Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.


Om studiet
Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 er et studium som gir formell kompetanse i veiledning og tverrprofesjonell samhandling i utdanning og yrke. Målgruppen er praksisveiledere i profesjonsutdanninger og ansatte i privat og offentlig sektor som utøver veiledning i utdanning og yrke. Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester.Studiet er universitetets tilbud til kvalifisering av praksisveiledere med utgangspunkt i Universitets- og høgskolerådets nasjonale retningslinjer for praksisveilederutdanning. Sentrale emner i studiet er veiledningsteorier og metoder, kunnskaps- og læringssyn, etikk, kompetanseutvikling og tverrprofesjonelt samarbeid. Veiledningssamtalen står sentralt.Studiet er nettbasert.
Opptaksinformasjon
Bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng
Læringsutbytte
Etter fullført Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 har studenten følgende sluttkompetanse:
Kunnskaper
- Inngående kunnskap om utvalgte, sentrale teorier, metoder, begreper og empiri innen veiledning
- Inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et tverrfaglig perspektiv
- Inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
- Inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
- Inngående kunnskap om etiske og juridiske krav til veiledning
Ferdigheter
- Planlegge, organisere, lede og gjennomføre veiledningssamtaler individuelt og i gruppe innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
- Anvende veiledningsprosessen som en pedagogisk og faglig lærings- og utviklingsprosess
- Planlegge og gjennomføre vurderingssamtaler og foreta løpende skikkethetsvurdering
- Drive fagutvikling, vurdering og utprøving av ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og digitale arbeidsformer
Generell kompetanse
- Kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
- Reflektere over egen atferd og kommunikasjon, begrunne egen veiledningspraksis og eventuelt justere denne
- Identifisere og analysere utfordringer, etiske dilemma og juridiske utfordringer i veiledning, og drøfte valg av tilnærming og handlingsalternativer
- Anvende kunnskaper og ferdigheter i utfordrende samtaler
Videre studier
Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2 (20 studiepoeng) og Veiledning i interkulturelt perspektiv tilbys som påbygging av veilederkompetansen.
Karrieremuligheter
Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester.
Utveksling
Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.