for å gi veiledning og støtte til nyutdannede barnehagelærere i barnehagen.

Innholdet i første del (høstsemesteret) er profesjonsrettet og sikter mot å utvikle praksislærernes profesjonsidentitet- og kunnskap om rollen som praksislærer for studenter og som profesjonsveileder for nyutdannede kollegaer. Parallelt arbeides det med barnehagelærerstudenters profesjonslæring og nyutdannedes profesjonskvalifisering i utdanning og yrke. Veiledning og observasjon betraktes som et medierende redskaper for studenters læring i praksis. Denne delen drøfter oppdatert profesjonskunnskap, både når det gjelder barnehagelærerarbeidet og det å støtte opp om læring.

Emnets andre del (vårsemesteret) bygger videre på og utvider perspektiver på profesjonskunnskap der pedagogisk ledelse inngår. Det blir arbeidet med relasjonelle perspektiver i utviklingen av barnehagen som en lærende organisasjon. Etiske dilemma i alt pedagogisk arbeid blir aktualisert. Den enkeltes og fellesskapets læring blir drøftet med utgangspunkt i praksisfellesskap som begrep.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Emnet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell bevissthet om verdier i utøvelsen av veilederrollen i barnehagen.

Kandidatene skal ha kunnskap om:

  • profesjonskvalifisering, -utøvelse og -etikk
  • kvalitetsutvikling og ledelse av barnehagen som lærende organisasjon
  • det komplekse barnehagelærerarbeidet
  • veiledning som redskap i læringsarbeid

Kandidatene skal vise ferdigheter i å:

  • kritisk vurdere ulike kunnskapsformer og kunne diskutere etiske dilemma i profesjonsutøvelsen
  • analysere behov for kvalitetsutvikling og lede didaktiske prosesser på individ- og gruppenivå
  • kritisk vurdere ulike aspekt ved barnehagelærerprofesjonen
  • anvende og diskutere profesjonell veiledning som et strukturert redskap for læring, og utvikle egen veiledningspraksis

Kandidatene skal ha utviklet generell kompetanse i å:

  • reflektere over egen profesjonsutøvelse som tilrettelegger for læringsprosesser og forstå verdien av etiske overveielser i det relasjonelle møtet
  • være analytisk til barnehagens grunnlagsdokumenter og det pedagogiske oppdraget i relasjon til utvikling av praksis
  • tenke over og vise selvinnsikt i egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • ha en åpen og konstruktiv holdning i møte med et bredt spekter av kunnskapsgrunnlag og mangfoldige kompetanser