Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Har du lyst til å lære metodene som kan prege framtidas helse- og omsorgsarbeid? Ved å bruke musikk, sang og bevegelse som et arbeidsverktøy kan arbeidsdagen bli lettere og enda mer inspirerende. Dette er nyttige verktøy for deg som jobber innen helse i en krevende tid.
Studiet skal gi en oversikt over helseutfordringene i samfunnet og hvordan musikk, sang og bevegelse kan brukes til å bedre kommunikasjon, livsmestring og økt verdighet. Det omfatter arbeid knyttet til aldersrelaterte sykdommer og demensomsorg, psykisk helsearbeid og rusforebygging.
Det terapeutiske verktøyet som deltakerne lærer i studiet, skal bidra til å gjøre den daglige pleie av pasienter lettere, redusere uro, utagering, redusere medisinforbruk, øke den generelle trivsel og frigjøre tid for personalet. Aktuelle tema på studiet er kunnskapsgrunnlaget for musikkbasert miljøbehandling, musikk, sang, rytmisk trening, dans/bevegelse og terapeutisk stemmebruk, generelle aldersforandringer - ulike demensformer og ulike tiltak, etiske utfordringer, kommunikasjon og veiledning, rammer for et godt miljø, sansestimulering og velvære, metoder innen individualisert musikk, sang og bevegelse, implementering i praksis, hvordan drive klinisk observasjon; kartlegge, måle, dokumentere, evaluere, følge opp, om samarbeid internt og på tvers av fagprofesjoner og andre involverte, musikk i psykisk helsearbeid og rusforebygging, og implementering og ledelse på arbeidsplassen.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Kandidaten
-har kjennskap til kunnskapsgrunnlaget for musikkbasert miljøbehandling og helseutfordringene i samfunnet - med fokus på aldring og helse, og psykiskhelsearbeid
-har kunnskap om musikkbaserte metoder og hvordan musikk påvirker hjerne, kropp og følelser
-har kunnskap om metoder for observasjon, kartlegging, tiltak og dokumentasjon for personsentrert omsorg og individualisert musikk
-har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor musikkbasert miljøbehandling
FERDIGHETER
Kandidaten
-kan anvende enkle musikkbaserte metoder i miljøbehandling
-kan anvende et begrenset repertoar av sanger og rytmiske øvelser
-kan anvende metoder for observasjon og kartlegging ved individualisertmiljøbehandling
-kan vurdere og henvise til relevant fagstoff med utgangspunkt i en problemstilling
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
-kan reflektere over egen praksis sammen med andre og justere denne på bakgrunn av ny kunnskap og nye ferdigheter
-kan forstå sammenhengen mellom teori og praksis - og være i stand til å anvende dette på en selvstendig måte i musikkbasert miljøbehandling
-kan bidra til implementering av musikkbasert miljøbehandling og holdningsskapende arbeid i tråd med etiske krav og retningslinjer
-kan presentere sentralt fagstoff gjennom ulike uttrykksformer, både teoretisk og praktisk
-har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor musikkbasert miljøbehandling
Karrieremuligheter
Utveksling
Videreutdanningen er forankret i internasjonal forskning og det benyttes internasjonalt pensum i undervisningen. Det kan også bli aktuelt å benytte internasjonale forelesere på utdanningen.