Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
8. april 2024.
Om studiet
Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 er et studium som gir formell kompetanse i veiledning og tverrprofesjonell samhandling i utdanning og yrke. Målgruppen er praksisveiledere i profesjonsutdanninger og ansatte i privat og offentlig sektor som utøver veiledning i utdanning og yrke. Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester. Studiet er universitetets tilbud til kvalifisering av praksisveiledere med utgangspunkt i Universitets- og høgskolerådets nasjonale retningslinjer for praksisveilederutdanning. Sentrale emner i studiet er veiledningsteorier og metoder, kunnskaps- og læringssyn, etikk, kompetanseutvikling og tverrprofesjonelt samarbeid. Veiledningssamtalen står sentralt. Studiet er nettbasert.
Sentrale innholdskomponenter i studiet er ulike veiledningsteorier og metoder, pedagogikk, etikk og kompetanseutvikling. Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning tar utgangspunkt i humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestaltteori, personsentrert teori og kognitiv teori. Grunnleggende begreper innen veiledningspedagogikken kombineres med praktiske veiledningsøvelser deltakerne imellom og utprøving i egen praksis. Refleksjon og bevisstgjøring av veileders rolle, funksjon, verdier og holdninger vektlegges i studiet.
Undervisningsopplegg
Nettbasert undervisning (med eller uten samlinger)
Opptaksinformasjon
Bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng
Læringsutbytte
Etter fullført videreutdanning i Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 har studenten følgende sluttkompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om utvalgte, sentrale teorier, metoder, begreper og empiri innen veiledning
- inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et tverrfaglig perspektiv
- inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
- inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
- inngående kunnskap om etiske og juridiske krav til veiledning
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, organisere, lede og gjennomføre veiledningssamtaler individuelt og i gruppe innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
- anvende veiledningsprosessen som en pedagogisk og faglig lærings- og utviklingsprosess
- planlegge og gjennomføre vurderingssamtaler og foreta løpende skikkethetsvurdering
- drive fagutvikling, vurdering og utprøving av ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og digitale arbeidsformer
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
- reflektere over egen atferd og kommunikasjon, begrunne egen veiledningspraksis og eventuelt justere denne
- identifisere og analysere utfordringer, etiske dilemma og juridiske utfordringer i veiledning, og drøfte valg av tilnærming og handlingsalternativer
- anvende kunnskaper og ferdigheter i utfordrende samtaler
Videre studier
Studiet er et frittstående emne på masternivå, og kan søkes innpasset i masterløp. https://www.nord.no/no/studier/veiledningspedagogikk-for-helse-og-sosialfag-2
Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2 (20 studiepoeng) tilbys som påbygging av veilederkompetansen.
Karrieremuligheter
Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester.
Utveksling
Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.