Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Er du klar for å utvikle dine ferdigheter innen musikk og lydteknikk?Dette studietilbudet er perfekt for lærere som ønsker å oppdatere sin kompetanse innen musikkundervisning, lydteknikk, samspill og kreative ideer for musikkbruk i skolen. Gjennom kurset vil du bli tryggere på å lede klasser og grupper i praktiske musikkaktiviteter i klasserommet.Ønsker du å lære hvordan du kan sette opp lydanlegg til skoleforestillinger, samt mikrofoner og gitarforsterkere? Da er dette studiet for deg! Har du en interesse for å spille i band og vil lære mer om gitar, bass, trommer, sang eller piano? Studiet fokuserer på praktisk musikkbruk kombinert med nødvendig teori og teknologi for å støtte opp om din musikkundervisning. Kanskje du allerede jobber med musikk, men ønsker formell kompetanse? Eller underviser du i musikk og trenger nye, inspirerende ideer? I dette emnet vil du få grunnleggende musikkopplæring i å utøve, lage og oppleve musikk – enten det er gjennom sang, dans eller spill.Husk å søke opptak direkte til Nord universitet innen fristen 15. april. Dersom man ønsker stipend- eller vikarordning, må man søke Udir innen 1. mars.
Faglig innhold baseres på grunnleggende musikkopplæring både teoretisk og praktisk gjennom musisering, komponering og lytting. Det praktiske metodearbeidet bygger på sang, spill og bevegelse for å gi studentene kunnskap og ferdigheter som setter dem i stand til å undervise med utgangspunkt i de nye kjerneområdene i musikk; utøve musikk, lage musikk, og oppleve musikk. Sangen er sentral i studietog og er konsentrert om studentenes praksiserfaring med å synge sammen, spille sammen, lytting og opplevelse av musikk i felleskap.
Her vil pedagogisk tilpassing for mangfoldige elevgrupper og elevers individuelle behov være sentralt (tilpasset opplæring). Det legges vekt på differensiering i forhold til 1-7. trinn og 5-10. trinn ved at studentenes arbeidssted og elever er målgruppe for den enkeltes prosjekt/eksamen. Dette medfører at det som til enhver tid skjer i praksisfeltet blir aktualisert på samlingene gjennom erfaringsdeling og kritisk refleksjon.
Undervisningsopplegg
Studiet er samlingsbasert.
Undervisningen vil foregå i klasse og i grupper. Undervisningsformene, som også involverer bruk av digitale verktøy, varierer mellom praktisk musisering, forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Studentaktive læringsformer står sentralt, og studentene vil få fortløpende veiledning. Det forventes en stor grad av egeninnsats i emnet.
Det vil være tre samlinger hvert semester, og hver samling går over 3 dager. Mellom samlingene kan det være undervisning og veiledning via Zoom eller lignende plattformer etter nærmere avtale.
Opptaksinformasjon
Lærerutdanning eller tilsvarende.
Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole.
Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praktiske oppgaver ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold/mulighet for praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Ved flere søkere enn antall studieplasser, vil søkerne rangeres på bakgrunn av vektet karaktersnitt av opptaksgrunnlaget. Emner med «Bestått» eller «Godkjent» inkluderes ikke i beregning av gjennomsnittskarakter.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har grunnleggende kunnskap om arbeidsmåter og metoder i begynneropplæring i musikk
- har grunnleggende kunnskap om undervisningsforløp når det gjelder å utøve, lage og oppleve musikk
- har grunnleggende kunnskap om analoge og digitale verktøy
- har grunnleggende kunnskap om kreative læreprosesser
- har grunnleggende kunnskap om relevante fagbegreper i skapende arbeid og i refleksjon over prosesser og resultater
- har kunnskap om hvordan musikk fra fortiden påvirker dagens musikk
- har fagdidaktisk kunnskap om undervisning i musikk
- har kunnskap om lærerens rolle som tilrettelegger og leder av undervisningsforløp når det gjelder å utøve, lage og oppleve musikk
- har kunnskap om tilgjengelige analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell til metodisk bruk i grunnleggende musikkopplæring
- har kunnskap om læring og erkjennelsesformer i kreative læreprosesser
- har kunnskap om relevante fagbegreper for å kunne reflektere over arbeidsprosesser, resultater, musikalske uttrykk og virkemidler
Ferdigheter
Kandidaten
- kan uttrykke seg gjennom stemme og sang, spill og bevegelse alene og sammen med andre
- kan skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder gjennom kreativ utforsking
- kan bruke digitale verktøy til å lage, øve inn og bearbeide musikk
- kan ta i bruk grunnleggende ferdigheter i musikkopplæringen
- kan synge og spille på instrumenter alene og sammen med andre ved bruk av gehør og enkel notasjon
- kan lytte, eksperimentere og skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder
- kan legge til rette for og lede grunnleggende musikalske og kreative prosesser gjennom å utøve, lage og oppleve musikk
- kan utøve et repertoar av musikk, sang, andre vokale uttrykk og dans fra samtiden og historisk tid
- kan ta i bruk grunnleggende ferdigheter i begynneropplæring og musikkundervisning generelt
- kan bruke teknologi og digitale verktøy til å lage, øve inn og bearbeide musikk
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere musikkopplæring i tråd med gjeldende planer og bidra positivt i dette læringsarbeidet
- kan bruke musikk i tema- og prosjektarbeid
- kan bruke sine ferdigheter, kunnskaper og erfaringer til å engasjere og inspirere elever som opplever, reflekterer eller lager musikk
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere i musikk på 1. - 10. trinn
- kan anvende en tverrfaglig tilnærming i undervisningen
- kan gjennom musikkundervisningen aktivisere og stimulere elevene sine evner til å lage, oppleve, uttrykke og reflektere