Fakta

Sted:
NTNU VIDERE
Studietype:
Enkeltemne
Studieform: Samlingsbasert
Oppstart: 3. september
Pris:

21800

Studiepoeng:
20
Søknadsfrist: 1. juni

Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

24. april 2024.

Om studiet

Emnet gir grunnleggende kunnskap om opplæring og (re)habilitering av mennesker med synssvekkelser med og uten tilleggsvansker. Synspedagogisk metodikk og tilrettelegging er sentralt. Kurset gir også kunnskaper om lovverk og retningslinjer som gir føringer for opplæring og (re)habiliteringsarbeid.


Sentrale tema:

  • Sansenes betydning for utvikling og læring 
  • Hjelpemidler og læringsressurser for mennesker med synssvekkelser 
  • Synsstimulering og synstrening
  • Tilrettelegging av læringsmiljøer med vekt på inkludering og universell utforming
  • Sansekompenserende ferdighetsområder
  • Synspedagogisk tilrettelegging i barnehage og skole
  • Lovverk, retningslinjer og hjelpeapparat, relatert til opplæring og (re)habilitering av mennesker med synssvekkelser 
 
 

Læringsformer og aktiviteter

To obligatoriske samlinger - til sammen 8 dager.

  • Godkjente refleksjonsoppgaver
  • Godkjent emneoppgave
  • Godkjent  3 ukers praksis med etterfølgende praksisrapporter

Refleksjonsoppgavene kan utarbeides individuelt eller i grupper på max 3 studenter. Lengden på besvarelsen kan variere med den enkelte oppgave, men 2 – 4 sider per oppgave kan være relevant.

Emneoppgavene skal utarbeides individuelt og ha et omfang på 6 - 8 sider (Times New Roman 12, linjeavstand 1,5). Innholdsfortegnelse, referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Tre ukers praksis skal tas i løpet av de to semestrene. Én av disse ukene kan tas i andre semester i første studieår.
 
Format for innleveringer: Times New Roman 12, linjeavstand 1,5, standard marger 2,5cm. Innholdsfortegnelse, referanseliste (APA standard) og eventuelle vedlegg kommer i tillegg til oppgitt sidetall.
 
Krav som stilles til refleksjonsoppgaver, emneoppgave og praksisrapport blir gjennomgått i fellessamlingene.
 

Kan inngå i masterprogram

Emnet PED6667 kan inngå i Erfaringsbasert masterprogram i spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk, eller tas som et frittstående kurs.

Emnet erstatter de tidligere to emnene PED6656 - Opplæring av synshemmede i et livsløpsperspektiv  og PED6657 - Synspedagogisk (re-)habilitering.

Det kreves minimum karakter C i snitt på emner i synspedagogikk som skal inngå i masterprogrammet

Emnet kan også innpasses i ordinær master i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikk.

Undervisningsopplegg

Studium med fysiske og digitale samlinger

Opptakskrav

Enten bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk eller tilsvarende

- eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/førskolelærerstudiet

- eller bachelorgrad med 2-årig allmennlærer-/førskolelærerutdanning

- eller bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning

- eller bachelorgrad/treårig fullført grad i vernepleie, barnevernspedagog, sosionom/sosialt arbeid

- eller annen bachelorgrad (sykepleier, optiker, fysioterapeut, ergoterapeut, audiograf m.m.) sammen med 30 studiepoeng i pedagogikk.

- I tillegg må du ha gjennomført og bestått PED6666 eller tilsvarende.

 

Kontakt for spørsmål om opptak og opptakskrav:

E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Telefon: 73 59 77 01

 

Les mer om krav til dokumentasjon her