Fakta
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Stavanger
.
Om studiet
Vil du inspirere og gi andre minner for livet?
Museumspedagogikk gir deg verktøyene til å formidle kunnskap på en levende og engasjerende måte, enten du vil jobbe på museer, vitensentre, minnesteder eller nasjonalparksentre. Studiet, som er det eneste av sitt slag i Norden, passer også for lærere og barnehagelærere som vil skape unike læringsopplevelser utenfor klasserommet og barnehagen.
Videre studier
Etter fullført studium kan man ved opptak til studietilbudet "Hstorie og historiedidaktikk – master 2 år" ved UiS, søke innpass for avlagte studiepoeng (emnene «Historieformidling på museer og vitensentre» og «Museum i praksis – praksis i museum» = 20 SP).
Karrieremuligheter
Om studiet:
Museumspedagogikk er en utdanning som kombinerer faglig kunnskap med kreativitet. Du lærer å drive formidlingsarbeid på en måte som gir god innsikt og varige inntrykk hos publikum – alt fra barn og ungdom til voksne. Du får erfare hvordan man kan bruke natur- og kulturarv for å skape meningsfylte, inkluderende og interaktive læringsopplevelser. Du blir kjent med relevante forskningsperspektiver og lærer å kritisk evaluere og utvikle formidlingsarbeid på museer og vitensentre. Gjennom praksisnært arbeid og spennende prosjekter utvikler du ferdigheter som gjør deg ettertraktet som arbeidstaker i både kultursektoren og utdanningsfeltet. Du jobber individuelt og i team og har mulighet til å sette spor med arbeidet ditt.
Studiet forbereder deg til den viktige rollen museumspedagoger har i samfunnet: Bare i Norge finnes det 109 offentlig finansierte museer med opp mot 500 besøkssteder, 13 vitensentre og 41 autoriserte besøkssentre i nasjonalparkene. Institusjonene er viktige samarbeidspartnere for skole, barnehage og voksenopplæring. De preger kulturliv og kulturturisme i byene og i distriktene og er arenaer for samfunnsdebatt, demokratisk utveksling, forskningsformidling og livslang læring.
"Museumspedagogikk – deltid over ett år” gir deg kunnskapen du trenger for å muliggjøre inkluderende, forskningsbasert læring på museer, minnesteder, vitensentre, nasjonalparksentre – eller andre steder der formidling av natur- og kulturarv står sentralt.
- Praksisnært: Studiet kombinerer relevante teoretiske perspektiver med konkrete metoder og eksempler. Du får arbeidslivsrelevante kunnskaper og ferdigheter gjennom praksisbaserte oppgaver og prosjekter, med veiledning fra erfarne fagfolk. Du vil som student møte ansatte ved museer og vitensentre som deler sine erfaringer. I andre semester arbeider du med et konkret formidlingsprosjekt veiledet av faglærere.
- Fleksibelt: Nett- og samlingsbasert deltidsstudium tilpasset jobb eller andre forpliktelser, med kun én samling per semester. Studiet består av digitale forelesninger og seminarer, samt nettbaserte individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Studiet har ikke obligatorisk oppmøte.
- Tverrfaglig og forskningsbasert: Studiet tilbys i samarbeid med eksperter innen historiekultur og historiedidaktikk, museumsstudier, spesialpedagogikk, læringspsykologi og barnehagepedagogikk.
- Unikt i Norden: Gir deg en sjelden kompetanse med karrieremuligheter innen livslang læring, kulturturisme og offentlig forvaltning.
Studiet er relevant for:
- Alle som ønsker å få en stilling i museumssektoren, på viten- og nasjonalparksentre, andre kultur- og kulturarvsinstitusjoner, i offentlig forvaltning eller innen kulturturisme.
- Lærere og barnehagelærere som vil bruke museer, vitensentre og minnesteder som læringsarenaer utenfor klasserommet og barnehagen.
- Museumsansatte som ønsker å styrke sin formidlingskompetanse og utvikle nye måter å engasjere publikum på.
- Kulturarbeidere innen vitensentre, nasjonalparksentre og minnesteder som vil skape meningsfulle og inkluderende opplevelser for besøkende.
- Ansatte i offentlig forvaltning som jobber med kulturarv, og ønsker å forstå hvordan museer og kulturinstitusjoner kan bidra til offentlig læring og bevissthet.
- Frivillige og formidlere i kultur- og naturvernorganisasjoner som ønsker verktøy for bedre å kommunisere kunnskap og verdier til publikum.
- Forskere og akademikere som vil bygge bro mellom teori og praksis i feltet formidling av kultur og naturarv.
Hva kan du bli?
- Museums- eller vitensenterpedagog – utvikle og gjennomføre formidlingsopplegg for ulike målgrupper.
- Formidler i nasjonalparksentre – skape læringsopplevelser med fokus på natur- og miljøvern.
- Prosjektleder for kultur- og læringsprogrammer – planlegge og lede prosjekter som gjør kulturarv tilgjengelig og relevant for publikum.
- Publikumsutvikler – arbeide strategisk for å tiltrekke og engasjere et bredt publikum til museer og kulturinstitusjoner.
- Lærer med spesialisering i museumsbasert undervisning – integrere museumsbesøk og utendørs læring i undervisningen. Besøk på museer, viten- og nasjonalparksentre samt ekskursjoner i landskap gir gode muligheter for inkluderende, elevaktiv undervisning innenfor de tre tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling.
- Barnehagelærer med spesialkompetanse – er du barnehagelærer eller barnehagelærerstudent vil du få verdifull kompetanse på hvordan besøk på museer, viten- og nasjonalparksentre kan styrke utforskende lek i tråd med Rammeplan for barnehagen.
- Konsulent i offentlig forvaltning eller kulturturisme – bidra med kompetanse i utviklingen av utdanningstilbud og kulturprosjekter som engasjerer og formidler kultur- og naturarv. Utdanningen er også relevant for stillinger i offentlig sektor, f.eks. i kommunale kulturavdelinger og Den kulturelle skolesekken.
- Masterstudium i historie og historiedidaktikk – Etter fullført studium kan man ved opptak til studietilbudet "Hstorie og historiedidaktikk – master 2 år" ved UiS, søke innpass for avlagte studiepoeng (emnene «Historieformidling på museer og vitensentre» og «Museum i praksis – praksis i museum» = 20 SP).