Fakta

Lærested:
Sted:
Bodø
Levanger
Studietype:
Høyere nivå
Studieform: Undervisning ved lærestedet
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
10

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

.

Om studiet

Utdanningen skal gi avansert kunnskap om og kompetanse i Motiverende samtale (Motiverende intervju - MI) som en målrettet, klientrettet samtalemetode for å motivere til adferdsendring, samt bistå ved endringsprosesser.Programmet presenteres med følgende tema: metoden Motiverende samtale (MI), ulike kommunikasjonsferdigheter som benyttes i MI, teoretiske modeller for å analysere, forstå og påvirke endringsprosesser, den transteoretiske modell "Stages of Change".

Utdanningen i Motiverende Samtale gir avansert kunnskap om Motiverende samtale (Motiverende intervju - MI) som en målrettet, klientrettet samtalemetode for å motivere til adferdsendring, samt bistå ved endringsprosesser.

Programmet presenteres med følgende tema: metoden Motiverende samtale (MI), ulike kommunikasjonsferdigheter som benyttes i MI, teoretiske modeller for å analysere, forstå og påvirke endringsprosesser, den transteoretiske modell "Stages of Change".

Programmet består av to 3-dagers samlinger fordelt på to uker med opplæring i samtalemetoden Motiverende Samtale (MI). Samlingene vil bestå av undervisning, rollespill, øvelser, demonstrasjoner m.m.

Undervisningsopplegg

Undervisning ved institusjonen

Opptaksinformasjon

Bachelorgrad eller tilsvarende grad av 180 studiepoeng

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om teoretiske modeller for å analysere, forstå og påvirke endringsprosesser, og spesialisert innsikt i teoretisk bakgrunn for MI
  • har inngående kunnskap om forskning om MI
  • har inngående kunnskap om anvendelse av MI som metode
  • kan analysere faglige utfordringer knyttet til motivasjons- og endringsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke MI som metode i praktisk arbeid med mennesker på en selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg kritisk til MI som samtaleredskap til spesifikke formål som kartleggings-, endrings- eller støttesamtaler
  • kan analysere faglige sammenhenger og gjenkjenne situasjoner hvor MI kan benyttes

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter om MI for å tilpasse metodikken i ulike sammenhenger
  • kan anvende MI i kombinasjon med andre metoder
  • kan analysere faglige og etiske dilemmaer knyttet til anvendelse av MI
  • kan kommunisere om, og formidle analyser av, sentrale elementer i MI som metode

Kvalifikasjon/tittel

Generell kvalifikasjon 10 SP