Fakta
- 53.00 (primær)
- 57.90 (ordinær)
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Bergen
12. desember 2024.
Om studiet
På arbeidsplassen møter vi andre mennesker, utvikler oss og tjener penger for å overleve. Vi kan oppleve medgang og mestring, men også stress, mobbing og utbrenthet. Bachelorgraden i arbeids- og organisasjonspsykologi gir deg innsikt i menneskelig samhandling i arbeidslivet, og betydningen av gode og dårlige arbeidsmiljø for arbeidstakeres velvære og effektivitet.
Hva lærer du?
Arbeids- og organisasjonspsykologi spesialiserer seg på arbeidslivet, som faktisk er den arenaen vi bruker mest tid på i løpet av livet.
På studiet spør vi bl.a.:
- Hva er avgjørende for et godt arbeidsmiljø?
- Hvordan handler og reagerer enkeltindividet på ulike sider i arbeidslivet?
- Hvilke virkemiddel kan vi bruke for å utvikle enkeltpersoner, grupper og organisasjoner?
Studiehverdag
Studiet består av forelesninger, seminargrupper, selvstudium
Du har generelt stor frihet til å planlegge hverdagen din. Flere av emnene har obligatorisk oppmøte og undervisningsaktiviteter. Det vil være mye gruppe- og teamarbeid i løpet av studiet. Litteraturen og undervisningen er på norsk og engelsk.
Ett semester, 30 studiepoeng, består av valgfrie emner. Vi oppfordrer alle til å bruke dette semesteret til å reise på utveksling og skaffe seg minner for livet.
Som student vil du holde til på hovedbygget til Det psykologiske fakultet midt i Bergen sentrum. Her er det et inkluderende studentmiljø med mange muligheter til å engasjere deg i studentlivet.
Hva kan du jobbe som?
Våre tidligere bachelorstudenter har fått jobb innenfor felt som:
- utvikling og ledelse av mennesker i organisasjoner, personalledelse, rekruttering, kompetanseutvikling og helse, miljø og sikkerhet
- organisasjonskonsulenter
Studiet ønsker å formidle kunnskap om verdiskaping, jobbtrivsel og helse på arbeidsplassen. Dette er slik at du - i rollen som leder, medarbeider eller rådgiver får en tilstrekkelig kompetanse til å forstå, ivareta og utvikle menneske i organisasjoner, inkludert det å forebygge belastninger og løse konflikter.