Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Veiledning i interkulturelt perspektiv er et studium som gir formell kompetanse i veiledning i en tverrkulturell kontekst i utdanning og yrke.Målgruppen er praksisveiledere i profesjonsutdanninger og ansatte i privat og offentlig sektor som utøver veiledning i sitt arbeid.Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester der språklige og kulturelle forskjeller spiller inn.
Sentrale innholdskomponenter i studiet er ulike veiledningsteorier og metoder, kommunikasjon, relasjon, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning tar utgangspunkt i humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestaltteori, personsentrert teori og kognitiv teori. Grunnleggende begreper innen veiledningspedagogikken kombineres med praktiske veiledningsøvelser, med engelsk som språk, deltakerne imellom. Refleksjon og bevisstgjøring av veileders rolle, funksjon, verdier og holdninger i et tverrkulturelt perspektiv vektlegges i studiet.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et interkulturelt perspektiv
- Har inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i interkulturell samhandling
Ferdigheter
- Kan planlegge, organisere, lede, gjennomføre og evaluere veiledningssamtaler individuelt og i gruppe der engelsk blir benyttet i samtalen
- Kan bruke veiledningsprosessen som en pedagogisk og faglig lærings- og utviklingsprosess i samspill med studenter/veisøkere med interkulturell bakgrunn
Generell kompetanse
- Kan analysere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen i tråd med faglige og etiske krav og retningslinjer
Videre studier
Studiet er et frittstående emne på masternivå, og kan søkes innpasset i masterløp.
Karrieremuligheter
Utveksling
Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.