Fakta
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Stavanger
20. februar 2025.


Om studiet
Studiet retter seg i hovedsak mot lærere på ungdomstrinnet, men vil også være aktuelt for lærere i mellomtrinnet som ønsker en faglig fordypning i matematikk. Målet er å utvikle lærerens undervisningskunnskap i matematikk. Emnet fokuserer på matematikk og fagdidaktikk knyttet til temaene algebra og funksjonslære. I tillegg legges særlig vekt på problemløsning og hvordan IKT kan brukes til å inspirere og motivere elever, og samtidig fremme læring. Emnet kan tas separat uten å fortsette med modul 2. For å fullføre Matematikk 2 (30 studiepoeng) må også modul 2 (vårsemesteret) tas.
Emnekode: VMA201 (15 studiepoeng)
Målet med emnet er å utvikle lærerens undervisningskunnskap i matematikk. Fokus er på algebra, funksjonslære og analyse og fagdidaktikk. Undervisningskunnskap innebærer solid og reflektert forståelse for den matematikken elevene skal lære og hvordan denne utvikles videre på de neste trinnene i utdanningssystemet. Videre kreves matematikkfaglig kunnskap særegen for lærerprofesjonen. Undervisningskunnskap innebærer også å ha didaktisk kompetanse som gjør at læreren kan sette seg inn i elevenes læringsprosesser, og gjennom variasjon og tilpassing kan tilrettelegge matematikkundervisningen.
Emnet gir derfor en grundig innføring i algebra, funksjonslære og analyse med tanke på lærerens undervisningskunnskap.
Bruk av digitale verktøy er en betydelig del av læreplanen i matematikk i grunnskolen. Stadig flere arbeidsmåter i faget leder mot bruk av digitale verktøy. Emnet vil handle om dette med vekt på praktisk bruk av programmet GeoGebra.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal etter fullført emne
- ha god forståelse for regning med tall, tallsystemer, algebra og likninger. Kjenne til typiske misoppfatninger innenfor disse emnene, særlig overgangen fra aritmetikk til algebra med fokus på den generaliserte tenkningen.
- ha god forståelse for funksjonsbegrepet og egenskapene til ulike funksjonstyper som f.eks. polynom-, eksponential- og rasjonale funksjoner, ha god kunnskap i matematisk analyse, inkludert derivasjon, integrasjon, enkle differensiallikninger og enkle matematiske modeller, og kunne relatere dette til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
- ha kjennskap til hva undervisningskunnskap i matematikk innebærer. Se betydningen av samspillet mellom fagdidaktisk kunnskap, fagkunnskap og matematisk horisontkunnskap
- kjenne til ulike teorier for læring og undervisning i matematikk, ha innsikt i språkets rolle for læring og kunne å kommunisere ved hjelp av matematisk språk
- kunnskap om hvordan læreren kan bruke problemløsning og digitale verktøy som læringsfremmende undervisningsmetoder.
- kunnskap om grunnleggende ferdigheter i matematikk og hvordan elever kan utvikle egne ferdigheter og bygge en matematisk identitet.
- Kunnskap om overgang barne-ungdomsskole og ungdomsskole-videregående og kjenne til matematikken på disse trinnene.
Ferdigheter
- kunne formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
- kunne bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
- kunne bruke digitale verktøy i arbeid med matematikk og kunne kommunisere matematikk skriftlig ved bruk av digitale verktøy
- kunne bidrag i lokalt læreplanarbeid og ha kunnskap om lærerplanens oppbygning.
- kunne reflektere over hvordan lærerplanens generelle mål kan implementeres i egen matematikkundervisning.