Fakta

Sted:
NTNU VIDERE
Studietype:
Enkeltemne
Oppstart: 2. september
Pris:

16500

Studiepoeng:
15
Søknadsfrist: 1. juni

Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

.

Om studiet

Emnet gir oversikt over temaer, betingelser, teori, modeller og ferdigheter i rådgivningsarbeid relatert til hørselsvansker. 

Du vil:

  • få kunnskap om rådgivning, rådgivningsteorier og rådgivningsteknikker
  • få kunnskap om kartlegging og utredning i audiopedagogisk arbeid
  • få kunnskap om kartlegging rådgivningsarbeid knyttet til audiopedagogiske problemstillinger
  • lære å dele audiopedagogisk kunnskap, og legge til rette for å gjennomføre en rådgivnings- og innovasjonsprosess.

 


Innhold

Studentene skal lære å anvende og vurdere utredningsverktøy og utredningsmetoder som grunnlag for tiltaksrettet rådgivning. De skal lære å dele sin spesialpedagogiske kunnskap og legge til rette for å gjennomføre en rådgivnings- og innovasjonsprosess. Innholdet organiseres i følgende temaer:

  • Rådgivning, rådgivningsteorier og rådgivningsteknikker
  • Kartlegging og utredning i audiopedagogisk arbeid
  • Rådgivningsarbeid knyttet til audiopedagogiske problemstillinger

 

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og seminarer på studiesamlinger á 3 x 4/5 dager.

Praksis skal være knyttet til en enkelt person med hørselsvansker, og skal omfatte rådgivning, observasjon og eventuell annen kartlegging. I praksisen skal studenten vurdere seg selv i rådgivningssituasjonen og reflektere omkring sin egen rolle.

 

Praksisperiode 1 - Rådgivningssamtale, observasjon og ev. annen

kartlegging

Omfang av denne praksisen er stipulert til én uke, inkludert for- og etterarbeid.

Valget av fokusområde skal formuleres i en problemstilling og begrunnes med utgangspunkt i barnets, elevens, den voksnes, eller praksisstedets behov.

Praksisperioden innledes med en samtale med rådsøker for å bli kjent med og kartlegge kontekst og behov. 

Deretter gjennomføres observasjon og evt. annen relevant kartlegging.

Praksisperiode 2 – Rådgivningssamtale

Omfang av denne praksisen er stipulert til én uke, inkludert for- og etterarbeid. I denne perioden skal studenten gjennomføre den andre rådgivningssamtalen. I samtalen skal observasjoner og annen kartlegging fra observasjonspraksis legges til grunn. Veiledning gis på opptak av samtalen sammen med refleksjonsnotat.

Rådgivningssamtale 2 vurderes som godkjent/ikke godkjent.

 
Kan inngå i masterprogram
Kurset er en del av erfaringsbasert masterprogram i spesialpedagogikk med fordypning i audiopedagogikk. Det kreves minimum karakter C i snitt på emner i audiopedagogikk som skal inngå i masterprogrammet.

Opptakskrav

  • Enten bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk (82,5 studiepoeng)
    • eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/barnehagelærerstudiet
    • eller bachelorgrad med 2-årig allmennlærer-/barnehagelærerutdanning
    • eller bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning
    • eller annen relevant bachelorgrad som inneholder minimum 30 studiepoeng i pedagogikk
  • Gjennomført PED6648 Innføring i audiopedagogikk og PED6649 Hørselsvansker – språk og kommunikasjon, eller tilsvarende fordypninger


Dokumentasjon på at du fyller opptakskravet lastes opp når du søker, eller senest innen søknadsfristen.
Les mer om krav til dokumentasjon her