Fakta

Sted:
NTNU VIDERE
Studietype:
Enkeltemne
Studieform: Samlingsbasert
Oppstart: 3. september
Pris:

24000

Studiepoeng:
7.5
Søknadsfrist: 1. juni

Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

24. april 2024.

Om studiet

En verden i konstant endring stiller nye krav til digital kompetanse. Innovative teknologier som XR, Metaverse og AI muliggjør fremtidens løsninger for trening og livslang læring i organisasjoner. 

Les også bloggartikkelen Lærer hvordan framtidas teknologier kan brukes i dag

 


Kurset gir en introduksjon til innovative VR/AR/XR teknologier og Metaverse, med spesiell vekt på læring og trening i organisasjoner, valg og evaluering av passende teknologiløsninger og evaluering av slutteffekt (bestillerkompetanse). Eksempler på relevante bruksområder som involverer VR/AR/XR teknologi inkluderer:

  • Rik og interaktiv fjernundervisning og samhandlingslæring for ansatte som ikke kan være til stede fysisk
  • Posisjonering og tilstedeværelse i Metaverse som en del av bedriftens langsiktige strategi
  • Opplæring i kjerneprosedyrer på arbeidsplassen (f.eks. konstruksjon, produksjon, kvalitetskontroll, kundeservice, HMS)
  • Opplæring i ‘soft skills’ i VR: ledelse, HMS, arbeid med brukere
  • HR-trening og prosedyrer: for eksempel sensitivitetstrening og bevisstgjøring med fokus på diskriminering på arbeidsplassen, seksuell trakassering, truende oppførsel samt jobbintervjuopplæring og hjelp til utvelgelse av kandidater gjennom VR-simuleringer eller 360-graders videoer
  • Lederopplæring: trening i å gjennomføre offentlige presentasjoner, møter og forhandlinger gjennom VR-simuleringer
  • Opplæring for sosiale arbeidere og saksbehandlere (f.eks i NAV og Barnevernet) ved å simulere kompliserte situasjoner i VR og 360-graders video
  • Media, kommunikasjon, salg, PR: introduksjon av produkter og prosesser til kunder ved å bruke 3D-visualiseringer og interaktive presentasjoner, gjennomføre events i Metaverse
  • VR/AR/XR og Metaverse teknologier som supplement til tradisjonell skoleundervisning
  • Industrielt vedlikehold (f.eks. utføre vedlikehold i AR med bistand fra en ekstern ekspert)
  • Opplæring for helsepersonell (f.eks. trening i diverse medisinske prosedyrer, desinfeksjon og hygiene
  • ‘Onboarding’ av nye ansatte gjennom 360-graders videoer
  • Støtte medbestemmelse av eksisterende ansatte i organisasjonsutvikling (for eksempel ved å introdusere ansatte til nye arbeidsplasser i VR)
  • Karriereveiledning og omskolering til ansatte som møter omstillinger og permitteringer med virtuelle praksisplasser og jobbintervju i VR
  • Opplæring i HMS prosedyrer, for eksempel brannsikkerhet og hygiene gjennom VR-simuleringer
  • Virtuelle instruktører, assistenter og kundebehandlere, også med integrasjon av moderne AI teknologier som ChatGPT
 
Læringsformer og aktiviteter 

Undervisning gis i form av forelesninger, seminarer og øvelser, både individuelt og i grupper. Disse skal foregå som en del av fysiske samlinger, i løpet av 2 seminarøkter (2 + 2 dager) i Trondheim (inkludert øvelser og demoer på VR lab) og på nett. Deltakerne bør formulere en problemstilling som de selv står overfor - eller synes er interessant for deres organisasjon. Problemstillingen vil danne grunnlaget for arbeidet med øvinger og en avsluttende prosjektoppgave (essay).

Forelesere:

  • Professor Ekaterina Prasolova-Førland, Institutt for pedagogikk og livslang læring, leder for Innovative Immersive Technologies for Learning (IMTEL) forskningsgruppe og VR/AR lab
  • Forsker Mikhail Fominykh, Institutt for pedagogikk og livslang læring, IMTEL
  • Leif Martin Hokstad, Institutt for pedagogikk og livslang læring, IMTEL

Undervisningsspråk: kombinasjon av norsk og engelsk, med mulighet for individuelle justeringer. Noen gjesteforelesninger kan være på engelsk, og skriftlig materiale kan være på begge språk.

Undervisningsopplegg

Studium med fysiske og digitale samlinger

Opptakskrav

Opptakskravet er todelt:
1. Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang, og
2. Minimum to års relevant arbeidserfaring

Nye søkere må dokumentere utdanning og arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden behandlet.

Krav til dokumentasjon

Gjeldende rangeringsregler

Arbeidsforhold må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som beskriver stillingstype/arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet.

Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om en realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.

Merk: Hvis du planlegger å fullføre master i teknologiledelse og digital omstilling varierer det faglige opptakskravet mellom de ulike spesialiseringene.
For spesialiseringen Teknologibasert omstilling og spesialiseringen Digitalisering og automatisering er det faglig krav om bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning i teknologi, økonomi eller realfag av minimum 180 studiepoengs omfang.

Anbefalt forhåndskunnskap

Minimum to års relevant arbeidserfaring.