Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.


Om studiet
Veiledning i interkulturelt perspektiv er et studium som gir formell kompetanse i veiledning i en tverrkulturell kontekst i utdanning og yrke.Målgruppen er praksisveiledere i profesjonsutdanninger og ansatte i privat og offentlig sektor som utøver veiledning i sitt arbeid.
Sentrale innholdskomponenter i studiet er ulike veiledningsteorier og metoder, kommunikasjon, relasjon, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning tar utgangspunkt i humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestaltteori, personsentrert teori og kognitiv teori. Grunnleggende begreper innen veiledningspedagogikken kombineres med praktiske veiledningsøvelser, med engelsk som språk, deltakerne imellom. Refleksjon og bevisstgjøring av veileders rolle, funksjon, verdier og holdninger i et tverrkulturelt perspektiv vektlegges i studiet.
Opptaksinformasjon
Bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng, og i tillegg Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1, Yrkesfaglig veiledning 1 eller annet veiledningsstudium med minimum 10 studiepoeng
Karrieremuligheter
Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester der språklige og kulturelle forskjeller spiller inn.
Utveksling
Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.