Fakta

Lærested:
Sted:
Bodø
Studietype:
Høyere nivå
Studieform: Undervisning ved lærestedet
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
10

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

8. april 2024.

Om studiet

Studiet er forbeholdt vitenskapelig ansatte og doktorgradsstipendiater ved Nord universitet som ønsker å videreutvikle sin undervisnings- og veiledningskompetanse. Det er ett opptak for høsten og ett for våren - altså er varigheten på kurset ett semester. Universitetspedagogikk gir kunnskap om sentrale emner innen undervisning, læring, veiledning og bruk av digitale verktøy. Universitetet videreutvikles som utdanningsinstitusjon gjennom at de ansattes undervisning og veiledning styrkes. I kurset arbeides det med de ansattes evne til kritisk refleksjon om, og evaluering av, egen og andres profesjonsutøvelse. Studiet er samlingsbasert - en kombinasjon av fysisk og digitalt oppmøte. Det er krav om 80% deltakelse på kurset, og obligatorisk deltakelse må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Kurset tilbys på norsk, og vil også tilbys på engelsk enkelte semester. Kurset på norsk har emnekode PED6010 og kurset på engelsk har emnekode PED6013. Les mer om hvordan du søker, og hvilke krav som gjelder under “opptakskrav”.

Nord universitet vektlegger høy kvalitet på undervisningen. Universitetspedagogikk er et basiskurs som skal gi kunnskaper om sentrale emner innen undervisning, læring og veiledning.

Kurset er et sentralt tiltak i institusjonens strategi for å videreutvikle universitetet som utdanningsinstitusjon gjennom å styrke de ansattes undervisning, veiledning og deres evne til kritisk refleksjon om og evaluering av egen og andres profesjonsutøvelse.

Kursets fokus er deltakernes egen undervisning og veiledning, og kunnskapsutviklingen skjer gjennom at deltakerne får reflektere over planlegging, gjennomføring og vurdering med utgangspunkt i det enkelte emnes/fags vitenskapelige forutsetninger og egenart, i samarbeid med mentor og medstudenter. Dette skjer i en kontinuerlig veksling mellom teori- og praksisorienterte elementer for å styrke utviklingen av en didaktisk praksis.

For emnet PED6010 (norsk): Deltakerne må behersker norsk (eller skandinaviske språk; svensk,
dansk). Undervisningen gis på norsk, men deltakerne kan benytte engelsk når de selv snakker og skriver.

For emnet PED6013 (engelsk): Deltakerne må beherske engelsk. Undervisningen gis på engelsk, men
deltagerne kan benytte norsk (eller skandinaviske språk: svensk, dansk) når de skriver.

Undervisningsopplegg

Undervisning ved institusjonen

Opptaksinformasjon

Studiet er forbeholdt vitenskapelig ansatte og doktorgradsstipendiater ved Nord universitet som ønsker å videreutvikle sin undervisnings- og veiledningskompetanse, og et formelt minimumskrav er en bestått mastergrad. Da studiet er praksisnært og har som formål at du utvikler deg som underviser, er det et krav om at du har egen undervisning/veiledning mens kurset pågår. Har du ikke egen undervisning/veiledning må du sørge for å få tilgang til å undervise for eksempel via en kollega sine studenter.

For emnet PED6010 (norsk): Deltakerne må behersker norsk (eller skandinaviske språk; svensk, dansk). Undervisningen gis på norsk, men deltakerne kan benytte engelsk når de selv snakker og skriver.

For emnet PED6013 (engelsk): Deltakerne må beherske engelsk. Undervisningen gis på engelsk, men deltagerne kan benytte norsk (eller skandinaviske språk: svensk, dansk) når de skriver.

Alle ansatte som er aktuelle for kurset må søke om opptak innen søknadsfristen, gjennom EVUweb. Du bruker Feide eller MinID for å logge inn i EVUweb. Søkerlisten deles så med fakultetets ledelse, som nominerer søkerne ut i fra plassene fakultetet disponerer. Det opprettes venteliste om fakultetet har flere søkere enn plasser.

Vi gjør oppmerksom på at kurset har krav om obligatorisk deltakelse og at denne må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen, så det er viktig at du og din leder har ryddet plass i arbeidsplanen din, om du skal søke på Universitetspedagogikk (UNIPED).

Datoer og sted for samlingene publiseres under “Samlinger” når de er klare.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor universitetspedagogiske temaer som har relevans for undervisning, læring, vurdering og veiledning i høyere utdanning
  • kan anvende og begrunne eget lærings- og kunnskapssyn relatert til pedagogiske teorier.
  • kan anvende kunnskap om universitetspedagogikk på nye områder og i egen praksis
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i universitetspedagogisk historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre FoU-basert undervisning og veiledning, både individuelt og i samarbeid med kolleger, på en måte som fremmer studenters læring og faglige utvikling.
  • kan bidra til faglig og pedagogisk nyskapning gjennom valg av varierte undervisningsmetoder som inkluderer bruk av digitale verktøy.
  • kan analysere, utarbeide og videreutvikle emne- og programplaner innenfor sine fagområder.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, nasjonale og internasjonale styringsdokumenter knyttet til undervisning i høyere utdanning.
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere og vurdere relevante fag-, yrkes og forskningsetiske problemstillinger knyttet til egen profesjonell utvikling
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker universitetspedagogiske uttrykksformer
  • kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser
  • kan videreutvikle sin universitetspedagogiske kompetanse på egen hånd og i samarbeid med kollegaer

Kvalifikasjon/tittel

Generell kvalifikasjon 10 SP

Alle utdanninger innen