Fakta

Lærested:
Sted:
Nettstudium
Studietype:
Høyere nivå
Studieform: Nettstøttet
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
5

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

.

Om studiet

Veiledning i interkulturelt perspektiv er et studium som gir formell kompetanse i veiledning i en tverrkulturell kontekst i utdanning og yrke.Målgruppen er praksisveiledere i profesjonsutdanninger og ansatte i privat og offentlig sektor som utøver veiledning i sitt arbeid.Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester der språklige og kulturelle forskjeller spiller inn.

Sentrale innholdskomponenter i studiet er ulike veiledningsteorier og metoder, kommunikasjon, relasjon, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning tar utgangspunkt i humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestaltteori, personsentrert teori og kognitiv teori. Grunnleggende begreper innen veiledningspedagogikken kombineres med praktiske veiledningsøvelser, med engelsk som språk, deltakerne imellom. Refleksjon og bevisstgjøring av veileders rolle, funksjon, verdier og holdninger i et tverrkulturelt perspektiv vektlegges i studiet.

Undervisningsopplegg

Studiet bygger på konfluent (helhetlig) pedagogikk med fokus på erfaringslæring og studentaktive læringsformer. Læringsaktiviteter veksler mellom forelesninger, veiledningsøvelser i grupper og selvstudier.

Opptaksinformasjon

Bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng, og i tillegg Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1, Yrkesfaglig veiledning 1 eller annet veiledningsstudium med minimum 10 studiepoeng

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et interkulturelt perspektiv
  • Har inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i interkulturell samhandling

Ferdigheter

  • Kan planlegge, organisere, lede, gjennomføre og evaluere veiledningssamtaler individuelt og i gruppe der engelsk blir benyttet i samtalen
  • Kan bruke veiledningsprosessen som en pedagogisk og faglig lærings- og utviklingsprosess i samspill med studenter/veisøkere med interkulturell bakgrunn

Generell kompetanse

  • Kan analysere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen i tråd med faglige og etiske krav og retningslinjer

Videre studier

Studiet er et frittstående emne på masternivå, og kan søkes innpasset i masterløp.

Karrieremuligheter

Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester der språklige og kulturelle forskjeller spiller inn.

Utveksling

Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.

Kvalifikasjon/tittel

Generell kvalifikasjon < 10 SP