Fakta

Sted:
NTNU VIDERE
Studietype:
Enkeltemne
Studieform: Nett- og samlingsbasert
Oppstart: 25. august
Pris:

8300

Studiepoeng:
7.5
Søknadsfrist: 15. april

Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

.

Om studiet

Samiske perspektiver er sentralt i LK20 og dette emnet gir lærere kunnskaper og ferdigheter de trenger for å arbeide med læreplanmålene i samisk i alle fag i skolen. Lærerne vil etter å ha fullført emnet også øke sin kunnskap om urfolk og hvordan de kan undervise om urfolkstematikk generelt.


Dette emnet fokuserer på didaktiske tilnærminger til urfolkstematikk, basert på læreplanen LK20s krav. Emnet gir et tverrfaglig perspektiv og en fordypning i samiske tema innenfor historie, politikk, språk, kultur og identitet. Vi vil arbeide med utvikling av lærernes egne opplegg om samiske tema for bruk i klasserommet og formidling av urfolkstematikk i andre sammenhenger.

Emnet setter søkelys på problemstillinger som er viktige å gjøre seg kjent med, jobbe med og reflektere over når man som lærer skal realisere LK20s mål om å arbeide med samiske tema i klasserommet. Dette emnet tilbyr et tverrfaglig perspektiv og en fordypning som møter kravene til LK20s overordnet del så vel som de enkelte fagenes kompetansemål knyttet til samiske tema.

Emnet gir et økt kunnskapsgrunnlag om urfolkstemaer relatert til bl.a. samisk historie, politikk, språk, kultur og identitet, og didaktiske tilnærminger til disse temaer i klasserommet.

Temaer

  • overordnet del og fagspesifikke kompetansemål om urfolk i LK20 - implisitte og eksplisitte kompetansemål, muligheter for tverrfaglige opplegg
  • teoretiske perspektiver på hvordan man kan undervise om urfolksemner i klasserommet på en god måte
  • grunnleggende kunnskap om historiske og politiske forhold, samisk identitet, samiske språk, samisk mangfold og samisk litteratur
  • samisk pedagogikk, inkluderende pedagogikk og aktiviteter som promoterer dialog
  • fagspesifikke opplegg tilknyttet tolkning av læreplanen
  • utvikling av egne forskningsbaserte opplegg for bruk i klasserommet og til formidling i andre sammenhenger

Faglærere

Helen Margaret Murray om videreutdanning om samiske tema i skolen (Podkast)

Undervisningsopplegg

Nettstudium