Fakta

Lærested:
Sted:
Bodø
Studietype:
Høyere nivå
Studieform: Undervisning ved lærestedet
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
10

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

28. februar 2024.

Om studiet

Emnet skal gi avansert kunnskap om og kompetanse i Motiverende samtale (Motiverende intervju - MI) som en målrettet, klientrettet samtalemetode for å motivere til adferdsendring, samt bistå ved endringsprosesser. Emnet presenteres med følgende tema: metoden Motiverende samtale (MI), ulike kommunikasjonsferdigheter som benyttes i MI, teoretiske modeller for å analysere, forstå og påvirke endringsprosesser, den transteoretiske modell "Stages of Change".

Utdanningen i Motiverende Samtale gir avansert kunnskap om Motiverende samtale (Motiverende intervju - MI) som en målrettet, klientrettet samtalemetode for å motivere til adferdsendring, samt bistå ved endringsprosesser.

Emnet presenteres med følgende tema: metoden Motiverende samtale (MI), ulike kommunikasjonsferdigheter som benyttes i MI, teoretiske modeller for å analysere, forstå og påvirke endringsprosesser, den transteoretiske modell "Stages of Change".

Programmet består av to 3-dagers samlinger fordelt på to uker med opplæring i samtalemetoden Motiverende Samtale (MI). Samlingene vil bestå av undervisning, rollespill, øvelser, demonstrasjoner m.m.

Undervisningsopplegg

Undervisning ved institusjonen

Opptaksinformasjon

Bachelorgrad eller tilsvarende grad av 180 studiepoeng

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

Har avansert kunnskap om teoretiske modeller for å analysere, forstå og påvirke endringsprosesser, og spesialisert innsikt i teoretisk bakgrunn for MI.

Har inngående kunnskap om forskning om MI.

Har inngående kunnskap om anvendelse av MI som metode.

Kan analysere faglige utfordringer knyttet til motivasjons- og endringsarbeid.

Ferdigheter

Studenten:

Kan bruke MI som metode i praktisk arbeid med mennesker på en selvstendig måte.

Kan analysere og forholde seg kritisk til MI som samtaleredskap til spesifikke formål som kartleggings-, endrings- eller støttesamtaler.

Kan analysere faglige sammenhenger og gjenkjenne situasjoner hvor MI kan benyttes

Generell kompetanse

Studenten:

Kan anvende kunnskap og ferdigheter om MI for å tilpasse metodikken i ulike sammenhenger.

Kan anvende MI i kombinasjon med andre metoder.

Kan analysere faglige og etiske dilemmaer knyttet til anvendelse av MI.

Kan kommunisere om, og formidle analyser av, sentrale elementer i MI som metode.

Kvalifikasjon/tittel

Generell kvalifikasjon 10 SP

Alle utdanninger innen