Fakta
16500
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
.


Om studiet
Emnet gir oversikt over temaer, betingelser, teori, modeller og ferdigheter i rådgivningsarbeid relatert til hørselsvansker.
Du vil:
- få kunnskap om rådgivning, rådgivningsteorier og rådgivningsteknikker
- få kunnskap om kartlegging og utredning i audiopedagogisk arbeid
- få kunnskap om kartlegging rådgivningsarbeid knyttet til audiopedagogiske problemstillinger
- lære å dele audiopedagogisk kunnskap, og legge til rette for å gjennomføre en rådgivnings- og innovasjonsprosess.
Innhold
Studentene skal lære å anvende og vurdere utredningsverktøy og utredningsmetoder som grunnlag for tiltaksrettet rådgivning. De skal lære å dele sin spesialpedagogiske kunnskap og legge til rette for å gjennomføre en rådgivnings- og innovasjonsprosess. Innholdet organiseres i følgende temaer:
- Rådgivning, rådgivningsteorier og rådgivningsteknikker
- Kartlegging og utredning i audiopedagogisk arbeid
- Rådgivningsarbeid knyttet til audiopedagogiske problemstillinger
Forelesninger og seminarer på studiesamlinger á 3 x 4/5 dager.
Praksis skal være knyttet til en enkelt person med hørselsvansker, og skal omfatte rådgivning, observasjon og eventuell annen kartlegging. I praksisen skal studenten vurdere seg selv i rådgivningssituasjonen og reflektere omkring sin egen rolle.
Praksisperiode 1 - Rådgivningssamtale, observasjon og ev. annen
kartlegging
Omfang av denne praksisen er stipulert til én uke, inkludert for- og etterarbeid.
Valget av fokusområde skal formuleres i en problemstilling og begrunnes med utgangspunkt i barnets, elevens, den voksnes, eller praksisstedets behov.
Praksisperioden innledes med en samtale med rådsøker for å bli kjent med og kartlegge kontekst og behov.
Deretter gjennomføres observasjon og evt. annen relevant kartlegging.
Praksisperiode 2 – Rådgivningssamtale
Omfang av denne praksisen er stipulert til én uke, inkludert for- og etterarbeid. I denne perioden skal studenten gjennomføre den andre rådgivningssamtalen. I samtalen skal observasjoner og annen kartlegging fra observasjonspraksis legges til grunn. Veiledning gis på opptak av samtalen sammen med refleksjonsnotat.
Rådgivningssamtale 2 vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Opptakskrav
- Enten bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk (82,5 studiepoeng)
- eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/barnehagelærerstudiet
- eller bachelorgrad med 2-årig allmennlærer-/barnehagelærerutdanning
- eller bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning
- eller annen relevant bachelorgrad som inneholder minimum 30 studiepoeng i pedagogikk
- Gjennomført PED6648 Innføring i audiopedagogikk og PED6649 Hørselsvansker – språk og kommunikasjon, eller tilsvarende fordypninger
Dokumentasjon på at du fyller opptakskravet lastes opp når du søker, eller senest innen søknadsfristen.
Les mer om krav til dokumentasjon her