Fakta
- 53.00 (primær)
- 57.90 (ordinær)
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Bergen
22. september 2025.


Om studiet
På arbeidsplassen møter vi andre mennesker, utvikler oss og tjener penger for å overleve. Vi kan oppleve medgang og mestring, men også stress, mobbing og utbrenthet. Bachelorgraden i arbeids- og organisasjonspsykologi gir deg innsikt i menneskelig samhandling i arbeidslivet, og betydningen av gode og dårlige arbeidsmiljø for arbeidstakeres velvære og effektivitet.
Hva lærer du?
Studiet gir deg kunnskap om:
- Hva som skaper et godt arbeidsmiljø
- Hvordan enkeltpersoner reagerer på ulike sider ved arbeidslivet
- Hvilke verktøy og metoder som kan brukes for å utvikle individer, grupper og organisasjoner
Du lærer å forstå menneskelig atferd i arbeidslivet, og hvordan du kan bidra til bedre trivsel, ledelse og organisasjonsutvikling.
Hvordan er studiehverdagen?
Studiet består av:
- Forelesninger, seminarer og selvstudium
- Gruppe- og teamarbeid
- Undervisning på både norsk og engelsk
Du har stor frihet til å planlegge hverdagen din, men flere av emnene har obligatorisk oppmøte. Ett semester (30 studiepoeng) består av valgfrie emner – og du oppfordres til å bruke dette til utveksling og internasjonale erfaringer.
Som student holder du til på Det psykologiske fakultet i Bergen sentrum, med et inkluderende og aktivt studentmiljø.
Hva kan du jobbe med etter studiet?
Tidligere bachelorstudenter har fått jobb innen:
- HR og personalledelse
- Rekruttering og kompetanseutvikling
- Organisasjonsutvikling og konsulentarbeid
- Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Studiet gir deg kompetanse til å forstå, støtte og utvikle mennesker i organisasjoner – enten du blir leder, rådgiver eller jobber med HR. Du lærer også hvordan du kan forebygge belastninger og håndtere konflikter på arbeidsplassen.