Fakta
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
.
Om studiet
Etterutdanningskurset i samfunnskunnskap er rettet mot lærere som underviser 75 timer samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Samfunnskunnskapsfaget skal blant annet bidra til å skape en felles referanseramme, og ruste voksne innvandrere for deltakelse i utdanning, arbeidsliv og samfunnsliv.
Etterutdanningskurset skal bidra til utvikling av didaktisk og faglig kompetanse til å undervise etter ny læreplan og integreringslov (2021). Kurset er delt i tre moduler, og gjennomføres med en fysisk og to digitale samlinger hvert semester.
Kurset gir en innføring i dialogbaserte læringsmetoder, grunnleggende samfunnskunnskap og samfunnsfagdidaktikk, i tråd med gjeldende Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Undervisningstemaer vil være:
- læreplan og lovverk
- dialogbasert undervisning
- grunnleggende samfunnsfagdidaktikk
- familie, helse og hverdagsliv
- Norge før og nå
- utdanning, kompetanse og arbeidsliv
- digitale ferdigheter og ressurser
- samfunnskunnskapsprøven
- demokrati og demokratiundervisning
- lærerrollen, læringsstiler og ressursperspektiv
Læringsutbytte
Kandidaten har kunnskap om:
- læreplanens innhold og struktur, samt gjeldende lovverk som regulerer opplæringa for voksne innvandrere
- faglige perspektiver og temaer knyttet til modulene “Familie, helse og hverdagsliv”, “Norge før og nå” og “Utdanning, kompetanse og arbeidsliv”
- noen relevante samfunnsfagdidaktiske teorier og prinsipper
- dialogbasert undervisning
- demokrati og demokratiundervisning
- noen relevante digitale ressurser
- samfunnskunnskapsprøven
- hvordan innlærerens erfaringer og tidligere kompetanse kan være en ressurs i samfunnsfaglæring
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- anvende gjeldende læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere og sette kompetansemål, kjerneelementer, tverrfaglige tema og grunnleggende ferdigheter i sammenheng i opplæringa
- planlegge og reflektere rundt faglig relevant, erfaringsbasert og oppdatert undervisning tilpasset voksne innvandrere
- bruke dialogbaserte øvelser og læringsmetoder i undervisninga
- vurdere og bruke www.samfunnskunnskap.no og Kompetansepakker (hkdir.no) i undervisningssammenheng
- reflektere rundt hvordan demokratisk forståelse kan fremmes gjennom valg av tema og metoder
- reflektere rundt egen lærerrolle
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i relevante problemstillinger i samfunnskunnskapsopplæring for voksne innlærere
- kan reflektere over og diskutere faglige, fagdidaktiske og fagetiske problemstillinger kritisk
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring i samfunnskunnskap for voksne innlærere
Undervisningsopplegg
Opptakskrav
Kurset har ingen formelle opptakskrav, og du trenger ikke å laste inn dokumentasjon når du melder deg på.