Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Utdanningen skal gi avansert kunnskap om og kompetanse i Motiverende samtale (Motiverende intervju - MI) som en målrettet, klientrettet samtalemetode for å motivere til adferdsendring, samt bistå ved endringsprosesser.Programmet presenteres med følgende tema: metoden Motiverende samtale (MI), ulike kommunikasjonsferdigheter som benyttes i MI, teoretiske modeller for å analysere, forstå og påvirke endringsprosesser, den transteoretiske modell "Stages of Change".
Utdanningen i Motiverende Samtale gir avansert kunnskap om Motiverende samtale (Motiverende intervju - MI) som en målrettet, klientrettet samtalemetode for å motivere til adferdsendring, samt bistå ved endringsprosesser.
Programmet presenteres med følgende tema: metoden Motiverende samtale (MI), ulike kommunikasjonsferdigheter som benyttes i MI, teoretiske modeller for å analysere, forstå og påvirke endringsprosesser, den transteoretiske modell "Stages of Change".
Programmet består av to 3-dagers samlinger fordelt på to uker med opplæring i samtalemetoden Motiverende Samtale (MI). Samlingene vil bestå av undervisning, rollespill, øvelser, demonstrasjoner m.m.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om teoretiske modeller for å analysere, forstå og påvirke endringsprosesser, og spesialisert innsikt i teoretisk bakgrunn for MI
- har inngående kunnskap om forskning om MI
- har inngående kunnskap om anvendelse av MI som metode
- kan analysere faglige utfordringer knyttet til motivasjons- og endringsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke MI som metode i praktisk arbeid med mennesker på en selvstendig måte
- kan analysere og forholde seg kritisk til MI som samtaleredskap til spesifikke formål som kartleggings-, endrings- eller støttesamtaler
- kan analysere faglige sammenhenger og gjenkjenne situasjoner hvor MI kan benyttes
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter om MI for å tilpasse metodikken i ulike sammenhenger
- kan anvende MI i kombinasjon med andre metoder
- kan analysere faglige og etiske dilemmaer knyttet til anvendelse av MI
- kan kommunisere om, og formidle analyser av, sentrale elementer i MI som metode