Fakta

Sted:
NTNU VIDERE
Studietype:
Enkeltemne
Studieform: Samlingsbasert
Oppstart: 16. oktober
Pris:

8300

Studiepoeng:
7.5
Søknadsfrist: 1. juni

Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

.

Om studiet

Delta på gratis webinar om Folkehelse og livsmestring
13. mai kl 09.00 - 09.45

Påmelding webinar

 

Formålet med kurset Folkehelse og livsmestring i skolen (FoLiS) er å gi deg innsikt i folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tematikk i skolen. FoLiS favner om ulike perspektiver på individ-, gruppe-, system-, og samfunnsnivå. Emnet tar utgangspunkt i teoretiske perspektiver og pedagogiske tilnærminger som imøtekommer skolens behov for å forstå samfunnsaktuelle utfordringer som barn og ungdom møter i hverdagslivet.


Folkehelse og livsmestring (FoL) inngår sammen med demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling som tverrfaglig tematikk i skolen, og i læreplanverket for Kunnskapsløftet finner vi beskrevet hvordan disse er tenkt integrert i ulike fag. FoL angår flere forhold, for eksempel fysisk og psykisk helse, forbruk og personlig økonomi, verdivalg og betydning av livsmening, mellommenneskelige relasjoner, tanker og følelser.

Formålet med FoLiS er å fremme kandidatenes kunnskap om og forståelse for ulike perspektiver på livsmestring som har særlig relevans for barn og unges sosiale og faglige læring i skolen. Videre legger FoLiS til rette for at kandidatene kan utvikle egne ferdigheter på måter som kan bidra til at skolen som utdannings- og danningsarena oppleves som et godt sted å være for alle.

Du vil møte aktuell og forskningsbasert kunnskap som forståelsesgrunnlag for ditt praktiske virke knyttet særlig til folkehelse og livsmestring i skolen. Med utgangspunkt i en bred faglig tilnærming vil det legges vekt på forskningsbasert kunnskap og erfaringer i pedagogisk psykologi, biologi, rådgivning og spesialpedagogikk.

Temaer som vektlegges er for eksempel:

  • hvordan står det til med barn og unge i vår samtid
  • om psykiske helseplager og emosjonelle utfordringer
  • ulike perspektiver på livsmestring
  • biologi og nervesystemet
  • relasjonell kapasitetsutvikling
  • lærer-elever-relasjon
  • selvoppfatning, motivasjon og mestring
  • helsefremmende læringsmiljø, livskvalitet og fellesskap

I emnet vektlegges utvikling av deltakernes personlige og relasjonelle kompetanse knyttet til undervisning i folkehelse og livsmestring. Emnet vil også sette søkelys på potensialet som ligger i profesjonelt samarbeid mellom lærere og andre ansatte i oppvekstsektoren innen folkehelse og livsmestring, til det beste for elevenes trivsel, læring og utvikling.

Undervisningsopplegg

Studium med fysiske samlinger

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Du må dokumentere at du fyller opptakskravet innen søknadsfristen for å få søknaden din behandlet.

Krav til dokumentasjon