Fakta
21500
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
.


Om studiet
Det pågår en digital revolusjon i skolen. Som student på dette emnet kan du tilegne deg kunnskap, ferdigheter og kompetanse om læringsteknologi for personer med synsnedsettelser. Sentralt i faget vil være hvordan læringsteknologi kan brukes for å få gode pedagogiske løsninger.
Sentrale tema:
- Universell utforming av IKT-systemer
- Kompenserende teknikker for synshemmedes i bruk av teknologi
- Forstørringsprogrammer
- Skjermlesere
- CCTV
- Interaktive tavler og synshemmede
- Nettbrett og telefoner for personer med synsnedsettelser
- Digitale lære og lydbøker til personer med synsnedsettelser
- Tilpasning og bruk av MS Windows for personer med synsnedsettelser
- Mac OS X for personer med synsnedsettelser
- Chrome OS for personer med synsnedsettelser
- Koding/programmering i skolen
- IKT i barnehagen
- Teknologiske trender innen læringsteknologien. Konsekvenser for personer med synsnedsettelser.
Kan inngå i masterprogram
Emnet kan inngå i Erfaringsbasert masterprogram i spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk, eller tas som et frittstående emne. Dette erstatter de tidligere emnene PED6662, PED6663 og PED6664.
Det kreves minimum karakter C i snitt på emner i synspedagogikk som skal inngå i masterprogrammet.
Emnet kan også innpasses i ordinær master i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikk.
Opptakskrav
Enten bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk - eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer- /barnehagelærerstudiet - eller bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning - eller annen 3-årig utdanning (vernepleier, sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, optiker, fysioterapeut, ergoterapeut, audiograf m.m.).
Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden:
www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering
Kontakt for spørsmål om opptak og opptakskrav:
Telefon 73 59 77 01
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Anbefalt forhåndskunnskap
Basiskunnskap om punktskrift og synsfunksjon. Se litteraturliste: Rusten, R (2010): Selvinstruerende kurs i punktskrift. Norges optikerforbund (2005) Den lille øyeboken. Statped (2015) Barn og unge som er svaksynte.