Fakta
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Stavanger
20. februar 2025.


Om studiet
Emnet tar sikte på å styrke generell kompetanse knyttet til mobbing. Slik at den enkelte kan bli bedre til å håndtere mobbeproblematikk i praksis.
Emnekode: VAM100 (15 studiepoeng)
Emnet tar sikte på å styrke generell kompetanse knyttet til mobbing. Slik at den enkelte kan bli bedre til å håndtere mobbeproblematikk i praksis.
Følgende tema vil bli tatt opp:
- Forståelse av fenomenet mobbing både ansikt til ansikt og digitalt og avgrensing fra nærliggende begreper.
- Teori og forskning om hva som karakteriserer mobbing mellom jevnaldrende i ulike aldre.
- Teori og forskning om hva som karakteriserer situasjoner der barn og unge blir mobbet av voksne.
- Teori og forskning om tiltak på individ-, gruppe- og systemnivå som forebygger,
avdekker, stopper og følger opp mobbing. Presentasjon av aktuelle verktøy.
- Lov og regelverk i arbeid med mobbing.
- Oversikt over ulike roller og ansvar i kommuner og fylkeskommuner, samt tilsynsrollen på statlig nivå som er knyttet til forebygging, avdekking, stopping og oppfølging av mobbing.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:
- Fenomenet mobbing
- Teorier som er relevante til studiet om mobbing
- Forskningsbaserte og egnede tiltak for å forebygge, avdekke og stoppe mobbing
- Juridiske og etiske forhold knyttet til arbeid med mobbing og andre krenkelser
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:
- Forstå faktorer som fører til at mobbing oppstår på individ, gruppe og systemnivå.
- Følge opp aktivitetsplikten i loven, ved å iverksette forskningsbaserte metoder for å:
A) forebygge at mobbing skjer
B) avdekke mobbing
C) stoppe mobbing som skjer
D) følge opp i etterkant av en mobbesak.
Profesjonell (generell) kompetanse
Etter fullført emne skal studentene
- Ha utviklet en grunnleggende kunnskap og forståelse om mobbing slik at de blir bedre rustet til å forebygge og håndtere mobbeproblematikk.